POKOLENIE ZERO

ZERO wypadków. ZERO rannych. ZERO ofiar śmiertelnych. Trudno dziś sobie wyobrazić poczucie komfortu i bezpieczeństwa, jakie może dawać wyeliminowanie wszelkich zagrożeń na drodze. Pierwsze pokolenie, które tego doświadczy będzie Pokoleniem ZERO. 

Pokolenie ZERO to projekt dedykowany Wizji Zero wdrażanej przez Continental na całym świecie, która zakłada całkowite wyeliminowanie wypadków, rannych czy ofiar śmiertelnych - bo właśnie do ZERA w tej materii dążymy!

Dowiedz się więcej o Wizji Zero

Zwiń

Franek, urodził się w 2026.
Lili, urodziła się w 2024.

Przeżyli ZERO wypadków.

Pokolenie zero

ZERO wypadków. ZERO rannych. ZERO ofiar śmiertelnych. Trudno dziś sobie wyobrazić...

więcej

10 przykazań bezpiecznego kierowcy

Zwiększ bezpieczeństwo w samochodzie - swoje i swojej rodziny. Przedstawiamy 10 przykazań bezpiecznego kierowcy.



1.Zadbaj o samochód

Zadbaj o stan podwozia samochodu: geometrię zawieszenia, hamulce i amortyzatory. Każdy z tych elementów, jeśli działa nieprawidłowo, wydłuża drogę hamowania, generuje niebezpieczne uślizgi oraz pogarsza komfort prowadzenia samochodu.

 
2.Dziecko w foteliku. Czy jest dobrze zapięte?




Twoje dziecko powinno jeździć w prawidłowo dobranym i dobrze umocowanym foteliku, a także być w nim mocno zapięte. Według amerykańskich badań prawidłowo wykorzystany fotelik znacznie zmniejsza ryzyko śmierci dziecka w wypadku: do końca pierwszego roku życia aż o 71 proc., a od pierwszego roku życia do 4 lat - o 54 proc. W przypadku dzieci w wieku do 23. miesiąca życia fotelik służący do przewożenia ich tyłem do kierunku jazdy działa do 5 razy skuteczniej niż fotelik, w którym dziecko podróżuje przodem do kierunku jazdy. Pamiętaj, żeby fotelik był prawidłowo (bez luzu!) przypięty do fotela samochodu (dotyczy to fotelików z własnymi pasami bezpieczeństwa). Dziecko musi być zawsze przypięte ciasno do fotelika - oznacza to mniej komfortu, ale zdecydowanie więcej bezpieczeństwa.



3.Telefon w samochodzie - nie nadużywaj!

W miarę możliwości nie używaj telefonu w samochodzie. Jeśli jest to konieczne, zadbaj o wygodny w obsłudze, dobrze działający zestaw głośnomówiący. Nie nadużywaj go jednak - sama rozmowa przez telefon podczas prowadzenia samochodu angażuje mózg i rozprasza. Podczas prowadzenia samochodu nie odczytuj SMS-ów i e-maili ani nie odpisuj na nie.

 4.Mądrze korzystaj z nawigacji


Bezpieczny kierowca ustawia nawigację, zanim wyruszy w podróż - nie rób tego podczas jazdy!  Inna kwestia to korzystanie z nawigacji w nocy - jaskrawy ekran oślepia kierowcę, co sprawia, że gorzej widzi on drogę. Z tego samego powodu warto ściemnić albo wyłączyć ekran na konsoli środkowej auta.

5.Popraw widoczność



Wymień żarówki i ustaw reflektory (ważne jest zachowanie tej kolejności). Umyj przednią szybę - zarówno z zewnątrz, jak i od środka - żeby w nocy nie być narażonym na oślepienie. Umyj także boczne szyby, żeby lepiej widzieć otoczenie i odbicia w lusterkach. Wyczyść też same lusterka. Pamiętaj, że podczas jazdy w czasie opadów śniegu reflektory auta brudzą się, co powoduje drastyczny spadek ich skuteczności. Jeśli trzeba, zatrzymaj się w bezpiecznym miejscu, żeby je przetrzeć.

 
6. Czy masz dobre opony?




Upewnij się, że masz odpowiednie opony. Odpowiednie, czyli, po pierwsze, dostosowane do warunków (zimą - zimowe, latem - letnie), po drugie, w dobrym stanie.

W razie znaczącego zużycia opon należy je wymienić na nowe - w przypadku większości letnich opon ich właściwości znacząco pogarszają się, gdy głębokość bieżnika spadnie do 3 mm, z kolei w przypadku opon zimowych graniczna wartość to 4 mm.

 
7.Zapnij pasy. Czy wiesz, jak to zrobić?


Zapiąć pasy? Nic prostszego! Zapiąć to jedno, a silnie dociągnąć, żeby zredukować ich luz - to drugie. Pasy bezpieczeństwa ściśle współpracują z pirotechnicznymi zabezpieczeniami w samochodzie. Pełną skuteczność mają tylko wtedy, gdy są mocno dociągnięte - im mniej luzu, tym lepiej. Samochody klasy premium są coraz częściej wyposażane w systemy dociągające pasy - po kilkudziesięciu sekundach od ich zapięcia albo tuż po rozpoczęciu jazdy, a także w sytuacji, gdy ma miejsce gwałtowny manewr, np. ostre hamowanie. W autach bez takiego wyposażenia bezpieczny kierowca i pasażerowie powinni sami starannie dociągnąć pasy po ich zapięciu.

8.Na naukę nigdy nie jest za późno!


Jakkolwiek to zabrzmi: naucz się jeździć. Bezpieczny kierowca to taki, który wie, co dzieje się z samochodem w ekstremalnej sytuacji. Nawet jednodniowy kurs doskonalenia jazdy, na którym kierowcy uczą się awaryjnego hamowania i omijania przeszkód, czyni z nich drogową elitę. Jeśli nie masz możliwości wzięcia udziału w takim kursie, w bezpiecznym miejscu sprawdź, jak zachowuje się auto, gdy na śniegu wciśniesz hamulec do oporu. Sprawdź też, czy w czasie awaryjnego hamowania potrafisz wykonać jakikolwiek manewr.

 

 9. Nie widzę - nie jadę

każdy ma sokoli wzrok i pewnie się czuje w trudnych warunkach. Każdy może jednak być bezpiecznym kierowcą, jeśli tylko dostosuje prędkość do (wszelkich) warunków jazdy. Warto stosować zasady: „nie widzę - nie jadę”, a także „boję się, więc zwalniam”. 

 
10.W podróży rób przerwy

Nie prowadź samochodu przez wiele godzin bez przerwy. Specjaliści zalecają robienie krótkich postojów co 2 godziny, nie bez powodu też coraz więcej aut wyposaża się w układy kontrolujące zmęczenie kierowcy. Jeśli podróżujesz w nocy i czujesz senność, zamiast kolejnej kawy wybierz 20-minutową drzemkę, a potem krótką gimnastykę - to pomaga!

 



Czy wiesz, że...?

Według badań Amerykańskiej Agencji Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 61 proc. rodziców nieprawidłowo sadza dzieci w fotelikach przodem do kierunku jazdy - najpowszechniejszym błędem jest luźne umocowanie. Z kolei 49 proc. rodziców błędnie instaluje foteliki dla niemowląt. Najczęstszy błąd to nieprawidłowy kąt nachylenia oparcia fotelika, czyli „zbyt poziome” jego umocowanie.