Kierowca
18.12.2017
1. Nie podróżuj bez zapiętych pasów...

…nawet na krótkich odcinkach - w samochodach, w których pasy są podstawowym elementem systemu ochrony pasażerów przed skutkami kolizji - grozi to poważnymi obrażeniami. Działanie poduszki powietrznej polega na tym, że napełnia się ona gazem, zanim głowa kierowcy czy też pasażera zacznie szybko poruszać się w stronę deski rozdzielczej. W chwili zetknięcia głowy człowieka z poduszką powietrzną powinna być ona w pełni napełniona, a gaz ma uchodzić przez otwory w tylnej części poduszki - w ten sposób poduszka łagodnie wyhamowuje ruch głowy, szczególnie karku i klatki piersiowej człowieka, żeby zminimalizować skutki uderzenia. W sytuacji gdy kierowca nie ma zapiętych pasów, jego ciało w przypadku kolizji czołowej wyprzedza działanie poduszki - uderza w nią w momencie, gdy poduszka dopiero się napełnia. Odrzut o ogromnej sile może doprowadzić do ciężkich obrażeń, a nawet śmierci!

2. Nie rozmawiaj przez telefon, gdy prowadzisz...



...nawet jeśli masz zestaw głośnomówiący. Bezpieczna jazda nie jest możliwa podczas rozmowy przez telefon - rozmowa telefoniczna angażuje kierowcę w takim stopniu, że przestaje on dostrzegać ważne zmiany w otoczeniu wokół samochodu. Zauważcie, że auto prowadzone przez kierowcę pochłoniętego rozmową telefoniczną zaczyna wyróżniać się z tłumu - zbliża się do krawędzi pasa albo myszkuje po drodze, niepotrzebnie zwalnia. Zestaw głośnomówiący pozwala nam uwolnić ręce od trzymania słuchawki, ale nie „uwalnia” mózgu. Musisz porozmawiać? Zatrzymaj się w bezpiecznym miejscu!

3. Nie pisz SMS-ów...

...oraz mejli, a także nie czytaj ich podczas prowadzenia samochodu - są to czynności, które w największym stopniu rozpraszają kierowcę, a także uniemożliwiają obserwację drogi. Przy prędkości 100 km/h w ciągu 5 sekund pokonujemy prawie 140 metrów! Bezpieczeństwo na drodze wymaga skupienia!

4. Nie ustawiaj nawigacji podczas jazdy!

fot3-1.[8]

Zrób to przed rozpoczęciem podróży, nawet jeśli wiesz, w którą stronę ruszyć. Z wprowadzaniem celu do nawigacji jest tak samo, jak z odczytywaniem SMS-ów i mejli: nie tylko rozprasza to uwagę kierowcy, lecz także wymaga śledzenia tekstu na ekranie.

5. Jeśli jesteś pasażerem, nie hałasuj w samochodzie, nie wprowadzaj zamieszania, które rozprasza kierowcę.

Do niebezpiecznych sytuacji wywoływanych przez towarzyszów podróży dochodzi zwłaszcza wtedy, gdy w pojeździe jest ich kilku. Z tych samych względów nie domagaj się puszczania głośnej muzyki, która zagłusza dźwięki płynące z otoczenia. Bezpieczna jazda nie jest możliwa w hałasie!

fot4-1.[4]

6. Nie prowadź po alkoholu i narkotykach - jakichkolwiek!

Największym problemem związanym z kierowaniem po alkoholu jest upośledzenie mechanizmu samokontroli u kierowcy - wydaje mu się, że potrafi więcej niż w rzeczywistości. Przy większym upojeniu dochodzą opóźnienie reakcji i problemy motoryczne - to prosta droga do wypadku! Poza kwestiami bezpieczeństwa istotną rzeczą jest zarówno odpowiedzialność karna za sam fakt prowadzenia pod wpływem alkoholu lub innych niedozwolonych używek, jak i ekstremalnie wysokie kary za spowodowanie wypadku - znacznie większe niż za ten sam czyn popełniony na trzeźwo. W przypadku wielu przestępstw drogowych popełnionych po pijanemu sąd ma obowiązek orzec zakaz prowadzenia pojazdów (nawet na 15 lat lub dożywotnio!).

7. Nie prowadź, gdy jesteś zmęczony i jeśli zaczynasz odczuwać zmęczenie podczas jazdy, zrób sobie przerwę.

Niezależnie od samopoczucia rób przerwy w podróży co najmniej raz na dwie godziny. W Polsce w 2018 roku zmęczenie/zaśnięcie kierowcy było przyczyną 533 wypadków.

fot5-1.[1]

8. Nie jedź „na zderzaku” innych kierowców - zachowaj odstęp.

Im wyższa prędkość jazdy, tym odstęp od poprzedzającego pojazdu powinien być większy. Dobra zasada bezpiecznej jazdy mówi, że prawidłowa odległość od poprzedzającego pojazdu to „pół licznika”, czyli przy prędkości 100 km/h - 50 m, przy 140 km/h - 70 m.

fot6

9. Nie prowadź jak właściciel drogi - prowadź jak właściciel auta.

Szanuj innych użytkowników drogi i szanuj samochód - unikaj gwałtownego hamowania i innych gwałtownych manewrów, nie doprowadzaj do interwencji systemów asystujących, m.in. ESP. W ten sposób będziesz jeździć bezpiecznie i ekonomicznie. Im płynniejsza jazda, tym niższe spalanie.

10. Nigdy nie omijaj samochodów, które zatrzymały się, żeby przepuścić pieszych na pasach.

W takich sytuacjach może dojść do uderzenia pieszego wychodzącego zza samochodu. Przy 50 km/h wypadek może być śmiertelny.  

11. Nie jedź szybciej, niż pozwalają na to warunki - nawet gdy nie łamiesz obowiązującego na danym odcinku ograniczenia.

12. Nie wyłączaj ESP - nie sposób przewidzieć, kiedy interwencja tego systemu będzie potrzebna.

Systemy wspomagające kierowcę, jeśli auto jest w nie wyposażone, powinny być zawsze włączone - bezpieczeństwo na drodze zależy wprost od działania asystentów kierowcy.

fot7