POKOLENIE ZERO

ZERO wypadków. ZERO rannych. ZERO ofiar śmiertelnych. Trudno dziś sobie wyobrazić poczucie komfortu i bezpieczeństwa, jakie może dawać wyeliminowanie wszelkich zagrożeń na drodze. Pierwsze pokolenie, które tego doświadczy będzie Pokoleniem ZERO. 

Pokolenie ZERO to projekt dedykowany Wizji Zero wdrażanej przez Continental na całym świecie, która zakłada całkowite wyeliminowanie wypadków, rannych czy ofiar śmiertelnych - bo właśnie do ZERA w tej materii dążymy!

Dowiedz się więcej o Wizji Zero

Zwiń

Franek, urodził się w 2026.
Lili, urodziła się w 2024.

Przeżyli ZERO wypadków.

Pokolenie zero

ZERO wypadków. ZERO rannych. ZERO ofiar śmiertelnych. Trudno dziś sobie wyobrazić...

więcej

7 sygnałów, które świadczą o tym, że trzeba wymienić opony na nowe

Czasami zły stan opon jest widoczny gołym okiem. Bywa jednak tak, że ich zużycie czy usterka objawia się wyłącznie pogorszeniem właściwości trakcyjnych. Kiedy opony trzeba wymienić na nowe?

  • Graniczna wysokość bieżnika dla większości opon letnich to 3 mm.
  • Nie każda usterka opony jest od razu widoczna.
  • Złe wyważenie koła to powód do pilnej wizyty w warsztacie wulkanizacyjnym.

1. Jednym z podstawowych parametrów, na który warto zwracać uwagę przy kontroli ogumienia, jest wysokość bieżnika. W przypadku opon letnich wysokość bieżnika ma wpływ przede wszystkim na zachowanie się opon na mokrej nawierzchni - zdolność opon do odprowadzania wody maleje wraz z obniżaniem się bieżnika i osiąga wartość krytyczną, gdy jego wysokość osiąga ok. 3 mm. Na takich oponach można bezpiecznie jeździć po suchej nawierzchni, ale co będzie, gdy w trasie zastanie nas deszcz? 3-mm bieżnik oznacza, że letnie opony należy wymienić na nowe. Zimowe opony muszą być grubsze. Wynika to z możliwości wystąpienia na drodze lodu lub błota pośniegowego. Warto więc mieć auto wyposażone w ogumienie o bieżniku przynajmniej 4 mm.

2. Nierówne zużycie bieżnika. Zdarza się (z reguły z powodu usterki zawieszenia, czasem także z powodu niewłaściwego ciśnienia powietrza w kołach), że bieżnik opony zużywa się nierównomiernie. Widoczne gołym okiem nierównomierne zużycie bieżnika oznacza, że oponę trzeba wymienić. Również nierównomierność niezauważalna gołym okiem, ale mierzalna i powodująca problemy z utrzymaniem kierunku jazdy na wprost, kwalifikuje opony do wymiany.


3. Opona się starzeje, tak jak wszystkie elementy gumowe. Jednak starzenie się opon nie jest wprost proporcjonalne do wieku - jest ono uzależnione w dużej mierze od warunków eksploatacji oraz ekspozycji na promieniowanie UV. Oznacza to, że ogumienie w samochodzie garażowanym dłużej będzie w dobrym stanie niż opony w aucie, które jest regularnie parkowane w ciągu dnia na zewnątrz. Zły stan opon spowodowany ekspozycją na promieniowanie UV (a także m.in. na działanie substancji chemicznych) jest widoczny w postaci licznych mikropęknięć na boku opony czy też bieżniku. Oprócz tego, że mikropęknięcia źle wyglądają, przekładają się także na zachowanie opony na drodze. Guma, która utraciła pierwotną sprężystość, ma dużo gorszą przyczepność do nawierzchni, głównie mokrej. W praktyce oznacza to, że auto narażone jest na utratę przyczepności na zakręcie nawet w sytuacji, gdy na asfalcie nie ma grubej warstwy wody, lecz jest on zaledwie wilgotny. Opony, na których widać objawy starzenia się gumy, należy niezwłocznie wymienić.

4. To, co kwalifikuje opony do natychmiastowej wymiany, to uszkodzenia mechaniczne - zarówno zewnętrzne (nacięcia, rozcięcia, przebicia bocznej ścianki lub na krawędzi bieżnika), jak i wewnętrzne, które objawiają się z pewnym opóźnieniem, z reguły w postaci wybrzuszenia, np. na bocznej ściance. Warto mieć świadomość, że uszkodzenia opon, które da się naprawić, należą do mniejszości. Są to głównie niewielkie przebicia czoła bieżnika. Pozostałe usterki kwalifikują opony do wymiany.

5. Problemy z wyważeniem. Objawem uszkodzenia opony są trudności z wyważeniem koła. Takie problemy mogą być spowodowane skrzywieniem felgi - może sprawdzić to każdy dobry wulkanizator. Problemy z wyważeniem często wynikają z wewnętrznego uszkodzenia


struktury opony, które sprawia, że - najprościej mówiąc - opona przestaje być okrągła.

6.  Usterkę czasem słychać - opony, w których doszło do specyficznego zużycia bieżnika (nie oznacza to, że jest on niski), potrafią huczeć tak jak zużyte łożyska kół. Usterka, która powoduje taki objaw, to tzw. wyząbkowanie bieżnika. Taka opona pozwala na bezpieczną jazdę, jednak hałas, który powoduje, urasta do nieakceptowalnych wartości. Z reguły oznacza to konieczność wymiany ogumienia, a także skorygowania ustawień zawieszenia, ewentualnie zmiany modelu opon na bardziej odporny na to zjawisko.

7.  Pogorszenie parametrów trakcyjnych. Często zużycie opon, także wywołane bardziej zmianą właściwości gumy niż starciem bieżnika, staje się odczuwalne w codziennej eksploatacji. W przypadku opon letnich najczęściej odczuwamy wydłużenie drogi hamowania na mokrej nawierzchni, częściej mamy do czynienia z interwencją układów ABS i ESP, trudniej jest nam utrzymać właściwy tor jazdy. W takiej sytuacji warto zacząć od sprawdzenia ciśnienia powietrza w oponach, a jeśli jest ono właściwe - pomyśleć o wymianie opon na nowe. 





Czy musiałeś kiedyś wymienić opony, mimo że miały wysoki bieżnik?
  • OK

    Czy wiesz, że...?

    Opony to jedyny element łączący samochód z nawierzchnią, dlatego ich jakość i stan techniczny mają kluczowe znaczenie dla naszego bezpieczeństwa. Wybierając opony Continental już teraz masz wpływ na Wizję zero i świat bez wypadków. Bądź częścią Wizji zero.

    dopasuj opony

    Wybierz najlepsze opony

    SportContact™ 6

    Bezkompromisowe bezpieczeństwo.

    Mieszanka Black Chili to maksymalna przyczepność we wszystkich kierunkach, to najwyższa przyjemność z jazdy.
    Maksymalna kontrola, to początek nowej ery w rozwoju wzoru bieżnika
    Aralon350™, nowe, adaptacyjne, hybrydowe opasanie, które pozwala na maksymalną stabilność przy prędkości nawet 350 km/h

    Więcej

    PremiumContact™ 6

    Nowy wymiar komfortu napędzany niemiecką technologią.

    Niezwykle krótka droga hamowania na mokrej nawierzchni, przy jednoczesnym wydłużeniu przebiegów
    Jeszcze większy poziom przyjemności z jazdy dzięki zoptymalizowanej pod kątem komfortu rzeźbie bieżnika
    Sportowe zacięcie w każdym aucie

    ContiEcoContact™ 5

    Z uwagi na bezpieczeństwo i ochronę środowiska.

    Niższe opory toczenia w celu ograniczenia zużycia paliwa
    Wyjątkowe bezpieczeństwo i krótka droga hamowania na mokrej nawierzchni
    Najlepsze prowadzenie na mokrej i suchej nawierzchni

    Więcej