POKOLENIE ZERO

ZERO wypadków. ZERO rannych. ZERO ofiar śmiertelnych. Trudno dziś sobie wyobrazić poczucie komfortu i bezpieczeństwa, jakie może dawać wyeliminowanie wszelkich zagrożeń na drodze. Pierwsze pokolenie, które tego doświadczy będzie Pokoleniem ZERO. O wypadkach drogowych dzieci będą słyszeć wyłącznie na lekcjach historii lub z opowieści rodziców. Pokolenie ZERO to projekt dedykowany Wizji Zero wdrażanej przez Continental na całym świecie, która zakłada całkowite wyeliminowanie wypadków, rannych czy ofiar śmiertelnych - bo właśnie do ZERA w tej materii dążymy! Dowiedz się więcej o Wizji Zero.

Zwiń

Hubert, urodził się w 2038.

Przeżył ZERO wypadków.

Pokolenie zero

ZERO wypadków. ZERO rannych. ZERO ofiar śmiertelnych. Trudno dziś sobie wyobrazić...

więcej

Czy Twoje opony nadal nadają się do jazdy?

Opony w dobrym stanie z głębokim bieżnikiem gwarantują optymalną przyczepność do podłoża. Wraz ze zużywaniem się bieżnika zmieniają się także właściwości ogumienia.

 

  • minimalna głębokość bieżnika zalecana przez producenta opon w przypadku wielu modeli oznaczona jest wskaźnikiem zużycia - TWI.
  • ustawowa minimalna głębokość bieżnika obowiązuje tylko w przypadku opon nie wyposażonych we wskaźnik granicznego zużycia
  • w przypadku opon z bieżnikiem o głębokości 1,6 mm ryzyko aquaplaningu pojawia się już przy prędkości 50 km/h

 

Według prawa minimalna dopuszczalna głębokość bieżnika wynosi 1,6 mm. W przypadku zdecydowanej większości opon letnich i wszystkich opon zimowych zużycie uznawane przez producentów ogumienia za skrajne następuje jednak wcześniej. Wcześniej też przyczepność do podłoża maleje poniżej bezpiecznych wartości.

Na suchej nawierzchni płytki bieżnik nie przeszkadza

Właściwości trakcyjne opon samochodowych zmieniają się stale wraz ze zmniejszaniem się głębokości bieżnika. Intuicja podpowiada, że właściwości opon zmieniają się na gorsze - wydłuża się droga hamowania, zmniejsza się zdolność opon do odprowadzania wody, a w przypadku opon zimowych - błota pośniegowego. Tak właśnie jest, przy czym wyjątkiem okazuje się zachowanie opon na gładkiej i suchej nawierzchni asfaltowej o dobrej przyczepności. W specyficznych sytuacjach, które dotyczą przede wszystkim opon wykonanych z miękkiej mieszanki i mających elastyczny „zimowy” bieżnik, częściowe zużycie może nie mieć negatywnego wpływu na zachowanie opon na suchej nawierzchni. I jeszcze jedna dobra wiadomość: wraz ze zużyciem niektórych rodzajów ogumienia maleją jego opory toczenia.

Płytki bieżnik to ryzyko aquaplaningu

Zupełnie inaczej wygląda przyczepność zużytych opon na nawierzchniach mokrych lub ośnieżonych, a tych - zupełnie słusznie - większość kierowców obawia się najbardziej. Podstawowe problemy to wydłużenie drogi hamowania i zwiększona podatność na aquaplaning.



Aquaplaning to zjawisko unoszenia się opony na warstwie wody, z którym najczęściej mamy do czynienia podczas jazdy po koleinach wypełnionych wodą. Aquaplaning może dotyczyć zarówno kół napędzanych (wówczas kierowca nie tylko czuje po zachowaniu samochodu gwałtowne pogorszenie przyczepności, lecz także słyszy wzrost obrotów silnika), jak i osi nienapędzanych. W specyficznych sytuacjach, gdy mamy do czynienia z samochodem z napędem na tylną oś i aquaplaningiem przednich kół, kierowca może doświadczyć gwałtownej utraty kontroli nad pojazdem. Skłonność ogumienia do aquaplaningu zależy od wielu czynników: ciśnienia powietrza w kołach (im niższe, tym większe ryzyko aquaplaningu), szerokości opon, rzeźby bieżnika i - przede wszystkim - od jego głębokości. Im płytszy bieżnik, tym bardziej pogarsza się odprowadzanie wody i maleje przyczepność opon.

- minimalna głębokość bieżnika zalecana przez producenta opon w przypadku wielu modeli jest oznaczona wskaźnikiem zużycia TWI

- ustawowa minimalna głębokość bieżnika obowiązuje tylko w przypadku opon niewyposażonych we wskaźnik granicznego zużyciaw przypadku opon z bieżnikiem o głębokości 1,6 mm ryzyko aquaplaningu pojawia się już przy prędkości 50 km/h


Problem z zatrzymaniem

Wraz ze zużyciem bieżnika wydłuża się także droga hamowania samochodu. Auto na nowych oponach, hamując awaryjnie z prędkości 80 km/h na mokrej nawierzchni, może zatrzymać się na dystansie ok. 40 m. Ten sam samochód na oponach z bieżnikiem o głębokości 3 mm potrzebuje na zatrzymanie się o 9-10 m dłuższego dystansu. Niewiele? Gdyby te dwa pojazdy jechały obok siebie i ich kierowcy w tej samej chwili rozpoczęli manewr hamowania, samochód na bardziej zużytych oponach poruszałby się wciąż z prędkością ok. 34 km/h w miejscu, w którym ten pierwszy zdołałby się zatrzymać!

W warunkach zimowych prędkości poruszania się aut są z reguły niższe, ale różnice pomiędzy osiągami opon są wyższe. Podczas hamowania auta z prędkości 50 km/h droga hamowania na oponach z 3-milimetrowym bieżnikiem jest dłuższa o 14 m niż w sytuacji, gdy auto ma nowe opony.






Czy wiesz, że...?

Powierzchnia styku opony z mokrą nawierzchnią maleje wraz ze wzrostem prędkości. Oderwanie się opony od podłoża pokrytego warstwą wody to aquaplaning. Im płytszy bieżnik opony, tym bardziej nasila się to zjawisko. Bezpośredni wpływ na ryzyko wystąpienia aquaplaningu ma także zbyt niskie ciśnienie powietrza w oponie. Zjawisko aquaplaningu nie dotyczy rowerów, zwłaszcza szosowych, w których opona jest wąska, a ciśnienie powietrza dochodzi do 7-8 barów. W czasie jazdy na takim rowerze aquaplaning mógłby wystąpić przy prędkości ponad 200 km/h, co w praktyce jest niemożliwe.

Wybierz najlepsze opony

WinterContact TS 860

Maksymalne bezpieczeństwo w każdych warunkach zimowych dla samochodów klasy kompaktowej i średniej.

Mistrzostwo w każdym aspekcie.

Technologia Cool Chili™ zapewnia najwyższą skuteczność hamowania
...

WinterContact™ TS 850 P

Ekstremalne osiągi zimą.

Opona do samochodów klasy średniej, luksusowych i SUV-ów.

Lepsza trakcja na śniegu dzięki wzorowi S-GRIP z dużą liczbą rozmieszczonych wzdłużnie bloków i lameli
...

Więcej

ContiWinterContact™ TS 850

Idealna opona do jazdy w chłodne dni i na mokrej nawierzchni.

Do samochodów kompaktowych i klasy średniej.

Optymalne hamowanie i kierowanie w warunkach zimowych
...

Więcej