POKOLENIE ZERO

ZERO wypadków. ZERO rannych. ZERO ofiar śmiertelnych. Trudno dziś sobie wyobrazić poczucie komfortu i bezpieczeństwa, jakie może dawać wyeliminowanie wszelkich zagrożeń na drodze. Pierwsze pokolenie, które tego doświadczy będzie Pokoleniem ZERO. 

Pokolenie ZERO to projekt dedykowany Wizji Zero wdrażanej przez Continental na całym świecie, która zakłada całkowite wyeliminowanie wypadków, rannych czy ofiar śmiertelnych - bo właśnie do ZERA w tej materii dążymy!

Dowiedz się więcej o Wizji Zero

Zwiń

Jak samodzielnie sprawdzać stan opon?

Opony trzeba dokładnie obejrzeć zawsze , gdy odczuwamy nieobecne wcześniej wibracje albo problemy z przyczepnością do nawierzchni. Najlepiej jednak stan opon kontrolować regularnie.

  • Ciśnienie powietrza w kołach powinno się sprawdzać i uzupełniać przynajmniej raz w miesiącu.
  • Nie wolno naprawiać żadnych uszkodzeń na ścianie bocznej opony.

To trwa tylko chwilę - jeśli opony naszego auta są w dobrym stanie, wystarczy rzut oka na każde z kół, by się upewnić, że wszystko jest w porządku. Co się mogło zmienić od ostatniej kontroli? Mogliśmy np. uszkodzić oponę albo zawieszenie, a to z kolei oponę. Powinniśmy zwrócić uwagę na nierównomierne zużycie bieżnika oraz stan bocznych ścian opon. O ile niewielkie wklęśnięcie na bocznej ścianie opony nie jest powodem do niepokoju (jest to zakładka technologiczna, czyli naturalne łączenie ściany bocznej), o tyle wybrzuszenie już tak! Świadczy ono bowiem o uszkodzeniu konstrukcji opony i oznacza, że trzeba ją wymienić. Jazda z tak uszkodzoną oponą, zwłaszcza szybka, jest skrajnie niebezpieczna - opona może pęknąć w każdej chwili, przy pokonywaniu nawet niewielkich nierówności na drodze! Niepokojące są też mocne otarcia oraz nacięcia bocznej ściany opony, które nie zawsze, ale często oznaczają konieczność jej wymiany.

Prawidłowe ciśnienie to podstawa

Jeśli uszkodzenia są jedynie powierzchowne, oponę można bez obaw dalej użytkować. Jednak gdy uszkodzenie dotarło do warstw konstrukcyjnych opony lub je odsłoniło, konieczna może być jej wymiana bądź - w niektórych przypadkach - naprawa. W takiej sytuacji warto podjechać do warsztatu i skonsultować się z wulkanizatorem. Jeśli chodzi o nierównomierne zużycie bieżnika, to wynika ono głównie z nieprawidłowego ciśnienia w oponach, usterki elementów zawieszenia lub agresywnej, sportowej jazdy. Sprawdzenie ciśnienia i dopompowanie powietrza należy się oponom raz w miesiącu - w tym czasie ciśnienie może spaść nawet o 0,1-0,2 bara. Ale to naturalne zjawisko. Większe spadki ciśnienia mogą pojawić się w okresie zimowym, przy większych spadkach temperatury otoczenia. To ważne - jazda na niedopompowanych kołach nawet kilkukrotnie przyspiesza zużycie opon!

Gdy coś jest nie tak

Jeśli obserwujemy nienaturalne zachowanie się samochodu, np. brak stabilności w zakrętach albo większe niż zazwyczaj wibracje kierownicy czy karoserii, należy się zatrzymać i sprawdzić stan ogumienia. Nie warto z tym zwlekać! Interesuje nas to, co zawsze: wizualny stan opon oraz ciśnienie. Nie bagatelizujmy żadnych uszkodzeń ani wybrzuszeń, gdyż oprócz obniżenia komfortu jazdy mogą doprowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze. Częściej jednak nietypowe zachowanie auta wynika ze spadku ciśnienia w kołach. Jeśli widać, że w jednym z kół jest mniej powietrza, istnieje podejrzenie, że opona uległa przebiciu. Jeżeli powietrze nie uchodzi gwałtownie z opony, warto ją dopompować na najbliższej stacji, a następnie niezwłocznie udać się do wulkanizatora w celu zdiagnozowania usterki. Gdy ubytek ciśnienia jest znaczny, należy wymienić koło na zapasowe albo wezwać pomoc drogową - to prawdopodobnie umożliwi naprawę przebitej opony w warsztacie, jeśli rodzaj usterki (przebicia) na to pozwoli. Dalsza jazda na kapciu doprowadzi do całkowitego zniszczenia opony, a do tego zwiększy ryzyko uszkodzenia felgi i wypadku!

Gdy opona jest już „zmęczona”

Każda opona się zużywa i przychodzi wreszcie taki moment, gdy zaczynamy się zastanawiać: wymieniać czy nie wymieniać? Zgodnie z przepisami opony mogą być użytkowane do wysokości bieżnika 1,6 mm (lub do wartości wskazywanej przez wskaźnik TWI), jednak to zdecydowanie za mało. W przypadku opon letnich zaleca się wymianę opon z bieżnikiem płytszym niż 3 mm. Nawet jeśli takie opony zachowują się dobrze na suchym asfalcie, to w przypadku deszczu stają się bardzo niebezpieczne!

Dla opon zimowych graniczna wysokość bieżnika to 4 mm.

Jeżeli mamy wątpliwości co do kondycji opon, powinniśmy zwrócić uwagę na wygląd gumy: nawet jeśli opony mają jeszcze sporo bieżnika, ale są pokryte siecią miniaturowych pęknięć, opony należy wymienić. Taki stan gumy to nie tylko kwestia estetyki. Oznacza on również, że guma straciła swoje właściwości na skutek procesu starzenia się, za który głównie odpowiedzialne jest promieniowanie ultrafioletowe, czyli słońce.

Czy wożenie koła zapasowego ma sens?
  • OK

    Czy wiesz, że...?

    Opony to jedyny element łączący samochód z nawierzchnią, dlatego ich jakość i stan techniczny mają kluczowe znaczenie dla naszego bezpieczeństwa. Wybierając opony Continental już teraz masz wpływ na Wizję zero i świat bez wypadków. Bądź częścią Wizji zero

    dopasuj opony

    Wybierz najlepsze opony

    WinterContact TS 860

    Maksymalne bezpieczeństwo w każdych warunkach zimowych dla samochodów klasy kompaktowej i średniej.

    Mistrzostwo w każdym aspekcie.

    Technologia Cool Chili™ zapewnia najwyższą skuteczność hamowania
    ...

    WinterContact™ TS 850 P

    Stworzona, by budzić podziw.

    Lepsza trakcja na śniegu dzięki wzorowi S-GRIP z dużą liczbą rozmieszczonych wzdłużnie bloków i lameli

    Poprawione prowadzenie na śniegu dzięki nowej koncepcji lameli PrecisionPlus
    ...

    Więcej

    ContiWinterContact™ TS 850

    Idealna opona do jazdy w chłodne dni i na mokrej nawierzchni.

    Do samochodów kompaktowych i klasy średniej.

    Optymalne hamowanie i kierowanie w warunkach zimowych
    ...

    Więcej