Opony
05.12.2017
  • Nie oceniaj opon po wyglądzie - na podstawie rzeźby bieżnika nie sposób ocenić, jakie osiągi ma opona w różnych warunkach jazdy
  • To, że opona ma bardzo dobre parametry na mokrej nawierzchni, nie znaczy, że gwarantuje choćby poprawną przyczepność na śniegu
  • O jakości opon decyduje suma kilkunastu parametrów - na etykietach towarzyszących nowym oponom podane są tylko trzy


Praktycznie w każdym sezonie producenci opon wprowadzają na rynek nowe produkty. Czasami są to modele zupełnie nowe, czasami ulepszone generacje sprawdzonych, wielokrotnie testowanych i docenionych opon. Większość kierowców ma niemałe problemy z rozeznaniem się wśród wszystkich dostępnych marek oraz modeli ogumienia. Czym się zatem kierować, jakie opony kupić?

 

Jedyne twarde dane opisujące właściwości opony, do których mamy dostęp w sklepie, to etykieta towarzysząca nowym oponom od listopada 2012 roku. Parametry podane na etykiecie dotyczą konkretnego modelu, rozmiaru i wersji opony. Jeżeli zatem chcecie porównać właściwości różnych produktów, musicie zwrócić uwagę na to, żeby były to opony o identycznych parametrach - czyli w takim samym rozmiarze, z identycznymi indeksami prędkości i nośności, a także w tej samej wersji (np. run flat). Przykładowo porównywanie etykiet opon run flat i tradycyjnych nie ma sensu.

 

Jeśli chodzi o parametry trakcyjne opon, to na etykietach znajdziecie informacje o oporach toczenia opony, które mają wpływ na zużycie paliwa (symbol dystrybutora) oraz drogę hamowania samochodu na mokrej nawierzchni z prędkości 80 km/h w wystandaryzowanych warunkach (symbol deszczu). Pomiędzy poszczególnymi klasami (im niższa litera w alfabecie, tym krótsza droga hamowania - litery „D” i „G” nie są wykorzystywane) jest od 3 do 6 metrów różnicy. Różnica w drodze hamowania na mokrej nawierzchni pomiędzy oponami klas „A” i „F” wynosi 18 metrów - ma to znaczący wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Dodatkowo na etykiecie można znaleźć dane na temat poziomu emitowanego hałasu - wyróżnia się 3 klasy. Warto wiedzieć, że zewnętrzna hałaśliwość opon w różny sposób wpływa na poziom hałasu we wnętrzu pojazdu.



Wbrew pozorom oznaczenie osiągów opon na etykiecie nie mówi o ogólnie pojmowanej przyczepności na mokrej nawierzchni, lecz jedynie o drodze hamowania.

Co z pozostałymi istotnymi parametrami opon? Na etykiecie nie znajdziecie np. informacji o tym, jak dobrze opona odprowadza wodę, jaka jest droga hamowania czy precyzja kierowania na różnych nawierzchniach. W przypadku opon zimowych na etykietach nie ma parametrów kluczowych dla tego rodzaju ogumienia, czyli informacji o tym, jak wygląda droga hamowania oraz trakcja (przyczepność podczas ruszania) na śniegu i w błocie pośniegowym. Etykieta nie odpowiada zatem na pytanie, jakie opony kupić.

Na podstawie danych dostępnych w sklepie nie sposób stwierdzić, jak dobra jest opona zimowa.

Etykiety nie powinny być tylko jednym ze źródeł informacji o oponie. Dlaczego? Tutaj warto się przyjrzeć zwłaszcza azjatyckiemu ogumieniu z niższej półki cenowej. Istnieją bowiem producenci, którzy kierują się przeświadczeniem, że skoro klient widzi tylko parametry wyszczególnione na etykiecie, to warto położyć na nie szczególny nacisk... kosztem innych. Nie jest problemem wyprodukowanie opony zimowej, która będzie dobra w czasie deszczu, za to nietrwała i zapewniająca tylko podstawową przyczepność na śniegu. Dlatego należy kupować opony z wyższej półki, od sprawdzonych i renomowanych producentów, którzy stawiają na najwyższą jakość, innowacyjne technologie produkcji, optymalne bezpieczeństwo jazdy i osiągi.

 

Znacznie więcej danych o osiągach poszczególnych modeli opon zapewniają testy przeprowadzane przez niezależne organizacje motoryzacyjne, zrzeszenia konsumenckie, automobilkluby i magazyny motoryzacyjne. W pełnym teście opon zimowych poszczególne modele są oceniane aż w 15 konkurencjach. Na mokrym asfalcie sprawdza się: precyzję prowadzenia, drogę hamowania, podatność na aquaplaning, zachowanie w kontakcie z przeszkodą wodną na zakręcie, z kolei na śniegu - drogę hamowania, trakcję, prowadzenie, jazdę w slalomie... Niezależne testy są obecnie jednym z podstawowych źródeł wiedzy o jakości poszczególnych modeli opon i o tym, które opony wybrać.

 

Trzeba mieć także świadomość tego, że nie istnieje jedna uniwersalna opona, która gwarantowałaby optymalne bezpieczeństwo i doskonałe osiągi w różnych warunkach pogodowych oraz drogowych. Dlatego warto wybrać opony sezonowe o najwyższej jakości. Zarówno ogumienie zimowe, jak i letnie jest wykonane w taki sposób, żeby zapewnić maksymalne bezpieczeństwo w warunkach pogodowych, do których zostały przystosowane.

 

Ze szczegółową wiedzą o osiągach opon można pokusić się o ich dobór, biorąc pod uwagę własne preferencje i styl jazdy. Przykładowo kierowcy, którzy zimą wyjeżdżają na zagraniczne ferie, powinni wybierać ogumienie klasy premium, zapewniające bezpieczeństwo i precyzję kierowania w każdych warunkach, także podczas szybkiej jazdy autostradą. Opony wielosezonowe to oferta dla tych kierowców, którzy jeżdżą bardzo mało i głównie po mieście, a w razie niekorzystnych warunków drogowych mogą zrezygnować z jazdy autem.