Opony
23.10.2017

  • Opony homologowane przez producentów aut są dopasowane do rozwiązań w konkretnych modelach samochodów
  • Różnice między tym samym modelem opon przeznaczonym na pierwszy montaż i na rynek wtórny mogą dotyczyć nawet rzeźby bieżnika czy konstrukcji nośnej opony
  • Specjalny kod na ściance opony informuje o tym, do aut jakiej marki jest ona przeznaczona

Opony homologowane, czyli montowane jako pierwsze wyposażenie auta w fabryce (OE - Original Equipment), są opracowywane wraz z producentami aut, a później intensywnie przez nich testowane. Takie modele mogą mieć niemal taki sam wygląd, jak w przypadku tego samego ogumienia sprzedawanego jako opony uniwersalne na wymianę, różnią się jednak szczegółami. Dzięki temu mogą być lepiej dopasowane np. do specyficznej konstrukcji zawieszenia auta, do stosowanych w danym modelu felg lub układów hamulcowych. W nowych autach z nietypowymi układami napędowymi czy systemami asystującymi jest to szczególnie ważne!

Ważne symbole
Choć opony te zwykle wyglądają bardzo podobnie i często mają takie same oznaczenia modelowe, to jednak na ich ściankach znajduje się dodatkowy kod, który informuje o tym, do jakich aut są one przeznaczone. Poszczególne firmy oponiarskie mają własne sposoby oznaczania opon z aprobatami producentów aut. W przypadku modeli marki Continental np. oznaczenia A0, A01 dostają opony przeznaczone do aut marki Audi, ale z przednim napędem; R01, R02, R03 to opony do Audi z systemem quattro, gumy do BMW mają na boku znak „*”, do Mercedesów - MO1 lub MOE, do Porsche - NO, N1, N2, a do Tesli - TO. Dodatkowe oznaczenia ułatwiają więc dobór opon przeznaczonych do danego modelu lub marki auta.

Dobór opon warto powierzyć profesjonalistom
Oznaczenia to jednak znacznie więcej niż tylko kwestie marketingowe - ten sam model opony, ale homologowany do różnych aut, może mieć np. minimalnie zmodyfikowany bieżnik, inną mieszankę gumową wykorzystaną przy produkcji czy konstrukcję nośną o zupełnie innej sztywności. To także istotne w kontekście Wizji Zero, czyli wizji, która zakłada całkowite wyeliminowanie wypadków drogowych - tu nie ma miejsca na kompromisy. Żeby uzyskać zamierzony efekt, wszystkie systemy bezpieczeństwa muszą działać niezawodnie i z pełnym wykorzystaniem swoich możliwości. Precyzyjny dobór opon ma zatem znaczenie!

Standardowe zamiast homologowanych
Co robić, gdy zamontowane fabrycznie homologowane opony się zużyją albo trzeba wymienić jedną taką oponę? Jeżeli zamontujemy cztery nowe markowe opony o prawidłowych parametrach, ale bez dopuszczenia producenta, to oczywiście nic wielkiego się nie stanie. Kilka rzeczy może się jednak zmienić na niekorzyść, auto m.in. zacznie się nieco gorzej prowadzić i hamować, bo np. homologowane opony były lepiej dopasowane do ustawień zawieszenia, poza tym samochód może toczyć się głośniej. W niektórych modelach aut częstym skutkiem stosowania źle dobranych opon jest ich szybkie tzw. wyząbkowanie - to uciążliwa usterka, powstająca na skutek tego, że kostki bieżnika wycierają się w specyficzny sposób, tak, że z profilu przypominają zęby piły. Wyząbkowana opona hałasuje podobnie do zużytych łożysk. Opony przeznaczone specjalnie do modeli aut, w których konstrukcja zawieszenia sprzyja ząbkowaniu, mają zwykle nieco inny kształt kostek bieżnika od gum standardowych.
Dobór opon jest szczególnie ważny, gdy wymieniamy jedną oponę. Wówczas nie ma co ryzykować - kupujemy oponę z taką samą homologacją producenta, jaką mają pozostałe gumy zamontowane w samochodzie. Uwaga! W przypadku niektórych modeli aut o specyficznych właściwościach (np. o bardzo wysokich osiągach lub z nietypowym wyposażenie, jak choćby w autach opancerzonych) dobór opon jest ograniczony - producenci sztywno określają, które konkretne modele opon są dopuszczone do użytku.

 
Nie tylko na pierwszy montaż

Opony homologowane możemy kupić w autoryzowanych, jak i niezależnych warsztatach oponiarskich i serwisach samochodowych oraz w sklepach internetowych, gdzie homologacja producenta jest jednym z kryteriów doboru opony.