POKOLENIE ZERO

ZERO wypadków. ZERO rannych. ZERO ofiar śmiertelnych. Trudno dziś sobie wyobrazić poczucie komfortu i bezpieczeństwa, jakie może dawać wyeliminowanie wszelkich zagrożeń na drodze. Pierwsze pokolenie, które tego doświadczy będzie Pokoleniem ZERO. 

Pokolenie ZERO to projekt dedykowany Wizji Zero wdrażanej przez Continental na całym świecie, która zakłada całkowite wyeliminowanie wypadków, rannych czy ofiar śmiertelnych - bo właśnie do ZERA w tej materii dążymy!

Dowiedz się więcej o Wizji Zero

Zwiń

Franek, urodził się w 2026.
Lili, urodziła się w 2024.

Przeżyli ZERO wypadków.

Pokolenie zero

ZERO wypadków. ZERO rannych. ZERO ofiar śmiertelnych. Trudno dziś sobie wyobrazić...

więcej

Typowe warsztatowe błędy przy wymianie opon (co warto sprawdzić po mechanikach)

Ryzyko błędu warsztatowego podczas wymiany ogumienia jest większe w przypadku opon o dużych średnicach i niższym profilu. Dodatkowe problemy mogą wiązać się z systemem TPMS, zwłaszcza w mniej profesjonalnych warsztatach sezonowych. Mniejsze błędy wynikające z pośpiechu mogą zdarzyć się każdemu. Co sprawdzić?


  • Po stwierdzeniu uszkodzenia jednej opony podczas montażu należy sprawdzić w warunkach warsztatowych także pozostałe opony
  • Przy wymianie opon w aucie z czujnikami ciśnienia konieczne są: każdorazowa kontrola i konserwacja czujników oraz wymiana ich elementów eksploatacyjnych


Doświadczony wulkanizator sam się zorientuje, że w kole jest zamontowany czujnik TPMS, choć nie zaszkodzi zwrócić mu na to uwagę. Obecność czujników ciśnienia wymusza modyfikację procedury wymiany opon tak, żeby nie doszło do ich uszkodzenia. Z drugiej strony poprawny demontaż opony i późniejsze całkowite zignorowanie obecności czujnika to błąd - czujnik podlega okresowym wymianom elementów eksploatacyjnych, m.in. wentyla. W przeciwnym wypadku, po pierwsze, może pojawić się nieszczelność, po drugie, czujnik, w którym przez kilka lat nie wymieniano nakrętki, wkładu wentyla i uszczelki, może nie nadawać się do serwisu, gdy ten stanie się konieczny.

 

Jeśli w wyniku obsługi przez niedoświadczonego wulkanizatora czujnik ulegnie uszkodzeniu podczas demontażu koła, niezbędna będzie jego wymiana i kalibracja całego systemu. Na szczęście usterka układu jest natychmiast sygnalizowana przez wyświetlenie komunikatu na desce rozdzielczej.

 

Uszkodzona stopka

Bardziej kłopotliwą dla użytkownika usterką jest uszkodzenie stopki opony albo jej opasania podczas montażu. Dzieje się tak zazwyczaj z powodu użycia narzędzia niedostosowanego do danego rozmiaru opony albo do jej konstrukcji (np. run flat). Usterka tego typu może objawić się trudnościami z wyważeniem koła. Opona może jednak zacząć się rozwarstwiać dopiero po kilku dniach od montażu. Jeśli do tego dojdzie, kontroli będą wymagały wszystkie pozostałe koła (montował je ten sam mechanik za pomocą tego samego sprzętu!) - zasadne są więc: demontaż opon, kontrola stanu zdjętych opon i ponowny poprawny ich montaż.

 

Niepożądane wibracje

Typowym problemem, który nie skutkuje bezpośrednim zagrożeniem dla użytkownika, jednak wymaga pilnego usunięcia z racji pogorszenia komfortu jazdy i prawdopodobieństwa przyspieszonego zużycia różnych elementów zawieszenia, jest nieprawidłowe wyważenie kół. Jeżdżąc po mieście, łatwo to przeoczyć - niewłaściwe wyważenie kół daje o sobie znać dopiero podczas szybkiej jazdy, z reguły powyżej 80-100 km/h. Jeśli czujemy drgania na kierownicy albo wibracje całego nadwozia (efekt niedokładnego wyważenia jednego lub obu tylnych kół), koła należy wyważyć ponownie. Po wymianie opon warto wjechać na chwilę na drogę ekspresową i upewnić się, czy koła nie wpadają w wibracje.

 

Zerwany gwint



Warto przyjrzeć się, w jaki sposób mechanik przykręca koło. Dozwolone jest korzystanie z klucza udarowego, jednak powinno być to tylko wstępne przykręcenie. Pełna moc klucza udarowego może być wykorzystywana jedynie podczas odkręcania śrub. Ostateczne dociągnięcie śrub koła należy wykonać kluczem dynamometrycznym, który powinien być w wyposażeniu każdego warsztatu. Użycie wyłącznie ustawionego na wysoki moment klucza udarowego powoduje rozciąganie śrub i problemy z ponownym odkręceniem koła w warunkach drogowych - gdy np. trzeba skorzystać z koła zapasowego.


Nadmierny pośpiech skutkuje czasem krzywym wkręceniem śrub lub nakrętek, co z kolei podczas próby ich odkręcenia powoduje zerwanie śrub. Przed użyciem klucza udarowego do dokręcenia śrub (taki klucz jest rutynowo wykorzystywany w większości warsztatów) wystarczy wkręcić nakrętkę (śrubę) choćby 2-3 obroty ręcznie, żeby uniknąć ryzyka zerwania lub uszkodzenia gwintów w wyniku dalszego przykręcania.




Pompowanie na oko

Na koniec zamontowane koła powinny być dopompowane do wartości wskazanych na naklejce pod klapką wlewu paliwa auta lub np. na słupku (a jeśli nalepki nie ma - zgodnie z danymi, do których dostęp powinien mieć każdy warsztat). Za wysokie albo za niskie ciśnienie powietrza w świeżo zamontowanych kołach źle świadczy o warsztacie, który je założył.



Czy wiesz, że...?

Zwłaszcza jeśli macie dwa komplety kół, zlecając montaż opon, poproście także o założenie nowych zaworków - z kompletnych kół będziecie korzystać przez kilka sezonów, więc nowe zaworki to szansa na bezproblemową eksploatację i niższe ubytki ciśnienia. W przypadku zmiany opon co sezon nie ma potrzeby wymiany zaworków za każdym razem, choć należy je zawsze wtedy kontrolować. W autach z czujnikami TPMS kontrola i konserwacja wentyli są niezbędne przy każdej wymianie opon.

Wybierz najlepsze opony

WinterContact™ TS 860 S

Zimowa opona UHP do samochodów sportowych z segmentu premium.

Najlepsza skuteczność hamowania dla maksymalnego bezpieczeństwa w zimie.

Doskonałe zachowanie na śniegu gwarantuje wyjątkową przyjemność z jazdy.
...

Więcej

WinterContact™ TS 860

Maksymalne bezpieczeństwo w każdych warunkach zimowych dla samochodów klasy kompaktowej i średniej.

Mistrzostwo w każdym aspekcie.

Technologia Cool Chili™ zapewnia najwyższą skuteczność hamowania
...

WinterContact™ TS 850 P

Ekstremalne osiągi zimą.

Opona do samochodów klasy średniej, luksusowych i SUV-ów.

Lepsza trakcja na śniegu dzięki wzorowi S-GRIP z dużą liczbą rozmieszczonych wzdłużnie bloków i lameli
...

Więcej