POKOLENIE ZERO

ZERO wypadków. ZERO rannych. ZERO ofiar śmiertelnych. Trudno dziś sobie wyobrazić poczucie komfortu i bezpieczeństwa, jakie może dawać wyeliminowanie wszelkich zagrożeń na drodze. Pierwsze pokolenie, które tego doświadczy będzie Pokoleniem ZERO. 

Pokolenie ZERO to projekt dedykowany Wizji Zero wdrażanej przez Continental na całym świecie, która zakłada całkowite wyeliminowanie wypadków, rannych czy ofiar śmiertelnych - bo właśnie do ZERA w tej materii dążymy!

Dowiedz się więcej o Wizji Zero

Zwiń

Franek, urodził się w 2026.
Lili, urodziła się w 2024.

Przeżyli ZERO wypadków.

Pokolenie zero

ZERO wypadków. ZERO rannych. ZERO ofiar śmiertelnych. Trudno dziś sobie wyobrazić...

więcej

Zbliżony rozmiar, ale jednak inny: czy te opony będą pasować?

Niewielka korekta rozmiaru ogumienia czasem pozwala zaoszczędzić pieniądze - opony w rzadkich rozmiarach są znacznie droższe od mających najpopularniejsze wymiary. Nadmierne zaufanie do tabel zamienników opon może jednak narazić na rozczarowanie - opony mogą nie pasować do obręczy albo do samochodu.


  • W przypadku dobierania zamienników opon samo zachowanie odpowiedniej średnicy zewnętrznej koła to za mało
  • Im niższy profil opony, tym jej szerokość trzeba precyzyjniej dobrać do szerokości felgi

Dobór zamienników opon

Do tego samego samochodu możemy wybrać jeden z kilku rozmiarów opon. Przydatnym narzędziem w przypadku zastosowania innego rozmiaru ogumienia jest tabela zamienników opon. Rządzi nią jedna zasada, polegająca na takim dobraniu alternatywnego rozmiaru ogumienia, żeby jego zewnętrzny obwód (lub średnica) był maksymalnie zbliżony do wielkości oryginalnego rozmiaru. Przykład: zamiast opon w rozmiarze 205/55 R 15, których oferta jest obecnie dość skromna, a ceny wysokie, można zastosować opony 195/60 R 15 - nieco węższe (195 zamiast 205 mm) i minimalnie wyższe, jednak w większości przypadków będą pasować. Tabela zamienników opon przewiduje wiele innych rozmiarów ogumienia o średnicy zewnętrznej zbliżonej do średnicy opon 205/55 R 15 - zarówno 15-calowych (a zatem teoretycznie niewymagających zmiany felg), jak i takich, które z całą pewnością muszą być powiązane ze zmianą obręczy na inne (o mniejszej albo większej średnicy).

 

Opona szersza niż felga: czy to możliwe?

Pozostańmy jednak przy rozmiarach 15-calowych (teoretycznie w naszym przypadku nie wymagają one zmiany felg na inne). Co do zasady, zgodnie z tabelą zamienników rozmiaru opon powinniśmy założyć albo ogumienie szersze, o niższym profilu (niższej ściance bocznej w stosunku do szerokości), albo węższe - o wyższym profilu. W tym momencie powinno paść ważne pytanie: czy na felgę można założyć oponę o dowolnej szerokości? Absolutnie nie!

 

Żeby ułatwić dobór opony do obręczy, przy uwzględnieniu ich szerokości można posłużyć się dostępnymi w internecie tabelami określającymi dopasowanie szerokości opon do szerokości obręczy. Z takiej tabeli dowiecie się np. że oponę o szerokości 195 mm można założyć na obręcz o szerokości od 5,5 do 7 cali, przy czym zalecana szerokość felgi to 6 cali. Tabele tego typu są jednak dalece nieprecyzyjne - w przypadku „wysokich” opon rzeczywiście ich montaż na felgach o różnej szerokości jest łatwy i przy zachowaniu odrobiny rozsądku (w granicach określonych w tabeli) bezpieczny. Im jednak opona ma niższy profil (niższą ściankę boczną), tym precyzyjniej jej rozmiar musi być dobrany do szerokości felgi! Bardzo „niskiej” opony nie da się „rozszerzyć”, żeby pasowała na wyraźnie szerszą obręcz, nie da się jej też „ścieśnić”, by zmieściła się na węższą - nawet jeśli teoretycznie według tabeli zamienników opon i tabel dopasowujących szerokość opon i felg wszystko jest w porządku! A nawet jeśli taką oponę da się założyć na obręcz i napompować, pojawia się ryzyko, że będzie się ona odkształcać - bieżnik będzie albo zbyt wybrzuszony, albo za bardzo wklęsły. Ponadto w przypadku dużego obciążenia źle dobrana opona może zsunąć się z felgi!

 

Koło musi się zmieścić... w samochodzie

Kolejna ważna rzecz to dopasowanie felg i opon do samochodu. Koło nie może być za szerokie i wystawać z nadkoli, nie może też dochodzić do ocierania opony o nadkole podczas skręcania albo po obciążeniu samochodu. Koło nie może być też zbyt wąskie, gdyż wówczas przyczepność opon będzie nieodpowiednia, a to pociąga za sobą np. wydłużenie drogi hamowania. Zbyt wąska opona oznacza także pogorszenie stabilności samochodu na szybko pokonywanych zakrętach.

 

Zapytaj fachowca

 


O ile minimalne korekty rozmiaru opon z reguły nie powodują poważnych problemów, o tyle większe zmiany warto rozpatrywać, biorąc pod uwagę różne istotne zależności. Posiłkowanie się podczas kupna opon wyłącznie internetowymi tabelami zamienników może mieć przykre konsekwencje - albo od razu okaże się, że opon nie da się założyć, albo będą pasować nieoptymalnie (pogorszą się właściwości trakcyjne samochodu). Może to skutkować obniżeniem komfortu jazdy i zmianą trwałości zawieszenia. W skrajnych wypadkach używanie źle dobranych opon grozi zsunięciem się opony z felgi oraz wypadkiem. Z tego względu o możliwość zamiany rozmiaru opon warto spytać wulkanizatora. Pracownicy renomowanych warsztatów mają do dyspozycji szczegółowe informacje na temat dopasowania opon i felg do danego modelu samochodu, poza tym nabyte doświadczenie pozwala im stwierdzić, czy i w jakim kierunku jest możliwe bezpieczne skorygowanie rozmiaru opon w naszym samochodzie.





Czy wiesz, że...?

Zastosowanie zamiennego rozmiaru opon z reguły w niewielkim stopniu wpływa na wskazania prędkościomierza i nie zawsze wiąże się to z powiększeniem błędu wskazania. Może być wręcz przeciwnie - nie ma reguły. Dokładność wskazań licznika zmienia się m.in. w miarę zużywania się opon, gdy ich obwód maleje wraz ze ścieraniem się bieżnika.

Wybierz najlepsze opony

WinterContact™ TS 860 S

Zimowa opona UHP do samochodów sportowych z segmentu premium.

Najlepsza skuteczność hamowania dla maksymalnego bezpieczeństwa w zimie.

Doskonałe zachowanie na śniegu gwarantuje wyjątkową przyjemność z jazdy.
...

Więcej

WinterContact™ TS 860

Maksymalne bezpieczeństwo w każdych warunkach zimowych dla samochodów klasy kompaktowej i średniej.

Mistrzostwo w każdym aspekcie.

Technologia Cool Chili™ zapewnia najwyższą skuteczność hamowania
...

WinterContact™ TS 850 P

Ekstremalne osiągi zimą.

Opona do samochodów klasy średniej, luksusowych i SUV-ów.

Lepsza trakcja na śniegu dzięki wzorowi S-GRIP z dużą liczbą rozmieszczonych wzdłużnie bloków i lameli
...

Więcej