POKOLENIE ZERO

ZERO wypadków. ZERO rannych. ZERO ofiar śmiertelnych. Trudno dziś sobie wyobrazić poczucie komfortu i bezpieczeństwa, jakie może dawać wyeliminowanie wszelkich zagrożeń na drodze. Pierwsze pokolenie, które tego doświadczy będzie Pokoleniem ZERO. O wypadkach drogowych dzieci będą słyszeć wyłącznie na lekcjach historii lub z opowieści rodziców. Pokolenie ZERO to projekt dedykowany Wizji Zero wdrażanej przez Continental na całym świecie, która zakłada całkowite wyeliminowanie wypadków, rannych czy ofiar śmiertelnych - bo właśnie do ZERA w tej materii dążymy! Dowiedz się więcej o Wizji Zero.

Zwiń

Franek, urodził się w 2026.
Lili, urodziła się w 2024.

Przeżyli ZERO wypadków.

Pokolenie zero

ZERO wypadków. ZERO rannych. ZERO ofiar śmiertelnych. Trudno dziś sobie wyobrazić...

więcej

Wizja Zero

Jest rok 2047. Adam, lat 13, z zainteresowaniem przegląda wiadomości. Głównym tematem ostatnich dni są wypadki komunikacyjne. Dawniej, jak przypominają dziennikarze, rzecz normalna, dziś jednak takie zdarzenia trafiają na czołówki serwisów informacyjnych. Tym razem nikt nie zginął, choć było groźnie.

  • Pierwszym krajem, w którym formalnie zaczęto wprowadzać w życie program redukcji ofiar wypadków komunikacyjnych - Wizję Zero - była Szwecja. Stało się to w roku 1997
  • Zgodnie z aktualnymi założeniami szwedzkiej Wizji Zero, śmiertelne ofiary na drogach uda się całkowicie wyeliminować do 2050 roku

  • Jedną z firm, które najbardziej angażuje się w całkowite wyeliminowanie wypadków jest Continental

50 lat temu, w 1997 roku, w Szwecji po raz pierwszy zaczęto oficjalnie wprowadzać w życie założenia Wizji Zero - zielone światło dał tamtejszy parlament. Potem, w 1999 roku, swoją wersję Wizji Zero przyjęła Norwegia. Następnie idea świata bez wypadków komunikacyjnych rozlała się na cały glob ziemski.

Początki nie były łatwe, a precyzyjne założenia, mówiące o stopniowym zmniejszeniu liczby poszkodowanych na drogach, nie zawsze udawało się spełnić. W Szwecji początkowo zakładano, że uda się całkowicie wyeliminować śmiertelne wypadki drogowe do 2020 roku, jednak z czasem wydłużono termin do 2050 roku. Inna sprawa, że średni poziom bezpieczeństwa na drogach systematycznie rósł od początku wieku. Już w 2016 roku w niektórych krajach świętowano doskonałe wyniki, np. na Litwie w ciągu roku obniżono liczbę ofiar śmiertelnych na drogach o 22 proc., zaś w ciągu 6 lat, począwszy od 2010 roku, liczba zabitych na drogach w tym kraju zmalała o 37 proc.

Podobne rezultaty w latach 2010-16 osiągnęły Norwegia oraz Szwajcaria - odpowiednio obniżono liczbę ofiar śmiertelnych na drogach o 36 i 34 proc.

Jak to się stało, że jeszcze przed 2050 rokiem właściwie wyeliminowano wypadki? W Wizji Zero wdrażanej przez Continental na całym świecie przyjęto za punkt wyjścia założenie, że człowiek nie jest doskonały: boimy się wysokości, a jednocześnie nie potrafimy trafnie ocenić zagrożeń związanych z dużą prędkością; bywamy zmęczeni, ale i tak wsiadamy za kierownicę; łatwo dajemy się rozpraszać telefonami czy rozmową; nasz wzrok pogarsza się wraz z upływem czasu. Do tego dochodzi infrastruktura drogowa - nie zawsze zoptymalizowana pod kątem bezpieczeństwa. Wizja Zero zakłada, że wina za spowodowanie wypadku nie leży wyłącznie po stronie kierowcy - współodpowiedzialni powinni czuć się także konstruktorzy dróg i projektanci samochodów. Droga, na której nie pojawiają się równocześnie piesi i samochody, eliminuje ryzyko kolizji przechodniów i pojazdów. Jeśli pasy ruchu przeznaczone do jazdy w przeciwnych kierunkach są oddzielone, nie dochodzi do kolizji czołowych. Jeżeli w miejscach, w których przecinają się kierunki ruchu, pojazdy poruszają się odpowiednio powoli, nie ma ofiar śmiertelnych, a w najgorszym przypadku są lekko ranni.

Aby możliwe było skuteczne wyeliminowanie ofiar wypadków, konieczne było zaangażowanie producentów systemów wspierających kierowcę w unikaniu niebezpiecznych zdarzeń i chroniących wszystkich uczestników ruchu przed ich skutkami.

Continental, wiodący dostawca dla branży motoryzacyjnej, jako producent opon i elektroniki pokładowej, od wielu lat bardzo mocno angażuje się w urzeczywistnienie Wizji Zero.

Realizując Wizję Zero, Continental koncentruje swoje działania na czterech filarach: edukacji kierowców, rozwiązaniach poprawiających jakość infrastruktury drogowej, a przede wszystkim na tworzeniu zaawansowanych technologicznie opon i systemów bezpieczeństwa. Więcej informacji o czterech filarach w zakładkach tematycznych serwisu.

Continental zaprojektował m.in. system EBA: jeśli kierowca nie widzi przeszkody albo nie reaguje w odpowiednim momencie, elektroniczny asystent uruchamia awaryjne hamowanie, ale systematycznie organizuje akcje, których celem jest podniesienie świadomości wszystkich uczestników ruchu w zakresie poprawy bezpieczeństwa na drogach. Systemów zapobiegających wypadkom jest więcej: gdy kierowca jest zmęczony, zanim zaśnie za kierownicą, o koniecznym odpoczynku przypomina mu komunikat na desce rozdzielczej; jeżeli kierowca przez nieuwagę zjeżdża ze swojego pasa ruchu, na właściwy tor jazdy kieruje auto elektroniczny asystent. O krótką drogę hamowania i doskonałą przyczepność na zakrętach dbają coraz bardziej zaawansowane technologicznie opony. Kierowcy, którzy są lepiej szkoleni i świadomi zagrożeń, jeżdżą rozważnie oraz wykorzystują pomocną technikę.

Oprócz systemów bezpieczeństwa w aucie, infrastruktura - im lepiej zaprojektowane drogi, dostosowane do natężenia ruchu i warunków - tym mniej wypadków; to także opony - tylko nowoczesne, wydajne ogumienie umożliwia wykorzystanie potencjału elektronicznych systemów bezpieczeństwa w autach; to także kierowca - świadomy, potrafiący korzystać ze zdobyczy techniki, znający swoje słabości.

Bezpieczne drogi, zrozumiałe i akceptowane ograniczenia prędkości oraz samochody wyposażone w najnowocześniejsze systemy bezpieczeństwa prowadzą do urzeczywistnienia Wizji Zero - świata bez wypadków. 13-letni Adam, idąc do szkoły, czuje się bezpiecznie. Udział w groźnym wypadku jest tak mało prawdopodobny, jak wysoka wygrana na loterii.

W 2015 roku Continental został partnerem globalnej kampanii informacyjnej
„Stop wypadkom” prowadzonej przez Global NCAP. W ramach projektu wspólnie
z partnerami, popularyzuje systemy i technologie wpierające bezpieczeństwo na drodze, by podkreślić jak ważne jest ich stosowanie w masowej produkcji samochodów, szczególnie w segmencie aut kompaktowych i miejskich.