POKOLENIE ZERO

ZERO wypadków. ZERO rannych. ZERO ofiar śmiertelnych. Trudno dziś sobie wyobrazić poczucie komfortu i bezpieczeństwa, jakie może dawać wyeliminowanie wszelkich zagrożeń na drodze. Pierwsze pokolenie, które tego doświadczy będzie Pokoleniem ZERO. 

Pokolenie ZERO to projekt dedykowany Wizji Zero wdrażanej przez Continental na całym świecie, która zakłada całkowite wyeliminowanie wypadków, rannych czy ofiar śmiertelnych - bo właśnie do ZERA w tej materii dążymy!

Dowiedz się więcej o Wizji Zero

Zwiń

Franek, urodził się w 2026.
Lili, urodziła się w 2024.

Przeżyli ZERO wypadków.

Pokolenie zero

ZERO wypadków. ZERO rannych. ZERO ofiar śmiertelnych. Trudno dziś sobie wyobrazić...

więcej

Głośniki w aucie? To przeżytek!

Żeby osiągnąć zadowalającą jakość dźwięku, współczesne systemy nagłaśniające w autach składają się z kilkunastu lub więcej głośników. Pomimo maksymalnego obniżenia masy i rozmiarów poszczególnych głośników taki zestaw waży nawet 15 kg i zajmuje od 10 do 30 litrów cennej pojemności wnętrza samochodu. Znalazł się na to jednak sposób: tradycyjne głośniki nie będą już potrzebne! Continental opracował bezgłośnikowy system grający, który waży zaledwie kilogram i zajmuje tylko 1 litr objętości wnętrza.

  • Membrany tradycyjnych głośników mogą być zastąpione przez obecne w aucie elementy wykończeniowe: panele, maskownice, deskę rozdzielczą
  • Bezgłośnikowy system grający waży kilogram i zajmuje 1 litr objętości wnętrza

Wynalazek inżynierów firmy Continental waży, licząc wszystkie niezbędne komponenty, nie więcej niż kilogram i zajmuje objętość nie większą niż 1l itr przestrzeni w aucie. Co tam pojemność! Podstawowymi korzyściami z wykorzystania niewidzialnego bezgłośnikowego systemu nagłaśniającego są znakomita jakość dźwięku i poczucie pasażerów auta, że otaczają ich prawdziwe instrumenty.

Jak to działa?

W bezgłośnikowym systemie grającym głośniki są zastąpione niewielkimi aktuatorami. Aktuator przypomina wyglądem i wielkością podstawę normalnego głośnika i - podobnie jak standardowy głośnik - wykorzystuje magnes i cewkę, a także wytwarza drgania. Nie ma tu natomiast membrany, czyli największego elementu tradycyjnego głośnika. Zastępuje ją w naturalny sposób panel lub inny element wykończenia samochodu, np. boczek drzwi. Mówiąc inaczej: magnesy z cewką (aktuatory) łączy się trwale z różnymi częściami auta od wewnętrznej, niewidocznej strony, a w efekcie cały element działa jak membrana głośnika. W ten sposób mogą być wykorzystane: oparcie fotela, podsufitka, deska rozdzielcza, osłona tunelu środkowego itp. Obowiązuje zasada: im większy element, tym niższe dźwięki może on emitować.

Jakość dźwięku? Nieporównywalnie lepsza niż w przypadku podstawowych, składających się z 3-5 głośników systemów nagłaśniających w tańszych autach, z kolei porównywalna z wysokiej klasy systemami montowanymi w luksusowych limuzynach. Jeszcze jedna ważna rzecz: pasażerowie auta z bezgłośnikowym systemem audio nie są w stanie określić źródła dźwięku, który otacza ich jak w sali koncertowej.



Kto to może mieć?

Bezgłośnikowy system audio to jeden z najnowszych wynalazków firmy Continental, który teraz mają szansę kupić i zastosować producenci samochodów. Jest to system przewidziany do montażu wyłącznie w fabryce, a nie jako wyposażenie akcesoryjne dostępne w sklepach - montaż wymagałby zbyt dużych przeróbek i w sytuacji, gdy miejsce na głośniki w aucie i tak zostało już przewidziane przez konstruktorów, miałby on ograniczony sens. Można się jednak spodziewać, że już wkrótce trafi do seryjnej produkcji w nowych modelach. Skoro oszczędza miejsce i masę, a do tego dobrze brzmi - nie może być inaczej.

Bez głośników bezpieczniej?

Zastosowanie bezgłośnikowego systemu grającego 3D w aucie ma sens nie tylko dlatego, że pozwala „odzyskać” przestrzeń i masę, lecz także przez to, że zwiększa możliwości w projektowaniu eleganckich kokpitów aut. Zapewnia ponadto możliwość generowania komunikatów głosowych czy ostrzeżeń w różnych miejscach kokpitu i przestrzeni - tak, by zwrócić uwagę kierowcy we właściwą stronę. Namiastką tego rozwiązania są już dziś stosowane systemy, np. wspomagające parkowanie, które są zbudowane tak, że sygnał alarmowy odzywa się w głośniku najbliższym elementom auta zagrożonym uderzeniem w przeszkodę. Jest to jednak tylko namiastka tego innowacyjnego rozwiązania.

 


Czy wiesz, że...?

Wybierając opony Continental już teraz masz wpływ na Wizję zero i świat bez wypadków. Bądź częścią Wizji zero.

dopasuj opony