POKOLENIE ZERO

ZERO wypadków. ZERO rannych. ZERO ofiar śmiertelnych. Trudno dziś sobie wyobrazić poczucie komfortu i bezpieczeństwa, jakie może dawać wyeliminowanie wszelkich zagrożeń na drodze. Pierwsze pokolenie, które tego doświadczy będzie Pokoleniem ZERO. 

Pokolenie ZERO to projekt dedykowany Wizji Zero wdrażanej przez Continental na całym świecie, która zakłada całkowite wyeliminowanie wypadków, rannych czy ofiar śmiertelnych - bo właśnie do ZERA w tej materii dążymy!

Dowiedz się więcej o Wizji Zero

Zwiń

Franek, urodził się w 2026.
Lili, urodziła się w 2024.

Przeżyli ZERO wypadków.

Pokolenie zero

ZERO wypadków. ZERO rannych. ZERO ofiar śmiertelnych. Trudno dziś sobie wyobrazić...

więcej

Jak wybrać bezpieczne auto? Co oznaczają gwiazdki w crash testach?

Od nowych aut klienci oczekują tego, żeby zapewniały jak najlepszą ochronę w razie wypadku. To, ile dany model uzyskał gwiazdek w testach zderzeniowych, coraz częściej staje się ważnym kryterium przy wyborze samochodu. Czy to, że jeden model ma więcej gwiazdek od drugiego, zawsze oznacza, że jest on od niego bezpieczniejszy?

  • Kryteria testów zderzeniowych są coraz ostrzejsze. Pięć gwiazdek w teście sprzed kilku lat może oznaczać niższy poziom bezpieczeństwa niż np. jedna gwiazdka w aktualnym badaniu.
  • Wyniki rankingów bezpieczeństwa można porównywać tylko między autami o zbliżonej masie i budowie. Pięciogwiazdkowy miejski „maluch” nie będzie tak samo bezpieczny jak np. rodzinny van czy limuzyna, które również uzyskały najwyższe noty w testach.
  • Ocena zależy od wyposażenia auta w rozwiązania poprawiające poziom bezpieczeństwa. Modele podstawowe bez opcjonalnych systemów bezpieczeństwa uzyskują niższe wyniki od wersji z pełnym wyposażeniem.
Testy zderzeniowe w motoryzacji mają kilkudziesięcioletnią historię - pierwsze próby symulowania kolizji podejmowano już w latach 30. Bardzo długo ich wyniki interesowały jednak nielicznych. Od tego, czy auto zapewniało odpowiednią ochronę w razie wypadku, ważniejsze były osiągi i wygląd pojazdu. Początkowo firmy motoryzacyjne prowadziły badania i testy na własny użytek. Dopiero w 1979 roku amerykański urząd ds. bezpieczeństwa drogowego (NHTSA - National Highway Traffic Safety Administration) rozpoczął program niezależnych testów zderzeniowych popularnych na rynku amerykańskim modeli aut i zaczął podawać do publicznej wiadomości ich wyniki.



fot. Euroncap

Euro NCAP - nieobowiązkowe, ale ważne

Na rynku europejskim przełomem było powołanie w 1997 roku organizacji Euro NCAP (European New Car Assessment Programme - Europejski Program Oceny Nowych Aut). Jest to niezależna od koncernów motoryzacyjnych międzynarodowa organizacja zajmująca się badaniem poziomu bezpieczeństwa pojazdów i dostarczaniem informacji konsumentom. Zrzesza ona m.in. ministerstwa transportu krajów europejskich, automobilkluby, instytuty badawcze oraz organizacje ubezpieczycieli. Testy zderzeniowe wykonywane przez Euro NCAP nie są wymagane prawem, złe wyniki uzyskane w próbach nie powodują np. automatycznego wycofania danego modelu z rynku. Służą one temu, żeby nabywcy mogli świadomie podejmować decyzje. To działa! Niskie oceny z testów zderzeniowych na większości europejskich rynków na tyle skutecznie odstraszają klientów, że producenci reagują naprawdę szybko i w razie wpadki poprawiają nieudane modele lub skreślają je z oferty.


fot. Euroncap

W testach Euro NCAP auta oceniane są w pięciostopniowej skali:

5 gwiazdek: najwyższa nota w dziedzinie ochrony przed skutkami kolizji, właściwe wyposażenie w systemy zapobiegające wypadkom,
4 gwiazdki: dobra ocena w dziedzinie ochrony pasażerów przed skutkami kolizji, auto wyposażone w systemy zapobiegania kolizji,
3 gwiazdki: przeciętny lub dobry poziom ochrony pasażerów przed skutkami kolizji, braki w dziedzinie systemów zapobiegania kolizji,
2 gwiazdki: nominalny poziom ochrony pasażerów, brak systemów zapobiegania kolizji,
1 gwiazdka: niski poziom ochrony pasażerów.




Warto jednak wiedzieć, że od czasu wprowadzenia testów zderzeniowych Euro NCAP wielokrotnie zaostrzane były kryteria ocen i wymagania stawiane autom. Euro NCAP zastrzega, że wydawane oceny są ważne przez 6 lat, a jeśli model był testowany więcej niż raz (np. w związku z liftingiem czy wprowadzeniem dodatkowego wyposażenia), należy uwzględniać wyniki nowszego badania.


fot. Euroncap

Co ocenia Euro NCAP?

Standardowe badanie nie ogranicza się tylko do jednej próby zderzeniowej - do prób potrzeba kilku aut! Każdy model poddawany jest licznym próbom obejmującym aktualnie:
- symulację zderzenia czołowego,
- symulację kolizji bocznej z innym, podobnym autem,
- zderzenie ze słupem,
- badanie poziomu ochrony pieszego,
- badanie ochrony przewożonych w aucie dzieci,
- badanie skuteczności ochrony pasażerów przed urazami szyi,
- kontrolę działania systemów ostrzegających o niezapiętych pasach czy o przekroczeniu prędkości,
- funkcję automatycznego hamowania awaryjnego,
- elektroniczną kontrolę toru jazdy (ESP/ESC).

Od 2016 roku nowe modele aut mogą być oceniane w dwóch wersjach - w wersji podstawowej oraz z pełnym, opcjonalnym, dostępnym w danym modelu wyposażeniem w dziedzinie bezpieczeństwa.

Czy podczas wyboru samochodu bierzesz pod uwagę jego wyniki w testach zderzeniowych?
  • OK


    Czy wiesz, że...?

    Opony to jedyny element łączący samochód z nawierzchnią, dlatego ich jakość i stan techniczny mają kluczowe znaczenie dla naszego bezpieczeństwa. Wybierając opony Continental już teraz masz wpływ na Wizję zero i świat bez wypadków. Bądź częścią Wizji zero

    dopasuj opony