Opony
02.11.2022

Jest wiele, często niedocenianych, powodów, dla których każdy powinien jeździć na najlepszych oponach, jakie są dostępne. Bezpieczeństwo, komfort, niezawodność w każdej sytuacji – to ich wspólny mianownik. Prawdą jest jednak i to, że nie każdy chce mieć takie opony, nie każdy może, w pewnych warunkach można też wyobrazić sobie inne, równie atrakcyjne rozwiązania oponiarskie. Są jednak kierowcy, pojazdy oraz określone sytuacje, w przypadku których oszczędzanie na oponach wyjątkowo nie ma sensu i zwykle się mści – nie tylko, jeśli chodzi o komfort i bezpieczeństwo, lecz także o opłacalność.

10 powodów, by kupić opony zimowe klasy premium

1.    Nowoczesne opony zimowe z górnej półki są doskonale dostosowane do warunków klimatycznych panujących w naszej części Europy. Niech was jednak nie zwiedzie określenie „zimowe”. Opony zimowe klasy premium stworzone są nie tylko do jazdy po śniegu – doskonale sprawdzają się także w całym spektrum warunków spotykanych w okresie jesienno-zimowym: można na nich bezpiecznie jeździć po śniegu przy 30-stopniowym mrozie, w deszczu, ale też w suchych warunkach, przy temperaturze rzędu kilkunastu stopni na plusie. Na zimówkach – także klasy premium – nie powinno się jednak jeździć w typowo letnich temperaturach. Wyznaczoną graniczną temperaturą, poniżej której opony zimowe zdecydowanie lepiej radzą sobie od letnich nawet w suchych warunkach, jest 7 stopni C.

2.    Opony zimowe klasy premium sprawdzają się znakomicie w samochodach wyposażonych w silniki o dużej mocy i gdy kierowca lubi dynamiczną jazdę. W warunkach zimowych podczas szybkiej, dynamicznej jazdy mogą mieć zdecydowaną przewagę nad oponami z niższych segmentów.

3.    Opony zimowe klasy premium radzą sobie w ciężkich i szybkich SUV-ach. Jeśli ktoś ma auto ważące ponad dwie tony i z mocnym silnikiem Diesla, nie powinien nawet rozważać rozwiązań kompromisowych: tylko opony z najwyższej półki dostosowane do sezonu zimowego zapewnią odpowiedni poziom bezpieczeństwa.


Continental Winter Contact TS-870

4.    Jeździsz dużo, daleko i szybko? Pomyśl o trwałości opon! W oponach klasy premium zastosowane są najnowsze rozwiązania i najdroższe materiały wpływające na wydłużenie trwałości ogumienia. W skrajnych wypadkach – przy dużym obciążeniu i w trudnych warunkach – jazda na oponach klasy premium może być tańsza niż jazda na ogumieniu budżetowym o gorszej jakości. Decyduje o tym przede wszystkim rodzaj i skład zaawansowanych technologicznie mieszanek.

5.    Samochody klasy premium, w tym układy wspomagające kierowcę, zaprojektowane są do współpracy z ogumieniem z najwyższego segmentu. Inaczej mówiąc, maksymalne osiągi nowoczesnych aut, w tym zdolność do skręcania, omijania przeszkody, hamowania i przyspieszania w warunkach ograniczonej przyczepności, są możliwe tylko wtedy, gdy używamy opon klasy premium.

6.    Starszy samochód nie musi wcale być zły, a nawet – jeśli chodzi o skuteczność hamowania czy przyczepność na zakrętach – może być lepszy niż w chwili, gdy opuszczał fabrykę. To dlatego, że obecnie dostępne ogumienie klasy premium ma nieporównywalnie lepsze osiągi niż ogumienie dostępne 10 czy 15 lat temu. Testy dowodzą, że stare samochody po usunięciu usterek i wyposażeniu w nowoczesne ogumienie hamują lepiej niż w testach przeprowadzanych w chwili, gdy wchodziły na rynek.

7.    Dobre opony to wydatek, który boli krótko, ale cieszy długo. Im lepsza opona, tym dłużej w miarę zużycia zachowuje pierwotny, doskonały poziom osiągów. Dzieje się tak za sprawą najdroższych i najlepszych mieszanek używanych do produkcji opon klasy premium, a to właśnie ten składnik decyduje w największym stopniu o cenie opony w sklepie.


Continental Winter Contact TS-870

8.    Opony klasy premium zapewniają niezwykły komfort jazdy – są ciche i doskonale tłumią nierówności. Nie każdy zdaje sobie sprawę, że opona to drugi – obok zawieszenia – najważniejszy element auta odpowiedzialny za komfort resorowania.

9.     Wysokiej klasy opony łatwo jest wyważyć nawet po kilku latach użytkowania. Ma to znaczenie zwłaszcza w przypadku opon o dużych średnicach osadzenia.

10.    Opony klasy premium stawiają najniższe możliwe opory toczenia w stosunku do gwarantowanej przyczepności i trwałości. To przekłada się na częstotliwość wizyt na stacji benzynowej. Podczas całego okresu eksploatacji inwestycja w dobre opony potrafi się zwrócić!


TS 870P

A jeśli nie opony premium, to co?

Oczywiście nie każdy może pozwolić sobie na opony z górnej półki, nawet jeśli wie, że nawet w starym samochodzie taka inwestycja – z czysto technicznego punktu widzenia – ma głęboki sens. W takim wypadku warto przejrzeć ofertę tańszych marek opon zaufanego producenta z wieloletnim doświadczeniem, jak np. Uniroyal, Barum, biorąc za kryterium np. długość gwarancji na opony, jakiej udziela producent. Warto zwrócić się o pomoc w wyborze do dobrego warsztatu wulkanizacyjnego – doświadczeni wulkanizatorzy wiedzą, jakie opony sprawiają najmniej problemów i jakie będą odpowiednie do naszego samochodu i do naszych potrzeb. Obok rozmiaru opony bowiem kluczowe są parametry auta i warunki jego eksploatacji: moc silnika, masa samochodu, pokonywane dystanse itp.