POKOLENIE ZERO

ZERO wypadków. ZERO rannych. ZERO ofiar śmiertelnych. Trudno dziś sobie wyobrazić poczucie komfortu i bezpieczeństwa, jakie może dawać wyeliminowanie wszelkich zagrożeń na drodze. Pierwsze pokolenie, które tego doświadczy będzie Pokoleniem ZERO. 

Pokolenie ZERO to projekt dedykowany Wizji Zero wdrażanej przez Continental na całym świecie, która zakłada całkowite wyeliminowanie wypadków, rannych czy ofiar śmiertelnych - bo właśnie do ZERA w tej materii dążymy!

Dowiedz się więcej o Wizji Zero

Zwiń

Xavery, urodził się w 2033.

Przeżył ZERO wypadków.

Pokolenie zero

ZERO wypadków. ZERO rannych. ZERO ofiar śmiertelnych. Trudno dziś sobie wyobrazić...

więcej

Bądź dobrym kierowcą #1: Ile i gdzie, czyli jakie są dopuszczalne prędkości na drogach w Polsce

Tam, gdzie o limicie prędkości informuje znak, wszystko jest proste. Gdy trzeba rozpoznać ograniczenie prędkości po rodzaju drogi, którą jedziemy, robi się bardzo trudno - bo w Polsce obowiązuje wiele różnych limitów na różnych rodzajach dróg

Prędkość - z tym kierowcy w Polsce mają poważny problem. I nie chodzi tylko o tych, którzy ignorują oznakowanie narażając siebie i innych na niebezpieczeństwo (nadmierna prędkość to według danych Policji druga najczęstsza przyczyna wypadków w kraju), ale także o tych, którzy chcą jechać poprawnie, tylko po prostu nie wiedzą jak. Bo limity prędkości są u nas mocno rozbudowane, chyba najbardziej spośród krajów UE. A w dodatku zmieniały się przez lata. Mają więc z tym kłopot nie tylko początkujący kierowcy, ale także doświadczeni.

Jak więc powinni jeździć kierowcy samochodów osobowych (bo dla ciężarowych limity są jeszcze inne)?

Najwolniej tam, gdzie piesi


Niebieski znak D-40, który oznacza strefę zamieszkania, jest dobrze znany kierowcom. Ale czy wszyscy pamiętają, że oprócz tego, iż w takim obszarze należy udzielać pierwszeństwa pieszym i zachować szczególną ostrożność, nie można też jechać ponad wyznaczony limit? W strefie zamieszkania nie można przekraczać prędkości 20 km/h.
W obszarze zabudowanym wcale nie jest łatwiej. Polska jest dziś jedynym krajem UE, który nie ma jednolitego limitu prędkości. Większość kierowców wie, że w dzień można jechać tam maksymalnie 50 km/h, a w nocy - 60 km/h. Kiedy jednak zapytać o dokładne godziny, niewielu potrafi je właściwie wyznaczyć.

Warto więc zapamiętać, że 60 km/h można jechać w godzinach 23:00 - 5:00. Choć najlepiej trzymać się prędkości 50 km/h przez całą dobę - wówczas z jednej strony nie narażamy się na złamanie przepisów, a z drugiej jedziemy z prędkością, która w przypadku nieszczęśliwego zdarzenia daje dużo więcej szans pieszym na przeżycie zderzenia.

Nie każda ekspresówka taka sama


Po drogach jednojezdniowych, poza obszarem zabudowanym, kierowcy wolno jechać maksymalnie 90 km/h. Ale już na drodze, która nie jest ekspresową i ma co najmniej po dwa pasy dla każdego kierunku ruchu, można jechać szybciej - do 100 km/h.
Wydawałoby się, że z drogą ekspresową jest łatwiej - limit to 120 km/h (dawniej 110 km/h). Ale ten limit obowiązuje na ekspresówce dwujezdniowej. Na drodze ekspresowej jednojezdniowej (a są takie w Polsce) można jechać najwyżej
100 km/h.


Najprościej jest na autostradzie. Tam istnieje jeden limit - 140 km/h (dawniej było to 130 km/h).

Nadal trudno to wszystko zapamiętać, prawda? To zróbmy małe podsumowanie, do którego warto sobie czasem zaglądać:
20 km/h - strefa zamieszkania
50 km/h - obszar zabudowany w dzień
60 km/h - obszar zabudowany w nocy (23:00 - 5:00)
90 km/h - droga poza obszarem zabudowanym
100 km/h - droga poza obszarem zabudowanym z co najmniej dwoma pasami ruchu
w każdym kierunku
100 km/h - droga ekspresowa jednojezdniowa
120 km/h - droga ekspresowa dwujezdniowa
140 km/h - autostrada

Tekst opracowany w ramach kampanii edukacyjnej BRD24.PL i Continental - „Bądź dobrym kierowcą”.