Opony
30.10.2019
  • Zbyt niskie ciśnienie powietrza zwiększa opory toczenia i przyspiesza zużycie opon
  • Za wysokie ciśnienie powietrza obniża komfort jazdy i przyczepność auta do nawierzchni
  • Nasilenie negatywnych konsekwencji zależy od tego, jak bardzo za niskie lub za wysokie jest ciśnienie powietrza w oponach auta

Jakie jest prawidłowe ciśnienie powietrza w oponach samochodu? By się dowiedzieć, w przypadku większości samochodów nie trzeba nawet zaglądać do instrukcji obsługi - wlepka z tabelą właściwych poziomów ciśnienia w oponach auta znajduje się albo na wewnętrznej krawędzi drzwi, na którymś słupku, na progu lub jest widoczna po otwarciu klapki wlewu paliwa. W niemal wszystkich samochodach producenci podają różne wartości ciśnienia powietrza dla kół przedniej i tylnej osi, ale to nie wszystko! Zalecane (czyli optymalne) ciśnienie powietrza zależy też od obciążenia samochodu. I jeszcze jedna zmienna: różne wartości ciśnień mogą dotyczyć opon w różnych rozmiarach.

Zobacz wideo ekspertów


Większa masa - wyższe ciśnienie

Jeśli chodzi o dostosowanie ciśnienia do obciążenia samochodu, to wydaje się to uciążliwe i wręcz abstrakcyjne: jak to, przecież obciążenie samochodu nieustannie się zmienia: raz jedzie sam kierowca, a innym razem wiezie dzieci i zakupy. To mam codziennie albo dwa razy dziennie korygować ciśnienie w oponach? Nie, nie jest to konieczne, na co dzień ciśnienie powietrza w kołach auta należy zoptymalizować tak, by było ono możliwie uniwersalne. Jeśli zazwyczaj autem jeździ sam kierowca i tylko okazjonalnie umieszcza w aucie niewielką ilość bagażu, to koła pompujemy tak, jakbyśmy zawsze jeździli na pusto, albo - jeśli zwykle w samochodzie jeździ jakieś obciążenie - wybieramy wartość pośrednią pomiędzy ciśnieniem optymalnym dla auta pustego i w pełni załadowanego - to nie jest tak, że ciśnienie powietrza w kołach ma być albo minimalne, albo maksymalne.
Co innego, jeśli wyjeżdżamy całą rodziną na przykład na ferie: w takiej sytuacji przed wyjazdem należy dopompować koła! Jeśli tego nie zrobimy, to na dystansie 2 tys. km zużycie opon może być tak duże, jakby samochód przejechał 2-3 razy dłuższy dystans!



Za niskie ciśnienie: jak wpływa ono na osiągi samochodu?

Zbyt niskie ciśnienie powietrza w kołach (jeśli oczywiście nie jest to ciśnienie tak niskie, że grozi zsunięciem się opony z felgi) nie wpływa radykalnie źle na przyczepność: przy hamowaniu na śniegu ta przyczepność może nawet okazać się bardzo dobra. Jeśli chodzi o komfort jazdy, to on... rośnie. Dlaczego zatem producenci ogumienia przestrzegają przed jazdą na oponach ze zbyt niskim ciśnieniem? Otóż w takich warunkach radykalnie rosną opory toczenia, a energia kinetyczna zamieniana jest w ciepło. Zdecydowanie przyspiesza to zużycie opon i ryzyko ich nieodwracalnego uszkodzenia w kontakcie z wyrwą w nawierzchni albo z krawężnikiem. A producenci opon nie chcą, by ich klienci byli niezadowoleni z niskiej trwałości opon - to jasne. Jeśli chodzi o osiągi, to zbyt niskie ciśnienie powietrza pogarsza precyzję kierowania i utrudnia lub uniemożliwia wykonanie gwałtownego, ratunkowego manewru.

Zbyt wysokie ciśnienie w oponach: jak zmieniają się osiągi auta?



Ze zbyt wysokim ciśnieniem powietrza w kołach mamy do czynienia albo w wyniku pomyłki lub na przykład usterki kompresora, albo wtedy, gdy po powrocie z wakacji nie obniżymy ciśnienia w oponach. Efekty? Po pierwsze, odczuwalne pogorszenie komfortu resorowania, po drugie, obniżenie przyczepności - wydłużenie drogi hamowania, ryzyko uślizgu na zakrętach. Co ciekawe jednak, im wyższe ciśnienie powietrza w oponach, tym większa odporność na aquaplaning.

Reasumując
Ciśnienie powietrza w oponach powinno być optymalne i kontrolowane przynajmniej raz w miesiącu. Optymalne, czyli dostosowane do obciążenia samochodu - wtedy uzyskujemy korzystny kompromis pomiędzy komfortem jazdy, trwałością i odpornością ogumienia, a także przyczepnością w różnych warunkach jazdy.