POKOLENIE ZERO

ZERO wypadków. ZERO rannych. ZERO ofiar śmiertelnych. Trudno dziś sobie wyobrazić poczucie komfortu i bezpieczeństwa, jakie może dawać wyeliminowanie wszelkich zagrożeń na drodze. Pierwsze pokolenie, które tego doświadczy będzie Pokoleniem ZERO. 

Pokolenie ZERO to projekt dedykowany Wizji Zero wdrażanej przez Continental na całym świecie, która zakłada całkowite wyeliminowanie wypadków, rannych czy ofiar śmiertelnych - bo właśnie do ZERA w tej materii dążymy!

Dowiedz się więcej o Wizji Zero

Zwiń

Xavery, urodził się w 2033.

Przeżył ZERO wypadków.

Pokolenie zero

ZERO wypadków. ZERO rannych. ZERO ofiar śmiertelnych. Trudno dziś sobie wyobrazić...

więcej

Ciśnienie w oponach: jak wpływa na osiągi samochodu?

Ciśnienie powietrza w oponach samochodu może być za wysokie, prawidłowe lub za niskie, przy czym prawidłowe ciśnienie powietrza w oponach zależy m.in. od obciążenia pojazdu. W każdym wypadku nieoptymalne ciśnienie powietrza w oponach pociąga za sobą szereg negatywnych konsekwencji

  • Zbyt niskie ciśnienie powietrza zwiększa opory toczenia i przyspiesza zużycie opon
  • Za wysokie ciśnienie powietrza obniża komfort jazdy i przyczepność auta do nawierzchni
  • Nasilenie negatywnych konsekwencji zależy od tego, jak bardzo za niskie lub za wysokie jest ciśnienie powietrza w oponach auta

Jakie jest prawidłowe ciśnienie powietrza w oponach samochodu? By się dowiedzieć, w przypadku większości samochodów nie trzeba nawet zaglądać do instrukcji obsługi - wlepka z tabelą właściwych poziomów ciśnienia w oponach auta znajduje się albo na wewnętrznej krawędzi drzwi, na którymś słupku, na progu lub jest widoczna po otwarciu klapki wlewu paliwa. W niemal wszystkich samochodach producenci podają różne wartości ciśnienia powietrza dla kół przedniej i tylnej osi, ale to nie wszystko! Zalecane (czyli optymalne) ciśnienie powietrza zależy też od obciążenia samochodu. I jeszcze jedna zmienna: różne wartości ciśnień mogą dotyczyć opon w różnych rozmiarach.

Zobacz wideo ekspertów


Większa masa - wyższe ciśnienie

Jeśli chodzi o dostosowanie ciśnienia do obciążenia samochodu, to wydaje się to uciążliwe i wręcz abstrakcyjne: jak to, przecież obciążenie samochodu nieustannie się zmienia: raz jedzie sam kierowca, a innym razem wiezie dzieci i zakupy. To mam codziennie albo dwa razy dziennie korygować ciśnienie w oponach? Nie, nie jest to konieczne, na co dzień ciśnienie powietrza w kołach auta należy zoptymalizować tak, by było ono możliwie uniwersalne. Jeśli zazwyczaj autem jeździ sam kierowca i tylko okazjonalnie umieszcza w aucie niewielką ilość bagażu, to koła pompujemy tak, jakbyśmy zawsze jeździli na pusto, albo - jeśli zwykle w samochodzie jeździ jakieś obciążenie - wybieramy wartość pośrednią pomiędzy ciśnieniem optymalnym dla auta pustego i w pełni załadowanego - to nie jest tak, że ciśnienie powietrza w kołach ma być albo minimalne, albo maksymalne.
Co innego, jeśli wyjeżdżamy całą rodziną na przykład na ferie: w takiej sytuacji przed wyjazdem należy dopompować koła! Jeśli tego nie zrobimy, to na dystansie 2 tys. km zużycie opon może być tak duże, jakby samochód przejechał 2-3 razy dłuższy dystans!



Za niskie ciśnienie: jak wpływa ono na osiągi samochodu?

Zbyt niskie ciśnienie powietrza w kołach (jeśli oczywiście nie jest to ciśnienie tak niskie, że grozi zsunięciem się opony z felgi) nie wpływa radykalnie źle na przyczepność: przy hamowaniu na śniegu ta przyczepność może nawet okazać się bardzo dobra. Jeśli chodzi o komfort jazdy, to on... rośnie. Dlaczego zatem producenci ogumienia przestrzegają przed jazdą na oponach ze zbyt niskim ciśnieniem? Otóż w takich warunkach radykalnie rosną opory toczenia, a energia kinetyczna zamieniana jest w ciepło. Zdecydowanie przyspiesza to zużycie opon i ryzyko ich nieodwracalnego uszkodzenia w kontakcie z wyrwą w nawierzchni albo z krawężnikiem. A producenci opon nie chcą, by ich klienci byli niezadowoleni z niskiej trwałości opon - to jasne. Jeśli chodzi o osiągi, to zbyt niskie ciśnienie powietrza pogarsza precyzję kierowania i utrudnia lub uniemożliwia wykonanie gwałtownego, ratunkowego manewru.

Zbyt wysokie ciśnienie w oponach: jak zmieniają się osiągi auta?



Ze zbyt wysokim ciśnieniem powietrza w kołach mamy do czynienia albo w wyniku pomyłki lub na przykład usterki kompresora, albo wtedy, gdy po powrocie z wakacji nie obniżymy ciśnienia w oponach. Efekty? Po pierwsze, odczuwalne pogorszenie komfortu resorowania, po drugie, obniżenie przyczepności - wydłużenie drogi hamowania, ryzyko uślizgu na zakrętach. Co ciekawe jednak, im wyższe ciśnienie powietrza w oponach, tym większa odporność na aquaplaning.

Reasumując
Ciśnienie powietrza w oponach powinno być optymalne i kontrolowane przynajmniej raz w miesiącu. Optymalne, czyli dostosowane do obciążenia samochodu - wtedy uzyskujemy korzystny kompromis pomiędzy komfortem jazdy, trwałością i odpornością ogumienia, a także przyczepnością w różnych warunkach jazdy.

Wybierz najlepsze opony

AllSeasonContact™

Jedna opona, cztery pory roku

Dobra przyczepność na zaśnieżonych i mokrych nawierzchniach zimą

Skuteczne hamowanie na suchej i mokrej nawierzchni latem

Najlepsza w swojej klasie pod względem oporów toczenia
...

Więcej

WinterContact™ TS 860

Maksymalne bezpieczeństwo w każdych warunkach zimowych dla samochodów klasy kompaktowej i średniej.

Technologia Cool Chili™ zapewnia najwyższą skuteczność hamowania w każdych zimowych warunkach

Liquid Layer Drainage™ skraca drogę hamowania na oszronionej i oblodzonej nawierzchni
...

WinterContact™ TS 860 S

Doskonałe zachowanie w zimie napędzane dzięki niemieckiej technologii

Doskonałe zachowanie na śniegu gwarantuje wyjątkową przyjemność z jazdy.

Najlepsza skuteczność hamowania dla maksymalnego bezpieczeństwa w zimie.

Doskonałe prowadzenie na suchej nawierzchni dla najwyższej precyzji kierowania.
...

Więcej

10 sposobów na zmniejszenie zużycia paliwa

Ten sam samochód na przejechanie 100 km może potrzebować 6 albo 16 litrów paliwa.Wbrew pozorom...

Więcej

Zmiana opon: jak to zorganizować, by być zadowolonym

Zmiana opon: by być zadowolonym, chcielibyśmy to zrobić szybko.Chyba najważniejsze jest jednak,...

Więcej

Data produkcji opon: jakie to ma znaczenie?

Wielu kierowców przykłada nadmierną wagę do kodu na boku opon,który podaje (w przybliżeniu) datę...

Więcej

Zamienniki opon: jaki rozmiar będzie pasował, a jaki nie? Na co...

Kupując opony, odruchowo zwracamy uwagę na ich średnicę osadzenia pod kątem średnicy felgoraz na...

Więcej

Quiz: Jakim Kierowcą jesteś?

Sprawdź jakim kierowcą jesteś i rozwiń swoje umiejętności!Jak prowadzisz auto? Spokojnie, bo...

Więcej

Sportowe opony i felgi, czyli jak koła zmieniają osiągi samochodu

Sportowe opony i felgi nie tylko zmieniają wygląd samochodu,lecz także mają ogromny wpływ na...

Więcej

Bezpieczeństwo i komfort jazdy - czym wyróżniają się opony „złotego...

Poczucie bezpieczeństwa i panowanie nad sytuacją składają się na komfort jazdy.Jest jeszcze coś,...

Więcej

Ekonomiczny styl jazdy: jaka opona będzie najlepsza i dlaczego? Jak...

Ekonomiczny styl jazdy? Nie ma się czego wstydzić!Taki styl jazdy preferuje wielu kierowców,...

Więcej