Hubert, urodził się w 2038.
Przeżył ZERO wypadków.

Pokolenie zero
ZERO wypadków. ZERO rannych. ZERO ofiar śmiertelnych. Trudno dziś sobie wyobrazić...
więcej
ZERO wypadków. ZERO rannych. ZERO ofiar śmiertelnych. Trudno dziś sobie wyobrazić poczucie komfortu i bezpieczeństwa, jakie może dawać wyeliminowanie wszelkich zagrożeń na drodze. Pierwsze pokolenie, które tego doświadczy będzie Pokoleniem ZERO.
Pokolenie ZERO to projekt dedykowany Wizji Zero wdrażanej przez Continental na całym świecie, która zakłada całkowite wyeliminowanie wypadków, rannych czy ofiar śmiertelnych - bo właśnie do ZERA w tej materii dążymy!
Zwiń
25.11.2019
Wielu kierowców przykłada nadmierną wagę do kodu na boku opon, który podaje (w przybliżeniu) datę ich produkcji. Tymczasem zasadnicze dla kondycji opon jest zużycie, które zaczyna się w chwili rozpoczęcia eksploatacji, choć oczywiście polega ono nie tylko na ścieraniu się bieżnika, lecz także na twardnieniu i pękaniu gumy pod wpływem różnych czynników. Co tak naprawdę niszczy opony?
Zanim opona trafi do sprzedaży...
Czasem nie sposób kupić opony z aktualnego rocznika, gdyż wybrany przez nas model ostatnio był produkowany... kilka-kilkanaście miesięcy temu. Fabryki ogumienia pracują przez cały rok, jednak zazwyczaj z pewnym wyprzedzeniem, na przykład opony zimowe wytwarzane są wiosną albo jesienią poprzedniego roku. Nie ma w tym reguły, jednak zawsze opony przed sprzedażą pokonują długą drogę w systemie dystrybucji, zanim trafią do użytkownika końcowego. Zdarza się i tak, że opony z danego sezonu nie zostaną wyprzedane w całości i wtedy przechodzą na kolejny sezon. Czy to jest problem? Nie! Opony przechowywane w magazynie czy to producenta, czy hurtownika nie są wystawione na bezpośrednie działanie słońca, nie mają kontaktu z olejami, kwasami i zasadami. Najczęściej w magazynie jest ciemno. Gdyby obok siebie położyć oponę świeżo wyprodukowaną i taką, która w warunkach magazynowych przeleżała 3 lata lub nawet dłużej, nie sposób byłoby na podstawie twardości gumy czy jej wyglądu stwierdzić, która opona jest „nowa”, a która jest „stara”. Również test takich opon wcale nie musi wykazać, że jedne z nich są lepsze, a drugie gorsze. Oczywiście mierzalne różnice mogą się pojawić, ale nie wynikają one w takim przypadku z wieku opony.
Wiek nowych opon - co na to przepisy?
Polskie przepisy nie nakazują sprzedawania nieużywanych opon jako używane z racji tego, że minął już długi czas od daty ich produkcji. Polska norma, która reguluje tę kwestię, mówi, że opony mogą być sprzedawane jako nowe przed upływem 36 miesięcy od daty ich produkcji, jednak obecnie polskie normy nie mają charakteru twardego prawa. Teoretycznie dystrybutor może sprzedać nawet 5-letnią oponę jako nową i - jeśli nie była ona używana - nie popełnia czynu jakkolwiek zabronionego. Producenci opon na ogół zgadzają się jednak, że opon wyprodukowanych wcześniej niż 5 lat temu nie sprzedaje się jako produktów pełnowartościowych, między innymi dlatego, że jest to zwykle model tuż przed wycofaniem z produkcji.
Czy „stare” opony zużywają się szybciej?
Nie są znane badania, które potwierdzałyby, że opona, która była nieużywana i prawidłowo przechowywana przez na przykład 3 lata, od chwili rozpoczęcia eksploatacji zużywa się zauważalnie szybciej niż opona, której eksploatację rozpoczęto od razu po opuszczeniu przez nią fabryki.
Ile lat można użytkować opony?
Dla bezpieczeństwa przyjmuje się, że opony mogą być używane przez 10 lat od momentu wyprodukowania. W praktyce zdarza się, że opony z niezużytym bieżnikiem nie nadają się do dalszej eksploatacji znacznie wcześniej, i to mimo że nie były narażone na kontakt z nadmiarem promieniowania UV czy szkodliwą chemią. Takie „niespodziewane” zużycie dotyczy na przykład opon samochodów używanych sezonowo, gdy przez dłuższy czas samochód nie jest przestawiany i opona przestaje być okrągła z powodu działania obciążenia oraz często nieodpowiedniego ciśnienia powietrza. To wszystko jednak nie są warunki spotykane w magazynach z oponami.
WinterContact™ TS 850 P
Stworzona, by budzić podziw
Lepsza trakcja na śniegu dzięki wzorowi S-GRIP z dużą liczbą rozmieszczonych wzdłużnie bloków i lameli
Poprawione prowadzenie na śniegu dzięki nowej koncepcji lameli PrecisionPlus
Krótsza droga hamowania dzięki blokującej strukturze bieżnika ActiveBand
...
WinterContact™ TS 860
Maksymalne bezpieczeństwo w każdych warunkach zimowych dla samochodów klasy kompaktowej i średniej.
Technologia Cool Chili™ zapewnia najwyższą skuteczność hamowania w każdych zimowych warunkach
Liquid Layer Drainage™ skraca drogę hamowania na oszronionej i oblodzonej nawierzchni
...
WinterContact™ TS 860 S
Doskonałe zachowanie w zimie napędzane dzięki niemieckiej technologii
Doskonałe zachowanie na śniegu gwarantuje wyjątkową przyjemność z jazdy.
Najlepsza skuteczność hamowania dla maksymalnego bezpieczeństwa w zimie.
Doskonałe prowadzenie na suchej nawierzchni dla najwyższej precyzji kierowania.
...