POKOLENIE ZERO

ZERO wypadków. ZERO rannych. ZERO ofiar śmiertelnych. Trudno dziś sobie wyobrazić poczucie komfortu i bezpieczeństwa, jakie może dawać wyeliminowanie wszelkich zagrożeń na drodze. Pierwsze pokolenie, które tego doświadczy będzie Pokoleniem ZERO. 

Pokolenie ZERO to projekt dedykowany Wizji Zero wdrażanej przez Continental na całym świecie, która zakłada całkowite wyeliminowanie wypadków, rannych czy ofiar śmiertelnych - bo właśnie do ZERA w tej materii dążymy!

Dowiedz się więcej o Wizji Zero

Zwiń

Xavery, urodził się w 2033.

Przeżył ZERO wypadków.

Pokolenie zero

ZERO wypadków. ZERO rannych. ZERO ofiar śmiertelnych. Trudno dziś sobie wyobrazić...

więcej

Jak uniknąć zniszczenia lub przyspieszonego zużycia opon?

Nie tylko przebieg, lecz także dbałość o opony ma wpływ na to, przez ile sezonów i kilometrów jazdy zachowają one wysokie parametry. Jak zatem dbać o opony?

  • Zimą raz w miesiącu, a w razie potrzeby nawet częściej, należy kontrolować ciśnienie powietrza w kołach

  • Nie wolno kontynuować jazdy po przebiciu opony, jeśli zależy wam na podjęciu próby jej naprawy
  • Opony warto rotować, zwłaszcza jeśli warunki jazdy mają wpływ na ich nierównomierne zużycie

Podstawową, absolutnie kluczową kwestią, jeśli chodzi o zachowanie opon przez możliwie długi czas w dobrej kondycji, jest odpowiednie ciśnienie powietrza w kołach. Zbyt wysokie ciśnienie powietrza zdarza się rzadko, wynika ono zwykle z usterki manometru kompresora lub błędu użytkownika, natomiast za niskie ciśnienie to typowy problem. Ubytek powietrza rzędu 0,1-0,2 bara na miesiąc jest zjawiskiem naturalnym i wynika z przepuszczalności gumy, nieidealnego połączenia opony z felgą oraz z konstrukcji (często też zużycia) zaworka. Dodatkowo zimą dochodzi kwestia temperatury: nagły spadek temperatury otoczenia o np. kilkanaście stopni Celsjusza sprawia, że znaczny procent aut z dnia na dzień ma zbyt niskie ciśnienie powietrza w kołach.


Czym grozi jazda na „kapciu”? Zbyt niskie ciśnienie powietrza w kołach powoduje nadmierne uginanie się opony. Opona pracuje, a towarzyszą temu zjawisku wzrost oporów toczenia i miejscowe przegrzewanie się konstrukcji opony. Dodatkowo niedopompowane koło jest znacznie bardziej narażone na uszkodzenia mechaniczne związane z niską jakością nawierzchni albo uderzeniami w przeszkody - np. krawężniki. W skrajnych przypadkach dzień jazdy ze zbyt niskim ciśnieniem powietrza w kołach, nawet jeśli niedobór wydaje się mały, powoduje nieodwracalne osłabienie opony.
Skoro wspomnieliśmy o krawężnikach: im bardziej kąt najazdu na krawężnik jest zbliżony do prostego, tym mniejsze ryzyko uszkodzenia koła, a im kąt jest mniejszy, tym łatwiej rozciąć oponę albo porysować rant felgi.

Nierównomierne zużycie

Na nieprawidłowe zużycie opon istotny wpływ ma geometria zawieszenia. Jeśli auto ściąga albo niechętnie skręca, należy skontrolować i ustawić zawieszenie. Warto to robić regularnie, ponieważ jeśli już widać, że jedna z opon zamontowanych w aucie ma bieżnik wyraźnie bardziej zużyty od pozostałych, to z reguły nadaje się ona do wymiany.

Opony ścierają się nierównomiernie także w zależności od umieszczenia na samochodzie. W autach przednionapędowych szybciej zużywają się opony na przedniej osi - są bardziej obciążone podczas przyspieszania i hamowania. Rozwiązaniem jest rotowanie opon, czyli planowa zmiana ich położenia co sezon. Tu ciekawostka: w ciężkich SUV-ach z silnikami o wysokiej mocy nierzadko częściej zużywają się opony zamontowane z prawej strony - wynika to z ich większego obciążenia podczas jazdy na rondach. Rozwiązanie problemu jest takie samo, jak w przypadku szybszego zużycia opon użytkowanych na przedniej osi, czyli rotowanie opon, przy czym w takim wypadku może być konieczne częściej, bo nawet co kilka tysięcy kilometrów. Im dynamiczniej jeździmy, tym szybciej zachodzi nierównomierne zużycie opon i tym częściej warto myśleć o rotowaniu kół czy też samych opon.

Przebicie? Nie jedź!


Jeśli widzicie na desce rozdzielczej komunikat o utracie ciśnienia albo czujecie, że z jednym z kół coś jest nie tak, zakończcie jazdę. Od tego, jak szybko zatrzymacie się i zmienicie koło lub tymczasowo je zakleicie, zależy, czy opona będzie nadawać się do naprawy. Czasem nawet pokonanie kilkuset metrów na „kapciu” przesądza o tym, że opona nie nadaje się do naprawy.

Przechowywanie

O tym, czy parametry opon nie ulegną gwałtownemu pogorszeniu, decyduje także sposób ich przechowywania w czasie, gdy ich nie używamy. Nieużywane opony bezwzględnie powinny być przechowywane w zamkniętym pomieszczeniu w pozycji stojącej, kompletne koła mogą z kolei leżeć jedno na drugim. Wystawienie zimowych opon na słońce w okresie letnim (np. na balkon) niemal na pewno sprawi, że ta część opony, która jest bardziej narażona na działanie promieni UV, pokryje się siecią mikropęknięć i stwardnieje. Również przechowywanie opon w pobliżu źródła ciepła (np. przy kaloryferze czy piecu) powoduje, że opona traci pierwotne parametry. Jeśli nie macie dobrych warunków do przechowywania opon lub kół, zostawcie je w warsztacie, który oferuje usługę przechowywania ogumienia. Dzięki temu unikniecie nie tylko niespodziewanych usterek, lecz także kłopotu związanego z wożeniem i przenoszeniem ciężkich opon.

Czy kontrolujesz ciśnienie powietrza w kołach przynajmniej raz w miesiącu?
  • OK

    Wybierz najlepsze opony

    WinterContact™ TS 860 S

    Zimowa opona UHP do samochodów sportowych z segmentu premium.

    Najlepsza skuteczność hamowania dla maksymalnego bezpieczeństwa w zimie.

    Doskonałe zachowanie na śniegu gwarantuje wyjątkową przyjemność z jazdy.
    ...

    Więcej

    WinterContact™ TS 860

    Maksymalne bezpieczeństwo w każdych warunkach zimowych dla samochodów klasy kompaktowej i średniej.

    Mistrzostwo w każdym aspekcie.

    Technologia Cool Chili™ zapewnia najwyższą skuteczność hamowania
    ...

    WinterContact™ TS 850 P

    Ekstremalne osiągi zimą.

    Opona do samochodów klasy średniej, luksusowych i SUV-ów.

    Lepsza trakcja na śniegu dzięki wzorowi S-GRIP z dużą liczbą rozmieszczonych wzdłużnie bloków i lameli
    ...

    Więcej