POKOLENIE ZERO

ZERO wypadków. ZERO rannych. ZERO ofiar śmiertelnych. Trudno dziś sobie wyobrazić poczucie komfortu i bezpieczeństwa, jakie może dawać wyeliminowanie wszelkich zagrożeń na drodze. Pierwsze pokolenie, które tego doświadczy będzie Pokoleniem ZERO. 

Pokolenie ZERO to projekt dedykowany Wizji Zero wdrażanej przez Continental na całym świecie, która zakłada całkowite wyeliminowanie wypadków, rannych czy ofiar śmiertelnych - bo właśnie do ZERA w tej materii dążymy!

Dowiedz się więcej o Wizji Zero

Zwiń

Franek, urodził się w 2026.
Lili, urodziła się w 2024.

Przeżyli ZERO wypadków.

Pokolenie zero

ZERO wypadków. ZERO rannych. ZERO ofiar śmiertelnych. Trudno dziś sobie wyobrazić...

więcej

Zamienniki opon: jaki rozmiar będzie pasował, a jaki nie? Na co zwrócić uwagę, kupując opony w innym rozmiarze niż oryginalny?

Kupując opony, odruchowo zwracamy uwagę na ich średnicę osadzenia pod kątem średnicy felg oraz na to, by rozmiarem pasowały do samochodu. To jednak nie wszystko: by zapewnić optymalne osiągi auta, trzeba pamiętać także o tym, żeby szerokość opon była odpowiednia w stosunku do szerokości obręczy. Oznacza to, że bezrefleksyjne posługiwanie się tabelą zamienników opon może zakończyć się kosztownym błędem.

  • Średnica zewnętrzna zamienników opon auta musi być taka sama jak opon w rozmiarze oryginalnym
  • Opony pod względem szerokości muszą być kompatybilne z szerokością felg
  • Rozmiar opon ma ogromny wpływ na zachowanie się samochodu na drodze - zmieniając go z głową, w prosty sposób można uczynić samochód bardziej sportowym lub komfortowym

Większość samochodów można zamówić z kołami wyposażonymi w felgi o różnych wzorach i z reguły w kilku, co najmniej 2-3, rozmiarach. To jednak nie koniec możliwości w tym zakresie - każdy może kupić do auta nieoryginalne felgi i ogumienie niekoniecznie w identycznym rozmiarze jak ten, na którym dany model opuszcza fabrykę. Trzeba jednak zwrócić uwagę na szereg parametrów ogumienia oraz zależności pomiędzy rozmiarem felg, wymaganiami samochodu oraz oczekiwaną charakterystyką układu jezdnego auta, na którą rozmiar i rodzaj opon mają bardzo istotny wpływ.

Rozmiar opon - najważniejsze oznaczenia

Jeśli mamy oponę o rozmiarze np. 205/55 R16, to kryje on następujące dane: 205 to szerokość opony podana w milimetrach, 55 to profil opony, czyli stosunek szerokości do wysokości ścianki bocznej (tu: wysokość opony to 55 proc. jej szerokości, czyli ok. 133 mm), zaś 16 to średnica osadzenia wyrażona w calach. Jeśli chodzi o podstawowe dane felg, to jest to średnica wyrażona w calach (15, 16, 17 cali itd.) oraz szerokość felgi, również wyrażona w calach (np. 6, 6,5, 7 cali). Felgi mają też inne ważne parametry, jak np. ET (współczynnik odsadzenia), które muszą być dokładnie dobrane do wymagań danego samochodu.

Zobacz wideo ekspertów

Średnica osadzenia opon i średnica felg

Średnica felg to podstawa - bezwarunkowo średnica osadzenia opon musi być taka sama jak średnica felg. Jeżeli mamy obręcze „szesnastki”, to i opony muszą być 16-calowe. Jeśli chcemy zastosować opony o innej średnicy osadzenia niż dotychczasowe, musimy zmienić także felgi.



Średnica koła

Podstawową zasadą podczas dobierania zamienników opon jest zachowanie niezmienionej średnicy zewnętrznej koła, co w praktyce oznacza, że jeśli zakładamy felgi o większej średnicy, musimy też założyć opony o odpowiednio niższych ściankach bocznych - czyli o odpowiednio niższym profilu. Przykładowo jeśli mamy koła zbudowane na felgach 16-calowych z oponami 205/55 R16, a chcemy założyć felgi 17-calowe, wówczas prawidłowe rozmiary opon to np. 205/50 R17 albo np. 215/45 R17. Teoretycznie, biorąc pod uwagę jedynie średnicę zewnętrzną opon, pasować będzie także rozmiar 225/45 R16 albo nawet 235/40 R17, ale w takim wypadku zasadne staje się pytanie, czy opony nie będą zbyt szerokie w stosunku do szerokości felg i czy nie będą zbyt szerokie, by swobodnie zmieścić się w nadkolu.




Szerokość felg

Nie jest tak, że na felgę o danej średnicy można założyć opony wyłącznie o jednym rozmiarze - na felgę o średnicy np. 7 cali można bezpiecznie założyć opony o szerokości od 195 do 235 mm. W sprawdzeniu, jakiej szerokości opony będą odpowiednie do naszych felg, pomagają specjalne tabele, które wulkanizatorzy mają w głowie, ale są one dostępne dla każdego np. w Internecie. To, czy opona jest optymalna do samochodu, to już inna rzecz - jeśli jest to opona w rozmiarze innym niż fabrycznie montowana w danym modelu pojazdu, warto skonsultować nasz wybór z doświadczonym wulkanizatorem.

Typ opon

Oprócz zwykłych opon do wielu aut można założyć ogumienie runflat. Do większości samochodów można założyć opony z wkładkami chroniącymi przed utratą powietrza z powodu przebicia bieżnika (np. ContiSeal). W przypadku niektórych SUV-ów teoretycznie można by założyć na koła opony do aut dostawczych, ale to kompletnie zmieni (na niekorzyść) osiągi pojazdu! Każdy typ opon ma swoje zalety i wady.


Osiągi opon

Rozmiar opon, jakie założymy do samochodu, ma znaczący wpływ na zachowanie układu jezdnego naszego samochodu. Można nawet zaryzykować twierdzenie, że nie ma tańszego sposobu na modyfikację układu jezdnego auta niż zmiana opon czy całych kół. To proste: im niższe i szersze opony, którym towarzyszą felgi o większej średnicy, tym twardsze, bardziej stabilne zachowanie auta, ale kosztem komfortu. Im wyższy profil opon, tym większy komfort jazdy, ale precyzja kierowania i stabilność na zakrętach niższa. Na komfort i osiągi mają wpływ także konstrukcja opon (np. opony runflat są cięższe, mniej komfortowe niż zwykłe), ich jakość, ale też indeksy nośności i prędkości. Raczej nie jest wskazane kupowanie opon o wyższym niż to niezbędne indeksie prędkości oraz o większej nośności, niż wymagają tego konstrukcja i warunki eksploatacji samochodu.

Wybierz najlepsze opony

WinterContact™ TS 850 P

Stworzona, by budzić podziw

Lepsza trakcja na śniegu dzięki wzorowi S-GRIP z dużą liczbą rozmieszczonych wzdłużnie bloków i lameli

Poprawione prowadzenie na śniegu dzięki nowej koncepcji lameli PrecisionPlus

Krótsza droga hamowania dzięki blokującej strukturze bieżnika ActiveBand
...

Więcej

WinterContact™ TS 860

Maksymalne bezpieczeństwo w każdych warunkach zimowych dla samochodów klasy kompaktowej i średniej.

Technologia Cool Chili™ zapewnia najwyższą skuteczność hamowania w każdych zimowych warunkach

Liquid Layer Drainage™ skraca drogę hamowania na oszronionej i oblodzonej nawierzchni
...

WinterContact™ TS 860 S

Doskonałe zachowanie w zimie napędzane dzięki niemieckiej technologii

Doskonałe zachowanie na śniegu gwarantuje wyjątkową przyjemność z jazdy.

Najlepsza skuteczność hamowania dla maksymalnego bezpieczeństwa w zimie.

Doskonałe prowadzenie na suchej nawierzchni dla najwyższej precyzji kierowania.
...

Więcej

Kiedy warto założyć opony zimowe?

Opony zimowe - zwłaszcza opony klasy premium -stały się w ostatnich latach bardzo uniwersalne....

Więcej

Quiz: Jakim Kierowcą jesteś?

Sprawdź jakim kierowcą jesteś i rozwiń swoje umiejętności!Jak prowadzisz auto? Spokojnie, bo...

Więcej

Konkurs: Jakim jesteś kierowcą?

Weź udział w naszym konkursie i szczerze powiedz nam, jakim kierowcą jesteś. Dzięki temu będziemy...

Więcej

Sportowe opony i felgi, czyli jak koła zmieniają osiągi samochodu

Sportowe opony i felgi nie tylko zmieniają wygląd samochodu,lecz także mają ogromny wpływ na...

Więcej

Bezpieczeństwo i komfort jazdy - czym wyróżniają się opony „złotego...

Poczucie bezpieczeństwa i panowanie nad sytuacją składają się na komfort jazdy.Jest jeszcze coś,...

Więcej

Ekonomiczny styl jazdy: jaka opona będzie najlepsza i dlaczego? Jak...

Ekonomiczny styl jazdy? Nie ma się czego wstydzić!Taki styl jazdy preferuje wielu kierowców,...

Więcej

Jak ciśnienie powietrza w kołach wpływa na komfort jazdy?

Ciśnienie powietrza ma kluczowy wpływ na komfort jazdy,ale nie tylko na komfort. Od właściwego...

Więcej

10 sposobów na zmniejszenie zużycia paliwa

Ten sam samochód na przejechanie 100 km może potrzebować 6 albo 16 litrów paliwa.Wbrew pozorom...

Więcej