POKOLENIE ZERO

ZERO wypadków. ZERO rannych. ZERO ofiar śmiertelnych. Trudno dziś sobie wyobrazić poczucie komfortu i bezpieczeństwa, jakie może dawać wyeliminowanie wszelkich zagrożeń na drodze. Pierwsze pokolenie, które tego doświadczy będzie Pokoleniem ZERO. 

Pokolenie ZERO to projekt dedykowany Wizji Zero wdrażanej przez Continental na całym świecie, która zakłada całkowite wyeliminowanie wypadków, rannych czy ofiar śmiertelnych - bo właśnie do ZERA w tej materii dążymy!

Dowiedz się więcej o Wizji Zero

Zwiń

Franek, urodził się w 2026.
Lili, urodziła się w 2024.

Przeżyli ZERO wypadków.

Pokolenie zero

ZERO wypadków. ZERO rannych. ZERO ofiar śmiertelnych. Trudno dziś sobie wyobrazić...

więcej

Zmiana opon: jak to zorganizować, by być zadowolonym

Zmiana opon: by być zadowolonym, chcielibyśmy to zrobić szybko. Chyba najważniejsze jest jednak, by opony zostały wymienione profesjonalnie, co wraz z rosnącymi rozmiarami kół i wymaganiami technicznymi aut robi się coraz trudniejsze i mniej oczywiste. Wymianie opon towarzyszy wiele czynności, podczas których oponę można uszkodzić, przy czym nie wszystkie uszkodzenia od razu są widoczne. Ważny jest też komfort, na który nie można liczyć, jeśli koło przy wyższych prędkościach wpada w wibracje z powodu niedoskonałego wyważenia. Co zatem zrobić, by być zadowolonym z wymiany opon?

  • Już wkrótce znalezienie godnego zaufania warsztatu oponiarskiego będzie prostsze niż kiedykolwiek
  • Źle wymienione opony są podatne na uszkodzenie lub są nieodwracalnie uszkodzone już w warsztacie
  • Niektóre opony można prawidłowo wyważyć tylko za pomocą bardzo wyrafinowanego sprzętu, który nie jest dostępny w każdym warsztacie oponiarskim



Sezonowa wymiana opon wiąże się z szeregiem wątpliwości: Kiedy wymienić opony? Czy już jest odpowiedni moment? Gdzie wymienić opony? Czy poczucie dyskomfortu po wymianie opon związane z wibracjami kierownicy lub - trudniej wyczuwalnym - rezonansem całego nadwozia to rzecz normalna, czy raczej powód do reklamacji?

Zobacz wideo ekspertów

Kiedy założyć opony zimowe?

Decyzja wydaje się trudna, bo obecnie w Polsce już pod koniec września w wielu miejscach zdarzają się przymrozki (zdecydowane wskazanie do wymiany opon na zimowe!), by po kilku tygodniach temperatury nocne przestały spadać poniżej 8-9 stopni Celsjusza, a w dzień sięgały 20 stopni i więcej! To istotnie problem, ale nie dla każdego. Między innymi tym różnią się opony klasy premium od opon budżetowych, że pozwalają się cieszyć wysokimi osiągami aut w bardzo szerokim zakresie temperatur i niezależnie od rodzaju nawierzchni. Renomowani producenci opon zdają sobie sprawę z typowych warunków występujących obecnie w Europie w okresie jesienno-zimowym i dostosowują osiągi swoich opon właśnie do takich zmiennych warunków. Oczywiście czas zmiany opon na zimowe powinien być dostosowany do rodzaju eksploatacji auta, jednak w przypadku opon zimowych lepiej zrobić to wcześniej niż później. Nawet jeśli w ciągu dnia zdarza się wysoka temperatura, to przez krótki czas, natomiast ryzyko związane z jazdą w niskiej temperaturze na oponach letnich (zwłaszcza w przypadku ogumienia do aut o wysokich osiągach!) jest zbyt duże. Październik? Z całą pewnością jest to dobry moment, by zmienić opony na zimowe. Kto pierwszy, ten lepszy! Kto czeka zbyt długo, trafia w szczytowy okres wymiany ogumienia w warsztatach, co wiąże się z oczekiwaniem w kolejce i - niejednokrotnie - z wysoce niewskazanym pośpiechem wulkanizatora.



Gdzie założyć opony zimowe?

Z całą pewnością warto wybierać warsztaty z doświadczeniem i z odpowiednim sprzętem. Warsztat sezonowy otwarty pod hipermarketem może korzystać z tymczasowo zatrudnionych i w bardzo krótkim czasie przeszkolonych mechaników bez niezbędnego doświadczenia. Ponadto może używać urządzeń narażonych na działanie nieodpowiednich temperatur - a zatem często niedokładnych.



Co może pójść nie tak?

Niefachowa wymiana opon może skończyć się uszkodzeniem opony, czujnika TPMS lub porysowaniem felgi. Już samo nieostrożne zdejmowanie opony może wiązać się z uszkodzeniem karkasu, a w konsekwencji - niekoniecznie od razu - koniecznością wymiany opony, która zacznie „bić” i nie pozwoli już się wyważyć. Niefachowy montaż może wiązać się z uszkodzeniem stopki opony, co jednak już po jej zamontowaniu nie będzie widoczne, ale wkrótce da objawy, na przykład zacznie schodzić powietrze. Z kolei czujniki ciśnienia ulegają zniszczeniu w sytuacji, gdy początkujący lub nieświadomy wulkanizator źle ułoży koło na montażownicy i przyłoży łyżkę do opon w niewłaściwym miejscu.

Nawet jednak z pozoru bardzo drobne błędy mają swoje konsekwencje - jeśli na przykład zapomni się o oczyszczeniu rantu i użyciu pasty montażowej z obu stron obręczy, koło nie będzie odpowiednio szczelne. Dość typowe, lecz bardzo szkodliwe przyspieszanie pracy polega na dokręcaniu kół za pomocą klucza udarowego. Choć nie ma nic złego we wstępnym przykręceniu śrub koła kluczem udarowym (po uprzednim „przyłapaniu” nakrętki czy śruby ręcznie - to bardzo ważne!), to już ostateczne dokręcenie śrub powinno być wykonane wyłącznie kluczem dynamometrycznym! Błąd na tym etapie montażu koła oznacza problemy w przyszłości: rozciągnięte i zapiekające się śruby kół, brak możliwości odkręcenia koła poza warsztatem, ewentualnie… odpadnięcie koła podczas jazdy!

W przypadku opon, które mają niewielką wadę w postaci nierównomiernej sztywności promieniowej, tylko warsztat z odpowiednią wyważarką (na przykład z opcją testu drogowego) będzie w stanie je tak wyważyć, by zapewnić komfort jazdy. Czy trzeba dalej wyliczać, dlaczego warto z wymianą opon zgłosić się do warsztatu z najwyższej półki?

Wybierz najlepsze opony

WinterContact™ TS 850 P

Stworzona, by budzić podziw

Lepsza trakcja na śniegu dzięki wzorowi S-GRIP z dużą liczbą rozmieszczonych wzdłużnie bloków i lameli

Poprawione prowadzenie na śniegu dzięki nowej koncepcji lameli PrecisionPlus

Krótsza droga hamowania dzięki blokującej strukturze bieżnika ActiveBand
...

Więcej

WinterContact™ TS 860

Maksymalne bezpieczeństwo w każdych warunkach zimowych dla samochodów klasy kompaktowej i średniej.

Technologia Cool Chili™ zapewnia najwyższą skuteczność hamowania w każdych zimowych warunkach

Liquid Layer Drainage™ skraca drogę hamowania na oszronionej i oblodzonej nawierzchni
...

WinterContact™ TS 860 S

Doskonałe zachowanie w zimie napędzane dzięki niemieckiej technologii

Doskonałe zachowanie na śniegu gwarantuje wyjątkową przyjemność z jazdy.

Najlepsza skuteczność hamowania dla maksymalnego bezpieczeństwa w zimie.

Doskonałe prowadzenie na suchej nawierzchni dla najwyższej precyzji kierowania.
...

Więcej

Kiedy warto założyć opony zimowe?

Opony zimowe - zwłaszcza opony klasy premium -stały się w ostatnich latach bardzo uniwersalne....

Więcej

Quiz: Jakim Kierowcą jesteś?

Sprawdź jakim kierowcą jesteś i rozwiń swoje umiejętności!Jak prowadzisz auto? Spokojnie, bo...

Więcej

Konkurs: Jakim jesteś kierowcą?

Weź udział w naszym konkursie i szczerze powiedz nam, jakim kierowcą jesteś. Dzięki temu będziemy...

Więcej

Sportowe opony i felgi, czyli jak koła zmieniają osiągi samochodu

Sportowe opony i felgi nie tylko zmieniają wygląd samochodu,lecz także mają ogromny wpływ na...

Więcej

Bezpieczeństwo i komfort jazdy - czym wyróżniają się opony „złotego...

Poczucie bezpieczeństwa i panowanie nad sytuacją składają się na komfort jazdy.Jest jeszcze coś,...

Więcej

Ekonomiczny styl jazdy: jaka opona będzie najlepsza i dlaczego? Jak...

Ekonomiczny styl jazdy? Nie ma się czego wstydzić!Taki styl jazdy preferuje wielu kierowców,...

Więcej

Jak ciśnienie powietrza w kołach wpływa na komfort jazdy?

Ciśnienie powietrza ma kluczowy wpływ na komfort jazdy,ale nie tylko na komfort. Od właściwego...

Więcej

10 sposobów na zmniejszenie zużycia paliwa

Ten sam samochód na przejechanie 100 km może potrzebować 6 albo 16 litrów paliwa.Wbrew pozorom...

Więcej