Prawidłowa odpowiedź:
W Polsce, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 roku, kierowca w samochodzie jest zobowiązany mieć jedynie gaśnicę i trójkąt ostrzegawczy. Za brak gaśnicy lub jej nieprawidłowe ulokowanie (czyli np. w bagażniku, do którego nie mamy łatwego i szybkiego dostępu), możemy dostać mandat w wysokości od 20 do 500 złotych. Jeżeli przytrafi nam się awaria samochodu i nie wystawimy trójkąta ostrzegawczego lub zrobimy to nieprawidłowo, możemy dostać mandat w wysokości 150 złotych. A na drodze ekspresowej lub autostradzie - nawet 300 zł. Nie musimy mieć za to apteczki, kamizelki odblaskowej, liny holowniczej czy kompletu żarówek, ale ze względu na bezpieczeństwo te wszystkie elementy warto zawsze trzymać w samochodzie.
Prawidłowa odpowiedź:
Kwestię pierwszeństwa na rondzie regulują ogólne zasady ruchu drogowego, znaki drogowe i sygnalizacja świetlna. W związku z tym tramwaj zjeżdżający z ronda ma pierwszeństwo przed innym pojazdem znajdującym się na rondzie, ale inaczej jest z wjazdem na rondo. Standardowe rondo oznakowane jest znakami „ustąp pierwszeństwa” na wszystkich wjazdach, znaki te obowiązują wszystkich kierujących – w tym kierujących pojazdami szynowymi. Ponieważ znaki drogowe są wyżej w hierarchii ważności niż ogólne zasady ruchu drogowego, kierujący pojazdami znajdujący się na rondzie mają pierwszeństwo przed tramwajami wjeżdżającymi na standardowo oznakowane rondo. Jeśli jednak na rondzie działa sygnalizacja świetlna, to ona decyduje o kolejności przejazdu – i może być tak, że pojazd szynowy zjeżdżający z ronda ma czerwone światło i ustępuje pojazdom znajdującym się na rondzie.
Prawidłowa odpowiedź:
Umundurowany policjant może nas zatrzymać o każdej porze dnia oraz nocy i nie możemy się temu sprzeciwiać. Gdy zatrzyma nas policja, zjeżdżamy na wyznaczone miejsce i siedzimy w samochodzie z rękami na kierownicy. Dopiero na polecenie funkcjonariusza możemy wyłączyć silnik i włączyć światła awaryjne.
Prawidłowa odpowiedź:
Obowiązujące limity prędkości w Polsce na drogach ekspresowych to 100 km/h (drogi jednojezdniowe), 120 km/h (drogi dwujezdniowe), a na autostradach - 140 km/h. Nowe limity dla dróg ekspresowych dwujezdniowych i autostrad obowiązują od 2011 roku. Wcześniej w przypadku każdej z tych dróg limity były mniejsze o 10 km/h.
Prawidłowa odpowiedź:
Chociaż w Polsce kierowcy nie maja obowiązku zmiany opon z letnich na zimowe, to specjaliści są zgodni - opony trzeba zmieniać zarówno na sezon letni, jak i zimowy. Opony sezonowe różnią się budową, letnie są twardsze i odporne na zużycie w ciepłej porze, zimowe są z kolei bardziej miękkie, w zimnych temperaturach zachowują elastyczność i zapewniają znacznie lepszą przyczepność. Jednak bardzo łatwo je zużyć, jeżdżąc na nich gdy jest już ciepło. Dlatego zaleca się zmieniać opony z zimowych na letnie, gdy średnia dobowa temperatura powietrza utrzymuje się powyżej 7 stopni Celsjusza.
Prawidłowa odpowiedź:
Prawo o ruchu drogowym mówi jasno, że pieszy znajdujący się na przejściu ma pierwszeństwo przed pojazdem. Co nie oznacza, że pieszemu wolno wchodzić prosto pod jadący samochód. Jednak bezpieczny kierowca, podjeżdżając do przejścia, zwalnia i zatrzymuje się, jeśli widzi pieszego zbliżającego się do przejścia. Każdy kierowca jest zobowiązany zachować szczególną ostrożność, przejeżdżając w pobliżu „zebry”.
Prawidłowa odpowiedź:
W Polsce mamy wiele zasad i przepisów regulujących parkowanie. Nie stosując się do nich, możemy zostać ukarani mandatem oraz być zmuszonym do uiszczenia prawie 500-złotowej opłaty. Możemy parkować w okolicy przystanków, jednak zachowując co najmniej 15-metrowy odstęp. Nie wolno zatrzymywać się na ścieżce rowerowej. Dopuszczalne jest parkowanie na chodniku pod warunkiem, że nie zabraniają nam tego znaki - można stanąć wszystkimi kołami, ale zostawiając do dyspozycji pieszego 1,5 metra szerokości chodnika (uwaga: jeśli auto ma dopuszczalną masę całkowitą powyżej 2,5 tony - kwalifikują się do tego auta terenowe i niektóre SUV-y, a także vany czy busy - nie wolno nim wjeżdżać na chodnik nawet kołami jednej osi).
Prawidłowa odpowiedź:
Zasadę ograniczonego zachowania definiuje prawo o ruchu drogowym: „Uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze mają prawo liczyć, że inni uczestnicy tego ruchu przestrzegają przepisów ruchu drogowego, chyba że okoliczności wskazują na możliwość odmiennego ich zachowania”. Co ona oznacza w praktyce? To, że zakładamy, że dany uczestnik ruchu przestrzega przepisów, no chyba, że jego zachowanie na to nie wskazuje, np. omija inne pojazdy na przejściu dla pieszych lub jeśli jest pieszym - wbiega bez zatrzymywania się na przejście. A wtedy mamy sygnał do utraty zaufania względem niego i zwiększenia naszej ostrożności. Ta zasada dotyczy każdego z uczestników ruchu drogowego, bez względu na to czy chroni go karoseria samochodu czy nie.