- Ekstremalną przyczepność na mokrej nawierzchni trudno producentom tanich opon pogodzić z niskimi oporami toczenia
- Dobra, komfortowa opona jest przede wszystkim wszechstronna, nie ma wyraźnych słabych punktów
- Warunkiem komfortu jazdy i dobrych parametrów trakcyjnych jest też optymalny dobór rozmiaru opon i felg
Jeśli chce się jeździć sprawnie, bezpiecznie i komfortowo, z czegoś trzeba zrezygnować. To nie jest tak, że trzeba w tym celu coś poświęcić, jednak powiedzmy to sobie jasno: nie ma opon, które są najlepsze we wszystkim.
Z tego względu, szukając komfortowych opon najwyższej jakości, nie powinniśmy przykładać nadmiernej wagi do parametrów uwzględnionych na etykiecie informacyjnej dołączonej do każdej nowej opony. Jeśli szukamy opony o najniższych możliwych oporach, to wynik AA na etykiecie oznacza, że opona ma niskie opory toczenia, a jednocześnie jej producent pogodził ze sobą dwa parametry: niskie opory toczenia z przyczepnością na mokrej nawierzchni. W przypadku opon, które mają być przede wszystkim komfortowe, po prostu szukamy dobrych opon marki premium (np. Continental), przyjmując, że dla komfortu jazdy najważniejsze są zrównoważone osiągi. Inaczej mówiąc: opona w niczym nie musi być najlepsza, ale ma być dobra we wszystkim. Dla producentów opon to szczególne wyzwanie w kontekście opon zimowych, które muszą zapewniać bezpieczeństwo jazdy w suchych warunkach w szerokim zakresie temperatur (w praktyce od 20 do -30 stopni Celsjusza, czyli zarówno w temperaturach niemal letnich, jak i zdecydowanie zimowych), ale także w warunkach mokrych i na śniegu. Mniej odpowiedzialni producenci opon koncentrują się na uzyskaniu jedynie wyników umieszczanych na etykietach informacyjnych opon, a w rezultacie opony, które legitymują się skutecznym hamowaniem na mokrej nawierzchni, zupełnie nie sprawdzają się np. na śniegu albo podczas szybkiej jazdy po suchej autostradzie. Co więcej, skuteczne hamowanie na mokrej nawierzchni nie oznacza, że opona np. prezentuje akceptowalną odporność np. na aquaplaning - te pozornie podobne właściwości opony wcale nie muszą iść w parze! Inna sprawa to sposób uzyskiwania wysokich not umieszczanych na etykiecie - za testy danego modelu opon odpowiada ich producent, a zatem może zadbać o to, by badania zostały przeprowadzone w warunkach najbardziej przyjaznych dla danego produktu.
Dopasuj opony do auta!
To nie jest do końca tak, że w przypadku dużych obręczy i opon o niskim profilu zawsze jesteśmy skazani na bardzo złą amortyzację i brak pochłaniania wstrząsów. Dobre opony opracowane pod kątem komfortu jazdy pochłaniają wstrząsy nieporównywalnie lepiej niż ogumienie z niższej półki. Nawet najlepsze i najbardziej komfortowe opony nie rozwiązują jednak problemu wysokiej masy resorowanej związanej z zastosowaniem obręczy o dużej średnicy. W rezultacie przy założeniu, że mamy opony z najwyższej półki, niewielkie i średnie nierówności nawierzchni będą skutecznie tłumione przez opony, jednak po przekroczeniu wartości krytycznej przeciążenia związane z prowadzeniem kół po nierównościach będą silnie odczuwalne i słyszalne w aucie. Podobnie im szersze opony, tym niższy komfort jazdy, większa wrażliwość układu jezdnego na nierówności.
W praktyce oznacza to, że kierowcy, którym zależy na komforcie jazdy i zrównoważonych właściwościach układu jezdnego, powinni decydować się na korzystanie z kół o „średnim” rozmiarze. Jeśli do naszego samochodu pasują opony 17-, 18- i 19-calowe, to prawdopodobnie „osiemnastki” będą optymalnym wyborem, stanowiącym idealny kompromis między osiągami i komfortem jazdy.
Co jeszcze decyduje o komforcie jazdy?
- Wpływ odgłosów toczenia opon na komfort akustyczny we wnętrzu samochodu nie jest bezpośredni! Oznacza to, że w samochodzie dobrze wygłuszonym wpływ ten będzie niewielki, ale w aucie o niskim poziomie wygłuszenia (dotyczy to zwłaszcza samochodów elektrycznych i hybrydowych, w których producenci zmuszeni są do maksymalnej redukcji masy pojazdu) wpływ opon na poziom hałasu we wnętrzu będzie istotny.
- Ciśnienie w oponach: im wyższe, tym... niższy komfort jazdy, ale bez przesady. Ciśnienie powietrza w oponach można uznać za optymalne wtedy, gdy jest dostosowane do obciążenia samochodu. Oznacza to, że gdy wyjeżdża się w pełni obciążonym samochodem na wakacje, należy koła dopompować do wartości przewidzianych przez producenta auta dla obciążonego samochodu. Przy dużym obciążeniu wyższe ciśnienie w oponach nie powoduje obniżenia komfortu resorowania (bywa wręcz przeciwnie - połączenie wyższego obciążenia z podwyższonym ciśnieniem powietrza w kołach daje bardzo dobre efekty). Jednak po powrocie z wakacji, gdy znowu jeździmy autem „na pusto”, ciśnienie powietrza w oponach należy obniżyć - ale nie bardziej niż do wartości zalecanych przez producenta samochodu.
- Masa resorowana: im cięższe koło, tym mniejszy komfort jazdy po nierównościach. Oznacza to, że np. opony o większej masie (np. wykonane w technologii runflat) mogą mieć odczuwalnie negatywny wpływ na komfort jazdy. Wpływ ten jednak jest różny w zależności od modelu samochodu.