ZEROemisyjność
29.03.2023

Innych opon potrzebuje lekkie auto miejskie, innych diesel przystosowany do długotrwałej jazdy z dużą prędkością, a jeszcze innych – ciężki samochód elektryczny czy hybryda plug-in. Czy to znaczy, że do każdego z tych samochodów muszą być produkowane różne modele opon? Zdecydowanie nie! Najnowsze modele opon z górnej półki dostosowane są do najróżniejszych zastosowań. Przykładowo Continental PremiumContact 7 została zaprojektowana w taki sposób, aby zapewnić komfortową i beztroską jazdę kierowcom samochodów wszystkich segmentów. Co nie znaczy, że opona ta niezależnie od rozmiaru ma identyczne właściwości. Tak nie jest.

Opony szyte na miarę

Pomysł dostosowania każdego rozmiaru opony do spodziewanego zastosowania Continental przetestował na modelu SportContact 7: w tej oponie w zależności od rozmiaru i spodziewanej mocy silnika oraz konstrukcji napędu (na przód, na tył albo na cztery koła) inna jest sztywność opony i inne parametry determinujące zachowanie w różnych sytuacjach. Te doświadczenia producent przeniósł na najnowszy model bezpiecznej i komfortowej opony wszechstronnego zastosowania: Continental PremiumContact 7. Żeby jednak wiedzieć, jak to działa, trzeba poznać nieco „kuchnię”, w której projektowany jest każdy z rozmiarów opony.

Optymalny dobór opon do auta nie dzieje się przez przypadek

Po pierwsze, rozmiary opon, które będą projektowane, nie są wymyślane przypadkowo. Konstruktorzy doskonale wiedzą, jakie rozmiary ogumienia są wykorzystywane w różnych modelach samochodów, najczęściej wiedzą także, jaki rozmiar opon będzie potrzebny producentom samochodów w modelu, który dopiero powstaje. W takim wypadku nowe opony albo nowe rozmiary opon powstają i są testowane w ścisłej współpracy firmy oponiarskiej z producentem samochodu. 
Wiedząc zatem, jakich opon potrzebują samochody elektryczne znajdujące się na rynku, inżynierowie opracowują wybrane rozmiary i wersje opon pod kątem zastosowania w samochodach elektrycznych: taka opona nie musi być bardzo szybka, ale powinna być bardzo cicha, energooszczędna, dostosowana do wysokiej masy pojazdu oraz do wysokiego momentu obrotowego elektrycznego silnika lub silników. Jeśli w danym rozmiarze potrzebne są na rynku także opony do szybkich samochodów benzynowych albo wyposażonych w silnik Diesla, równolegle powstaje wersja niekoniecznie o podwyższonej nośności, ale dostosowana do bezpiecznej jazdy z bardzo wysoką prędkością. Ta sama procedura dotyczy wszystkich rozmiarów: żaden nie powstaje „w ciemno”, lecz pod kątem samochodów występujących na drogach. Ostatecznie chodzi o to, aby każdy albo niemal każdy właściciel samochodu miał możliwość kupna najbezpieczniejszych i możliwie najlepszych opon pasujących do samochodu nie tylko rozmiarem, lecz także charakterystyką. To dlatego niektóre rozmiary opon oferowane są w kilku wersjach. Tak właśnie projektowano najnowszy model opony Continental PremiumContact 7: chodziło o to, aby każdy – przy założeniu, że podczas wyboru ogumienia zwróci uwagę na jego kluczowe parametry – mógł mieć opony niemal „szyte na miarę”. 
Warto wiedzieć: symbol „EV” na bocznej ścianie opony Continental PremiumContact 7 informuje o gotowości na montaż w pojazdach z silnikiem elektrycznym. 

Opony letnie, które nie boją się zimna

Jednym z problemów związanych z wyborem opon w okresach przejściowych, czyli wczesną wiosną albo późną jesienią, są duże wahania temperatur. Z jednej strony niektórzy kierowcy chcieliby wymienić opony zimowe na letnie już na początku kwietnia i jeśli jest ciepło, ma to sens; z drugiej strony, nawet jeśli nie grożą nam już o tej porze obfite opady śniegu, to poranne przymrozki są jak najbardziej realne, wręcz niemal pewne. To samo jesienią: już bywa zimno, ale wciąż może wrócić „złota polska jesień”, podczas której szkoda zużywać zimówki. Teoretycznie rozwiązaniem są opony całoroczne, jednak najbardziej wymagający kierowcy wciąż wolą korzystać z opon sezonowych zapewniających najwyższe osiągi w skrajnych temperaturach.

Rozwiązaniem tych dylematów są nowoczesne mieszanki gumowe jak mieszanka RedChili opracowana przez inżynierów Continental, a zastosowana m.in. w oponie PremiumContact 7. Mieszanka ta, poza tym, że charakteryzuje się znakomitą przyczepnością, ma jedną bardzo pożądaną cechę: opony z bieżnikiem wykorzystującym RedChili, aby osiągnąć optymalne osiągi, nie potrzebują tak wysokiej temperatury, jak starsze modele. W starszych modelach opon, aby uzyskać najkrótszą możliwą drogę hamowania, opony najpierw musiały się rozgrzać, co w niesprzyjających warunkach mogło wymagać przejechania dystansu od kilku do kilkunastu km. W przypadku opon z bieżnikiem wyprodukowanym z mieszanki RedChili proces ten został maksymalnie zmniejszony i trwa wielokrotnie krócej: niemal od startu, gdyby zdarzyła się konieczność awaryjnego hamowania, opony zapewniają maksymalną przyczepność.
W praktyce oznacza to, że kierowcy nie muszą być aż tak ostrożni jak dotychczas w kwestii decyzji o zmianie opon: wiosną mogą pozwolić sobie na to nieco wcześniej, a jesienią – nieco później. 

Nowoczesna mieszanka to jeszcze nie wszystko…

Jest jeszcze jeden aspekt uniwersalności opon: chodzi o to, aby możliwie komfortowa i bezpieczna była zarówno jazda na wprost – zarówno w czasie deszczu, gdy opony muszą odprowadzać duże ilości wody, jak i podczas jazdy na zakrętach, gdy szerokie kanały na krawędzi bieżnika mogą zmniejszać powierzchnię styku opony z nawierzchnią. Rozwiązaniem jest adaptacyjny wzór bieżnika zastosowany w oponie PremiumContact 7, który dostosowuje się do przeciążenia: podczas pokonywania zakrętów powierzchnia styku z drogą przesuwa się na zewnątrz, a boczne otwory ponownie się zamykają. 

Tak wygląda rozwój opon, który dzięki nowym mieszankom i technologiom testowanym zarówno na drogach, jak i wirtualnie, znacząco przyspieszył: opony klasy premium są tak dobre i uniwersalne jak nigdy wcześniej.