Opony
07.12.2020
  • Prawdziwe opony całoroczne mogą być legalnie używane wszędzie tam, gdzie istnieje wymóg korzystania z opon zimowych
  • Dobre opony całoroczne są bardzo uniwersalne, a ograniczenia dotyczą jedynie zastosowań ekstremalnych wynikających z właściwości samochodu i oczekiwań kierowcy

Jak się jeździ na dobrych oponach całorocznych? Normalnie, nie widzę różnicy – odpowiadają zadowoleni użytkownicy takiego ogumienia, którzy odkryli, że nie muszą już dwa razy do roku umawiać się w serwisie na wymianę opon. Nie tracą czasu, wydają mniej pieniędzy na usługi warsztatów wulkanizacyjnych, są zawsze gotowi na zmianę pogody. Jeśli chodzi o formalne ograniczenia dotyczące korzystania z opon całorocznych, to w praktyce ich nie ma: prawdziwe opony całoroczne noszą symbol 3PMSF (śnieżynka na tle trzech górskich szczytów), co po pierwsze, oznacza, iż spełniają minimalne wymogi stawiane przed oponami zimowymi i mogą być legalnie używane w każdym kraju, w którym okresowo lub w zależności od warunków na drodze wymaga się od kierowców jazdy na oponach zimowych. Po drugie, warto wiedzieć, że w przypadku tego rodzaju ogumienia dopuszcza się stosowanie opon o niższym indeksie prędkości niż wynika to z osiągów samochodu – pod warunkiem oczywiście, że nie korzystamy z maksymalnych osiągów pojazdu i nie jeździmy szybciej niż wynika to z indeksu prędkości opon.


Jazda zimą na oponach całorocznych: jest bezpiecznie?

Zdecydowanie tak! Od dobrych opon całorocznych, np. Continental AllSeasonContact, można oczekiwać stabilności i przyczepności zarówno na nawierzchni mokrej, jak i ośnieżonej. Nie powinno być problemów z ruszaniem czy zmianą kierunku jazdy, a także z hamowaniem niezależnie od warunków. Większość kierowców, którzy do tej pory stosowali opony sezonowe ze średniej półki i preferują zachowawczy styl jazdy, zimą z pewnością nie zauważą różnicy pomiędzy oponami całorocznymi a zimowymi. Po co zatem w ogóle rozważać kupno opon sezonowych? Otóż jeśli ktoś jeździ dynamicznie, ma szybki samochód i przyzwyczajony jest do opon zimowych z najwyższej półki,np. Continental WinterContact TS 860, ten poczuje różnicę. Jakkolwiek obie te opony są bardzo uniwersalne i dostosowane do jazdy w różnych warunkach, to jednak osiągi opony zimowej klasy premium są po pierwsze, zoptymalizowane pod kątem jazdy w warunkach zimowych, a po drugie, opony zimowe będą lepiej zachowywać się przy dużych obciążeniach wynikających zarówno ze stylu jazdy, jak i osiągów i masy samochodu. Im mamy do dyspozycji więcej mocy i im większa jest masa samochodu, tym większa przewaga opon sezonowych. Te różnice zacierają się w przypadku samochodów o przeciętnych osiągach i niższej masie, a także wtedy, gdy raczej jeździmy spokojnie, zachowawczo.


Jazda latem na oponach całorocznych: czego się spodziewać?

Opony letnie z najwyższej półki, np. Continental PremiumContact 6, są lepiej niż opony całoroczne przystosowane do szybkiej i dynamicznej jazdy. Podstawowa różnica, którą odczują osoby przyzwyczajone do opon letnich z najwyższej półki, to stabilność samochodu przy ekstremalnych obciążeniach na szybko pokonywanych zakrętach. Poza tym – tak jak w przypadku jazdy zimą – kierowcy nie dysponujący bardzo szybkim samochodem, jeżdżący normalnie z punktu A do punktu B, nie powinni odczuć żadnej różnicy. Osiągi dobrych opon całorocznych można porównać do osiągów średniej klasy opon letnich.


Opony całoroczne: czy zawsze zastąpią opony sezonowe?

Nie, opony całoroczne nie w każdym przypadku są alternatywą opon sezonowych! O wyborze powinny decydować oczekiwania kierowcy (czy oczekuje jedynie bezpiecznych i niezawodnych opon, czy jednak wymaga opon o najwyższych możliwych osiągach) oraz moc i masa samochodu – oba te parametry wpływają na obciążenia działające na ogumienie. Jeśli mamy dużego i ciężkiego SUV-a z silnikiem o mocy 300 KM lub więcej, raczej powinniśmy kupić najlepsze z możliwych opony sezonowych. Warto wziąć też pod uwagę pokonywane przebiegi: jeśli pokonujemy 20-30 tys, km rocznie, korzyść z zastosowania opon całorocznych nie będzie duża, gdyż prawdopodobnie zużyjemy je w ciągu 2 sezonów. Jeśli jednak przejeżdżamy w ciągu roku kilka tys. km – wtedy zdecydowanie warto rozważyć montaż opon całorocznych. Ważne: efekt „nie widzę różnicy” zapewnią jedynie opony całoroczne klasy premium – jak Continental AllSeasonContact.