Opony
20.11.2018
  • Obecnie opony typu run flat są stosowane jako oryginalne wyposażenie niektórych nowych samochodów - głównie w luksusowych modelach o wysokiej mocy.

  • Opony run flat ułatwiają bezpieczne wytracenie prędkości w razie nagłej utraty powietrza, pozwalają też na kontynuowanie jazdy po przebiciu.

  • Samochody wyposażone w ogumienie samonośne obowiązkowo muszą mieć aktywny system monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS).

Najbardziej rozpowszechnioną technologią w ogumieniu typu run flat jest specjalne wzmocnienie konstrukcji opony, głównie ścian bocznych, które podtrzymują oponę w sytuacji utraty ciśnienia - na przykład po przebiciu. W razie awarii zapobiega to zakleszczeniu boku opony między podłożem a felgą. Dzięki temu opona jest bardziej odporna na uszkodzenia mechaniczne oraz pozwala zachować mobilność pojazdu po utracie ciśnienia. Continental zaleca, żeby opony run flat po utracie ciśnienia użytkować na dystansie do 80 km z prędkością nie wyższą niż 80 km/h (przekraczając tę wartość, kierowca ryzykuje, że wzmocnienie opon się zniszczy, a samochód straci przyczepność). Umożliwia to komfortowe i bezpieczne dojechanie do najbliższego serwisu, bez konieczności wymiany koła oraz przymusowego postoju na poboczu.

Run flat - dla kogo?



Warto wiedzieć, że nie są to opony przeznaczone do każdego samochodu. Auta z fabrycznie montowanym ogumieniem ROF są do niego przystosowane. Elementy zawieszenia i systemy wspomagania oraz bezpieczeństwa zostały w nich zaprojektowane oraz skalibrowane  do współpracy z oponami tego typu. Założenie zwykłego ogumienia w przypadku niektórych samochodów przystosowanymchdo modeli run flat będzie skutkować nieprzewidywalnym zachowaniem w trakcie prowadzenia nawet już przy prędkości 50 km/h. Z drugiej strony są auta, w których zastąopienie ogumienia typu ROF zwykłym wpłynie nawet pozytywnie na komfort jazdy. Natomiast efektem użytkowania opon samonośnych w pojazdach, które są dostosowane do tradycyjnego ogumienia, będzie znaczące pogorszenie komfortu jazdy - w oponach run flat ściana boczna jest znacznie sztywniejsza, a co za tym idzie, kierowca może bardziej odczuwać nierówności na drodze. Standardowe opony z bardziej elastyczną ścianą boczną będą lepiej wspomagały układ zawieszenia w pojeździe, a tym samym nierówności na drodze staną się mniej odczuwalne. Ważne: warunkiem progowym umożliwiającym montaż opon typu runflat jest obecność w aucie układu kontroli ciśnienia powietrza w kołach.

 


Technologia Run Flat w oponach Continental

Continental ma w swojej ofercie kilka rozwiązań, które pozwalają kierowcy na bezpieczne kontynuowanie jazdy nawet po przebiciu opony. Jednym z nich jest opona samouszczelniająca się, która może wspomóc kierowcę w razie najechania na ostry przedmiot. Dzięki specjalnej lepkiej substancji uszczelniającej ContiSeal, nakładanej wewnątrz opony, kierowca może uniknąć utraty ciśnienia w oponie, jeśłi przebicie dotyczy bieżnika. Jeśli przedmiot o średnicy do 5 mm przebije bieżnik, warstwa uszczelniająca otoczy go i przylgnie do niego, zapewniając niemal natychmiastowe uszczelnienie. Zapobiega to konieczności natychmiastowego zatrzymania bądź natychmiastowej wymiany opony. Jeśli doszło do przecięcia lub przebicia opony ContiSeal, powinna ona zostać skontrolowana przez doświadczonego specjalistę od ogumienia. Tylko on może ocenić, czy opona będzie poddana trwałej naprawie, czy też będzie to niemożliwe. W normalnych warunkach opony ContiSeal zachowują się zupełnie tak, jak opony bez warstwy uszczelniającej, również w kwestii montażu i demontażu. Opony ContiSeal są wyraźnie oznaczone za pomocą symbolu umieszczonego na bocznej ścianie opony i pasują do standardowych felg.


Rys. 1. Opona ContiSeal zawiera lepką substancję uszczelniającą, zapobiegającą utracie ciśnienia. Specjalna mieszanka chemiczna jest nakładana przez firmę Continental wewnątrz opony, równomiernie w strefie bieżnika. Zapewnia niemal natychmiastowe uszczelnienie wokół przenikającego obiektu (do 5 mm w obszarze bieżnika), zatrzymując powietrze wewnątrz i umożliwiając kontynuowanie podróży.

Rys. 2 Technologia ContiSeal

Podsumowując: ciężar samochodu dźwiga powietrze, a ściślej - ciśnienie powietrza w oponach. W przypadku jego nagłej utraty w trakcie jazdy kierowca może nie zapanować nad samochodem, co może skończyć się wypadkiem. Opony run flat mają wiele zalet. Dzięki nim po przebiciu gumy można kontynuować jazdę do najbliższego punktu wulkanizacyjnego, bez natychmiastowej wymiany uszkodzonej opony na koło zapasowe. Brak konieczności posiadania koła zapasowego w bagażniku to oszczędność miejsca w samochodzie i redukcja jego wagi, a tym samym obniżenie zużycia paliwa.

Należy jednak pamiętać, że niezależnie od tego, czy jeździmy na oponach typu runflat czy tradycyjnych, musimy o nie odpowiednio dbać, czyli kontrolować stan techniczny, poziom ciśnienia i wysokość bieżnika, ponieważ ma to wpływ na przyczepność naszego pojazdu, drogę hamowania oraz trwałość ogumienia. Najlepszym momentem na skontrolowanie kondycji opon jest sezonowa wymiana w wyspecjalizowanym serwisie ogumienia, jak na przykład BestDrive, w którym profesjonaliści nie tylko dopasują opony do potrzeb danego samochodu i kierowcy, lecz także odpowiedzą na wszystkie pytania oraz udzielą fachowej porady.