- Im niższe i sztywniejsze opony, tym wyższa responsywność układu jezdnego auta i możliwość szybszego pokonywania zakrętów
- Felgi o większej średnicy i niższe opony odpowiadają jednak za pogorszenie komfortu resorowania
- Podczas konfigurowania nowych kół warto zadbać o to, by zewnętrzna średnica opon była zbliżona do średnicy kół montowanych fabrycznie
Opona współczesnego samochodu to jeden z ważniejszych elementów amortyzujących, pochłaniających wstrząsy wywoływane przez nierówności nawierzchni. Im wyższe są boczne ścianki opon, tym lepsza amortyzacja, jaką zapewnia ogumienie. Z drugiej strony im sztywniejsze opony, tym większa responsywność układu jezdnego, stabilność samochodu na zakrętach, zdolność do gwałtownych manewrów. Oznacza to, że wraz ze wzrostem sztywności opon zwiększa się zdolność samochodu do dynamicznej, a jednocześnie bezpiecznej jazdy, maleje ryzyko utraty kontroli podczas szybko pokonywanych zakrętów. Jednocześnie jednak oznacza to obniżenie komfortu jazdy. Kompletując koła do samochodu, decydujemy się więc na kompromis między komfortem i właściwościami „sportowymi” - uzyskujemy coś kosztem czegoś. Ważne, aby efekt był zadowalający i dopasowany do naszych oczekiwań.
Zobacz wideo ekspertów
Średnica zewnętrzna opon zawsze taka samaPodstawowe założenie podczas kompletowania kół do auta jest takie, że zewnętrzna średnica koła pozostaje niezmieniona albo zmienia się w bardzo nieznacznym stopniu w stosunku do średnicy zewnętrznej kół fabrycznych. Jest tak zarówno podczas wyboru kół do nowego samochodu (zazwyczaj można wybierać wśród kilku rozmiarów felg, np. 16-, 17- i 18-calowych,choć zdarza się, że do tego samego auta dostępne są fabryczne felgi nawet w czterech średnicach), jak i podczas kompletowania kół w warsztacie wulkanizacyjnym. Z reguły, wybierając felgi i opony, myślimy głównie o wyglądzie samochodu, gdyż zastosowanie większych felg wywołuje złudzenie optyczne: koło wydaje się większe, efektowniejsze, samochód wygląda bardziej interesująco. W praktyce jednak średnica zewnętrzna kół się nie zmienia, gdyż feldze o większej średnicy towarzyszy zwykle opona o niższej ściance bocznej i - dodatkowo - często szersza. Wiąże się to jednak z istotną zmianą charakterystyki układu jezdnego samochodu, a także wrażliwości na złej jakości nawierzchnię.
Zmiana charakterystyki układu jezdnego samochodu w zależności od tego, czy założymy koła z felgami o małej średnicy i oponami o wysokim profilu oraz stosunkowo niewielkiej szerokości, czy z felgami o dużej średnicy, którym towarzyszą szerokie i niskoprofilowe opony, dotyczy kilku kwestii, przy czym każda skrajność ma swoje zalety i wady.
Jeśli chodzi o przepisy oraz możliwości techniczne, to przy zachowaniu założenia, że średnica zewnętrzna opon pozostaje niezmieniona, średnica felgi może być niemal dowolna - o ile tylko uda nam się dobrać opony, które będą pasować i do obręczy, i do samochodu. Ograniczenia? Ani felga, ani opona nie może wystawać poza nadkole. Należy też się upewnić, że po załadowaniu samochodu koła nie będą ocierać o nadkola i elementy zawieszenia, także podczas skręcania. Tuning w drugą stronę ograniczony jest wielkością tarczy hamulcowej i zacisku hamulca: felga nie może być zbyt mała, gdyż mogłaby ocierać o hamulec. Należy też pamiętać, że szerokość opony powinna być dopasowana do szerokości felgi, co w praktyce oznacza, że tego rodzaju tuning warto konsultować z doświadczonym wulkanizatorem.
W praktyce……niewielka zmiana rozmiaru felg i opon może nie tylko korzystnie wpłynąć na wygląd samochodu, lecz także poprawić jego zachowanie na drodze. Zmiany ekstremalne pociągają jednak za sobą skutki uboczne - pogorszenia komfortu resorowania oraz ryzyka uszkodzenia opon i felg nie należy lekceważyć! Podobnie jak nie należy lekceważyć wzrostu spalania związanego z zastosowaniem ekstremalnych kół: nie ma problemu, jeśli będziemy z ich właściwości korzystać, w innym wypadku warto zamiast ekstremum szukać złotego środka.