POKOLENIE ZERO

ZERO wypadków. ZERO rannych. ZERO ofiar śmiertelnych. Trudno dziś sobie wyobrazić poczucie komfortu i bezpieczeństwa, jakie może dawać wyeliminowanie wszelkich zagrożeń na drodze. Pierwsze pokolenie, które tego doświadczy będzie Pokoleniem ZERO.

Pokolenie ZERO to projekt dedykowany Wizji Zero wdrażanej przez Continental na całym świecie, która zakłada całkowite wyeliminowanie wypadków, rannych czy ofiar śmiertelnych - bo właśnie do ZERA w tej materii dążymy!

Dowiedz się więcej o wizji zero

Franek, urodził się w 2040. Przeżył ZERO
wypadków.

Sportowe opony i felgi, czyli jak koła zmieniają osiągi samochodu
Sportowe opony i felgi nie tylko zmieniają wygląd samochodu, lecz także mają ogromny wpływ na charakterystykę układu jezdnego. Tuning auta poprzez zmianę kół należy do najmniej inwazyjnych i najłatwiej odwracalnych, a jednocześnie dających bardzo wyraźne efekty. Sportowe opony i felgi należy jednak dobierać rozważnie, biorąc pod uwagę warunki, w jakich zamierzamy jeździć samochodem.
  • Im niższe i sztywniejsze opony, tym wyższa responsywność układu jezdnego auta i możliwość szybszego pokonywania zakrętów
  • Felgi o większej średnicy i niższe opony odpowiadają jednak za pogorszenie komfortu resorowania
  • Podczas konfigurowania nowych kół warto zadbać o to, by zewnętrzna średnica opon była zbliżona do średnicy kół montowanych fabrycznie

Opona współczesnego samochodu to jeden z ważniejszych elementów amortyzujących, pochłaniających wstrząsy wywoływane przez nierówności nawierzchni. Im wyższe są boczne ścianki opon, tym lepsza amortyzacja, jaką zapewnia ogumienie. Z drugiej strony im sztywniejsze opony, tym większa responsywność układu jezdnego, stabilność samochodu na zakrętach, zdolność do gwałtownych manewrów. Oznacza to, że wraz ze wzrostem sztywności opon zwiększa się zdolność samochodu do dynamicznej, a jednocześnie bezpiecznej jazdy, maleje ryzyko utraty kontroli podczas szybko pokonywanych zakrętów. Jednocześnie jednak oznacza to obniżenie komfortu jazdy. Kompletując koła do samochodu, decydujemy się więc na kompromis między komfortem i właściwościami „sportowymi” - uzyskujemy coś kosztem czegoś. Ważne, aby efekt był zadowalający i dopasowany do naszych oczekiwań.

Zobacz wideo ekspertów



Średnica zewnętrzna opon zawsze taka sama

Podstawowe założenie podczas kompletowania kół do auta jest takie, że zewnętrzna średnica koła pozostaje niezmieniona albo zmienia się w bardzo nieznacznym stopniu w stosunku do średnicy zewnętrznej kół fabrycznych. Jest tak zarówno podczas wyboru kół do nowego samochodu (zazwyczaj można wybierać wśród kilku rozmiarów felg, np. 16-, 17- i 18-calowych,choć zdarza się, że do tego samego auta dostępne są fabryczne felgi nawet w czterech średnicach), jak i podczas kompletowania kół w warsztacie wulkanizacyjnym. Z reguły, wybierając felgi i opony, myślimy głównie o wyglądzie samochodu, gdyż zastosowanie większych felg wywołuje złudzenie optyczne: koło wydaje się większe, efektowniejsze, samochód wygląda bardziej interesująco. W praktyce jednak średnica zewnętrzna kół się nie zmienia, gdyż feldze o większej średnicy towarzyszy zwykle opona o niższej ściance bocznej i - dodatkowo - często szersza. Wiąże się to jednak z istotną zmianą charakterystyki układu jezdnego samochodu, a także wrażliwości na złej jakości nawierzchnię.
 


Zmiana charakterystyki układu jezdnego samochodu w zależności od tego, czy założymy koła z felgami o małej średnicy i oponami o wysokim profilu oraz stosunkowo niewielkiej szerokości, czy z felgami o dużej średnicy, którym towarzyszą szerokie i niskoprofilowe opony, dotyczy kilku kwestii, przy czym każda skrajność ma swoje zalety i wady.





Jeśli chodzi o przepisy oraz możliwości techniczne, to przy zachowaniu założenia, że średnica zewnętrzna opon pozostaje niezmieniona, średnica felgi może być niemal dowolna - o ile tylko uda nam się dobrać opony, które będą pasować i do obręczy, i do samochodu. Ograniczenia? Ani felga, ani opona nie może wystawać poza nadkole. Należy też się upewnić, że po załadowaniu samochodu koła nie będą ocierać o nadkola i elementy zawieszenia, także podczas skręcania. Tuning w drugą stronę ograniczony jest wielkością tarczy hamulcowej i zacisku hamulca: felga nie może być zbyt mała, gdyż mogłaby ocierać o hamulec. Należy też pamiętać, że szerokość opony powinna być dopasowana do szerokości felgi, co w praktyce oznacza, że tego rodzaju tuning warto konsultować z doświadczonym wulkanizatorem.

W praktyce…

…niewielka zmiana rozmiaru felg i opon może nie tylko korzystnie wpłynąć na wygląd samochodu, lecz także poprawić jego zachowanie na drodze. Zmiany ekstremalne pociągają jednak za sobą skutki uboczne - pogorszenia komfortu resorowania oraz ryzyka uszkodzenia opon i felg nie należy lekceważyć! Podobnie jak nie należy lekceważyć wzrostu spalania związanego z zastosowaniem ekstremalnych kół: nie ma problemu, jeśli będziemy z ich właściwości korzystać, w innym wypadku warto zamiast ekstremum szukać złotego środka.

Wybierz opony

Wybierz opony

Wizja ZERO - Continental
Wybierz najlepsze opony

WinterContact™ TS 850 P

Niemiecka technologia, na każdą zimową sytuację

Kontroluj drogę dzięki większej przyczepności na śniegu.

Poczuj pewność doskonałej jazdy po śniegu i na suchej drodze.

Bądź pewien drogi hamowania na zimowej nawierzchni.

...

WinterContact™ TS 860

Bezpieczna jazda samochodem zimą

Hamowanie zimą: skutecznie hamuj w mokre, zimowe dni

Hamowanie na śliskiej nawierzchni: zachowaj krótką drogę hamowania na oblodzonej nawierzchni

Technika jazdy zimą: poczuj stabilność i bezpieczeństwo na zakrętach na zaśnieżonych drogach
...

AllSeasonContact™

Panuj nad sytuacją, niezależnie od pory roku.

Zachowaj kontrolę, niezależnie od pory roku.

Bądź pewny przyczepności i skutecznego hamowania w każdych warunkach.

Ciesz się niskim zużyciem paliwa.

...