Zimowe czy całoroczne – na czym przejechać zimę? Co warto uwzględnić przy wyborze opon?
Na polskim rynku opon do samochodów osobowych rośnie udział ogumienia całorocznego, ale też – co ciekawe – kierowcy chętnie decydują się na opony zimowe z górnej półki. Użytkownicy aut, wybierając ogumienie, biorą pod uwagę m.in. warunki oraz intensywność eksploatacji samochodu. Na co jeszcze warto zwrócić uwagę? Podpowiadamy.
W Polsce przybywa kierowców, którzy wybierają do swoich aut najlepsze dostępne opony zimowe – i to mimo że często za równowartość jednej „superopony” można kupić dwie „normalne”. Nie jest to jednak żadna rozrzutność: kto pojeździł przez dłuższy czas na oponach premium, ten wie, jaki komfort i poczucie bezpieczeństwa się z tym wiąże. Po takim doświadczeniu powrót do opon z niższego segmentu jest po prostu niemożliwy.
Opony zimowe z najwyższej półki – lider w klasie premium
Opony zimowe testowane są pod kątem różnych parametrów i w różnych
okolicznościach, co pozwala zweryfikować ich zachowanie w niemal każdej sytuacji, z jaką może mieć do czynienia na drodze kierowca w ramach zwykłej eksploatacji auta. Sprawdzane jest m.in.: hamowanie na suchym i mokrym asfalcie, hamowanie na śniegu, trakcja, odporność na aquaplaning wzdłużny i aquaplaning boczny (z tym niebezpiecznym zjawiskiem kierowca może mieć do czynienia, gdy z dużą prędkością wejdzie w zakręt na nawierzchni pokrytej wodą), poziom hałasu, tłumienie nierówności, prowadzenie i opory toczenia.
Tym, co wyróżnia zimowe ogumienie premium, jest co najmniej dobry wynik w każdym z tych obszarów. Oczywiście nie ma opon, które są bezkonkurencyjne we wszystkim, ale kierowcy, którzy decydują się na zimowe opony z najwyższej półki, takie jak np. Continental WinterContact 8 S, mogą być pewni, że nie mają one słabych stron.
Pewność w każdych warunkach
W praktyce oznacza to tyle, że kierowca, który zainwestował w opony zimowe klasy premium, wybierając się samochodem np. na zimowe ferie w Alpy, nie musi obawiać się żadnej nawierzchni ani pogody. Dla zimowego ogumienia z najwyższej półki zmienne warunki na drodze nie stanowią przeszkody. Jeśli podczas wspomnianego wyjazdu na odcinku biegnącym przez Niemcy będzie ciepło, jazda w „wiosennych” warunkach z prędkością autostradową dla dobrych opon zimowych nie będzie wyzwaniem. Obecne zimówki bowiem stały się dużo bardziej uniwersalne, gdyż odpowiedzialni producenci dostosowują ich parametry do postępujących zmian klimatu. Jest to możliwe za sprawą dostępności nowych mieszanek gumowych, które sprawdzają się w szerokim zakresie temperatur, oferując przy tym doskonałe osiągi. Współczesnemu zimowemu ogumieniu niestraszne są też opady. Mokra nawierzchnia nie zakłóci bezpieczeństwa podróży ani nie obniży jej wygody, ponieważ w każdych warunkach użytkownik pojazdu z zimowymi oponami premium może liczyć na przyczepność lepszą niż kierowcy aut z ogumieniem z niższego segmentu. Do tego zyskuje większy komfort jazdy, który jest zasługą dobrego tłumienia nierówności i niskiego poziomu hałasu.
Bardzo dobre osiągi opon zimowych z górnej półki są szczególnie imponujące na tle najtańszych opon sezonowych, których jedyną zaletą jest niska cena, co widać chociażby po zachowaniu samochodu po wciśnięciu pedału hamulca.
Takie opony jak Continental WinterContact 8 S oferują doskonałe osiągi zwłaszcza w kontekście responsywności i przyczepności podczas gwałtownych zmian obciążenia. To zaś przekłada się na niepowtarzalny komfort jazdy i możliwość korzystania w pełni z potencjału samochodu.
Inwestycja w bezpieczeństwo
Dobre opony to takie, o których się nie myśli w codziennym użytkowaniu samochodu. Zwykle kierowca przypomina sobie o nich, gdy wpadnie w niebezpieczny poślizg albo kiedy podczas hamowania zaczyna terkotać ABS lub zaskoczyły go warunki pogodowe w trasie. Wielu dopiero wtedy zaczyna rozumieć, co to znaczy naprawdę dobre ogumienie oraz że nie warto na nim oszczędzać. Jeśli bowiem zdarzy mu się awaryjne hamowanie samochodem z oponami premium, po którym zatrzyma się pół metra przed zderzakiem poprzedzającego go auta, może być pewien, że z gorszymi oponami zatrzymałby się dużo dalej. Byłby kłopot. I wydatki – dużo większe niż komplet opon najwyższej klasy. Bezpieczeństwo naprawdę nie ma ceny.
Dobra alternatywa dla zimówek?
W ostatnich pięciu latach w Polsce podwoiła się sprzedaż opon całorocznych. Nie ulega wątpliwości, że tego typu ogumienie (pod warunkiem że jest wysokiej jakości) pozwala kierowcom aut bezpiecznie przemieszczać się w różnych warunkach drogowych i pogodowych i – w większości przypadków – zapewnia oczekiwany poziom komfortu jazdy.
Rosnąca popularność ogumienia całorocznego nie oznacza jednak, że opony sezonowe tracą rację bytu. Nic z tych rzeczy – dla wielu użytkowników samochodów wciąż pozostają jedynym słusznym wyborem.
Ogumienie całoroczne jeszcze kilka lat temu miało parę ograniczeń – zalecano je posiadaczom aut z silnikami o niedużej mocy, którzy jeździli zachowawczo, głównie po mieście, gdzie nawierzchnia dróg w sezonie jesienno-zimowym częściej jest czarna niż biała, a do tego zwykle sucha. Dziś jednak tego typu opony, jak np. Continental AllSeason Contact 2, są coraz częściej montowane na kołach samochodów z silnikami o dużej mocy i masie, w tym na kołach aut z górnej półki, wyposażonych w napęd elektryczny o wysokim momencie obrotowym i potężnych osiągach. Co zatem sprawia, że właściciele nawet droższych aut decydują się na opony wielosezonowe?
Opony całoroczne – nie tylko oszczędność
Wzrost popularności opon wielosezonowych świadczy o coraz większym zaufaniu kierowców do tego typu ogumienia. Potwierdza to choćby fakt, że na ogumienie takie coraz częściej decydują się posiadacze większych i mocniejszych samochodów, którzy pokonują dalekie dystanse w trasie. Opracowując nowe produkty, Continental zawsze stawia bezpieczeństwo na pierwszym miejscu. Dlatego w oponie AllSeasonContact 2 poprawiono nie tylko jej parametry istotne dla środowiska, ale także bezpieczeństwa jazdy. Zastępuje ona teraz swoją udaną poprzedniczkę, która w latach 2018-2022 zajęła łącznie 28 miejsc na podium w niezależnych testach opon. W AllSeason Contact 2 Continental zwiększył maksymalny możliwy do pokonania przebieg o 15% w porównaniu do poprzedniego modelu, zmniejszając jednocześnie opory toczenia o 6% bez uszczerbku dla bezpieczeństwa. Opona zapewnia jeszcze lepsze prowadzenie na suchych drogach, skróciła się również droga hamowania na suchej i mokrej nawierzchni. Pod względem komfortu jazdy, właściwości na śniegu i aquaplaningu opona AllSeasonContact 2 utrzymuje najwyższe standardy wyznaczone już przez pierwszą generację ogumienia.
Tym, co przekonuje kierowców do tego typu opon, jest również brak konieczności sezonowej wymiany, co bywa utrudnione w okresie jesiennym, gdy warsztaty oponiarskie są najbardziej obciążone. W przypadku opon całorocznych przegląd czy serwis ogumienia nie jest uzależniony od pogody. Na sprawdzenie wyważenia kół można podjechać do warsztatu choćby w środku zimy, gdy dogodny termin można umówić z dnia na dzień.
Poza tym auto jest zawsze gotowe do drogi, niezależnie do tego, czy świeci słońce, czy pada śnieg.
Opony sezonowe to lepszy wybór dla kierowców, którzy dużo jeżdżą
A zatem: opony zimowe czy wielosezonowe? Jeśli ktoś wybiera się samochodem na zimowy urlop w góry, raczej zakłada opony zimowe niż całoroczne. Granica warunków typowych dla sezonu zimowego, z którymi zimówki klasy premium radzą sobie bez problemu, przebiega znacznie dalej niż w przypadku opon całorocznych. Na korzyść opon zimowych przemawiają też wysokie przebiegi – jeśli jeździmy dużo, wybór opon wielosezonowych niekoniecznie jest tak opłacalny, jak mogłoby się wydawać. Jeżeli intensywnie użytkujemy auto i pokonujemy wiele kilometrów, ogumienie całoroczne nie wystarczy nam na lata.
O czym jeszcze warto pomyśleć przy wyborze opon
Wśród konsumentów rośnie świadomość ekologiczna i część kierowców swoich wyborów dokonuje również, biorąc pod uwagę aspekty środowiskowe. Continental to jedna z czołowych firm na świecie w dziedzinie ochrony klimatu. W najnowszym rankingu magazynu Time firma znalazła się w gronie 500 najbardziej zrównoważonych przedsiębiorstw na świecie, uzyskując ocenę 61,39 na 100 punktów, co zapewniło jej 265. miejsce, a w kategorii motoryzacyjnej – miejsce w pierwszej dziesiątce.
W ramach działań proekologicznych Continental w 2023 roku zmniejszył swoje roczne zapotrzebowanie na energię o około 150 gigawatogodzin, co odpowiada rocznemu zapotrzebowaniu energetycznemu 12 tysięcy domów jednorodzinnych. W produkcji opon firma wykorzystuje kauczuk z certyfikowanych źródeł – dzięki chemicznym znacznikom umieszczanym już na etapie zbiorów, można zweryfikować pochodzenie surowca. Firma w produkcji opon stosuje także przędzę poliestrową pochodzącą z przetworzonych butelek PET, stal z recyklingu, gumę z odzysku oraz odpady rolnicze, takie jak łuski ryżowe. Continental, konsekwentnie wdrażając innowacyjne rozwiązania i recykling, zbliża się do realizacji celu neutralności klimatycznej i zamkniętego obiegu materiałów.