POKOLENIE ZERO

ZERO wypadków. ZERO rannych. ZERO ofiar śmiertelnych. Trudno dziś sobie wyobrazić poczucie komfortu i bezpieczeństwa, jakie może dawać wyeliminowanie wszelkich zagrożeń na drodze. Pierwsze pokolenie, które tego doświadczy będzie Pokoleniem ZERO. 

Pokolenie ZERO to projekt dedykowany Wizji Zero wdrażanej przez Continental na całym świecie, która zakłada całkowite wyeliminowanie wypadków, rannych czy ofiar śmiertelnych - bo właśnie do ZERA w tej materii dążymy!

Dowiedz się więcej o Wizji Zero

Zwiń

Xavery, urodził się w 2033.

Przeżył ZERO wypadków.

Pokolenie zero

ZERO wypadków. ZERO rannych. ZERO ofiar śmiertelnych. Trudno dziś sobie wyobrazić...

więcej

Jaki jest właściwy rozmiar opony zimowej? Czy zimówki muszą mieć takie parametry, jak opony letnie?

Opony zimowe mogą (ale nie zawsze muszą) mieć taki sam rozmiar, jak opony letnie - dotyczy to także innych parametrów. W niektórych przypadkach warto skompletować na zimę koła z oponami w innym rozmiarze i o innych właściwościach niż te, których używamy latem

  • Zimą można stosować ogumienie o niższym indeksie prędkości niż latem

  • Niskoprofilowe opony na dużych felgach okazują się niepraktyczne zimą - są bardziej podatne na uszkodzenia
  • Do większości aut można dobrać 2-3 rozmiary felg i opon, czasem więcej

Obecnie większość modeli aut może być fabrycznie wyposażona w dwa, trzy, czasem nawet cztery rozmiary felg. Ma to wpływ na rozmiar opon, który można dobrać do danej kompletacji. Wybierając fabryczne felgi do auta, często kierujemy się ich wyglądem (większe felgi nadają autu bardziej elegancki bądź sportowy wygląd) albo budżetem (większe felgi są droższe). Rozmiar felg wpływa na rozmiar opon - im większa felga, tym większa jest średnica osadzenia opony, za to niższe są ścianki boczne. To zmienia nie tylko wygląd, lecz także właściwości jezdne samochodu: komfort jazdy, prowadzenie podczas dynamicznej jazdy, a także - co ma duże znaczenie zimą - odporność koła na uszkodzenia związane z jazdą po nierównej czy też uszkodzonej nawierzchni.

Inne koła, inne właściwości jezdne auta


Większe felgi i niższe opony wiążą się z poprawą trakcji oraz możliwością dynamiczniejszej jazdy, często także (gdy opona jest szersza) umożliwiają skrócenie drogi hamowania na suchej nawierzchni. Koło jest sztywniejsze, większa jest powierzchnia kontaktu opony z nawierzchnią.

Z drugiej strony niższa opona znacznie gorzej tłumi nierówności oraz w mniejszym stopniu chroni felgę przed uszkodzeniem podczas najeżdżania na krawężnik czy też w przypadku wjechania w dziurę w asfalcie. Co więcej, niższa opona jest bardziej narażona na uszkodzenie niepodlegające naprawie. Najczęstszym typem uszkodzenia „niskiej” opony związanego z jakością drogi jest rozcięcie czy wręcz rozerwanie ścianki bocznej - tego się nie naprawia!

Tymczasem zimą znacznie zmieniają się warunki jazdy: jeździmy zdecydowanie wolniej, gdyż nawierzchnia częściej jest mokra lub ośnieżona, częściej też pojawiają się uszkodzenia nawierzchni, związane z wielokrotnym zamarzaniem i rozmrażaniem błota pośniegowego lub po prostu wody. Skoro w zimowych warunkach jeździmy wolniej i mniej dynamicznie, to może lepiej postawić na komfort i odporność kół na uszkodzenie?

Jaki rozmiar będzie pasował?


Najprostszym sposobem na dobór pasującego zestawu obręczy i opon jest sprawdzenie, w jakich kompletacjach nasz model samochodu opuszczał fabrykę. W przypadku nowoczesnych aut klasy średniej zwykle do wyboru są obręcze 16-, 17- i 18-calowe. Jeśli są to „szesnastki”, pasującym rozmiarem opon może być np. 215/60 R 16, zamiennikiem 17-calowym będzie rozmiar 215/55 R 17, a 18-calowym - np. 235/45 R 18. Wspólną cechą tych różnych opon pasujących na różne felgi będzie zbliżona średnica zewnętrzna, a zatem koło na pewno zmieści się w nadkolu, zaś licznik będzie podawał zbliżone dane na temat prędkości.

Jeśli macie fabrycznie założone w samochodzie koła 16-calowe, to na zimę nie ma sensu zakładać innych, wystarczy zmienić opony na zimowe. Jeżeli macie koła 17-calowe, można rozważyć montaż na zimę „szesnastek”, ale wiele zależy od tego, czy opłaca się kupować drugi komplet obręczy. Jeśli na lato macie koła 18-calowe, zmiana na zimę obręczy na mniejsze i opon na wyższe przyniesie wyraźną poprawę komfortu jazdy, ułatwi bezpieczne pokonywanie krawężników i dziur w drodze. Jeżeli jeździcie dużo po mieście, opona z wysoką ścianką boczną wyraźnie poprawia komfort i odporność kół na uszkodzenie.

Gdy z kolei jeździcie dużo w górach, poruszając się często po kopnym śniegu, węższe i wyższe opony założone na mniejsze felgi zapewnią wam lepszą trakcję.

„Wolniejsze” opony na zimę

Do rozważenia jest kwestia indeksu prędkości opon: latem bezwzględnie musi on być dopasowany do zaleceń producenta samochodu i maksymalnej prędkości auta. Zimą można zastosować opony z niższym indeksem prędkości, co w żaden sposób nie wpłynie negatywnie na bezpieczeństwo jazdy (mając na uwadze swoje bezpieczeństwo oraz bezpieczeństwo innych uczestników ruchu drogowego, nie należy jeździć szybciej, niż wskazuje na to indeks prędkości opon). Przepisy pozwalają na stosowanie opon zimowych z obniżonym indeksem prędkości, o ile w kokpicie auta w miejscu widocznym dla kierowcy umieszczone jest ostrzeżenie - np. w formie naklejki z maksymalną prędkością, którą mogą rozwijać opony. Jeśli latem stosujecie opony z „zawyżonym” indeksem prędkości, a zimą z niższym, ale dopasowanym do maksymalnej prędkości samochodu, nie musicie na desce rozdzielczej umieszczać żadnej informacji.

 
Czy uważasz, że warto mieć dwa pełne komplety kół – jeden na lato, drugi na zimę?
  • OK

    Wybierz najlepsze opony

    WinterContact™ TS 860 S

    Zimowa opona UHP do samochodów sportowych z segmentu premium.

    Najlepsza skuteczność hamowania dla maksymalnego bezpieczeństwa w zimie.

    Doskonałe zachowanie na śniegu gwarantuje wyjątkową przyjemność z jazdy.
    ...

    Więcej

    WinterContact™ TS 860

    Maksymalne bezpieczeństwo w każdych warunkach zimowych dla samochodów klasy kompaktowej i średniej.

    Mistrzostwo w każdym aspekcie.

    Technologia Cool Chili™ zapewnia najwyższą skuteczność hamowania
    ...

    WinterContact™ TS 850 P

    Ekstremalne osiągi zimą.

    Opona do samochodów klasy średniej, luksusowych i SUV-ów.

    Lepsza trakcja na śniegu dzięki wzorowi S-GRIP z dużą liczbą rozmieszczonych wzdłużnie bloków i lameli
    ...

    Więcej