POKOLENIE ZERO

ZERO wypadków. ZERO rannych. ZERO ofiar śmiertelnych. Trudno dziś sobie wyobrazić poczucie komfortu i bezpieczeństwa, jakie może dawać wyeliminowanie wszelkich zagrożeń na drodze. Pierwsze pokolenie, które tego doświadczy będzie Pokoleniem ZERO. 

Pokolenie ZERO to projekt dedykowany Wizji Zero wdrażanej przez Continental na całym świecie, która zakłada całkowite wyeliminowanie wypadków, rannych czy ofiar śmiertelnych - bo właśnie do ZERA w tej materii dążymy!

Dowiedz się więcej o Wizji Zero

Zwiń

Hubert, urodził się w 2038.

Przeżył ZERO wypadków.

Pokolenie zero

ZERO wypadków. ZERO rannych. ZERO ofiar śmiertelnych. Trudno dziś sobie wyobrazić...

więcej

Kierowca śledzony, czyli bezpieczniejszy

Dawniej monitoring GPS w samochodzie kojarzył się głównie z zabezpieczeniem antykradzieżowym. Dziś systemy tego rodzaju mają duży wpływ na bezpieczeństwo jazdy.


  • Systemy monitoringu GPS w samochodzie kontrolują nie tylko trasę i prędkość jazdy, lecz także m.in. obroty silnika i aktywność systemów bezpieczeństwa
  • Świadomość, że możliwe jest odtworzenie trasy i parametrów pojazdu, działa uspokajająco na większość kierowców

Najprostsze moduły GPS w samochodzie mogą być zasilane przez wbudowaną baterię, zaś dane można z nich odczytać w czasie rzeczywistym za pośrednictwem bezprzewodowego łącza Bluetooth. Moduły tego typu zamontowane w dyskretnym miejscu, np. pod fotelem kierowcy, zapisują trasę pojazdu oraz jego prędkość - jednak ten drugi parametr (zwłaszcza prędkość chwilowa) jest rejestrowany z dużym marginesem błędu.

 

Nie tylko pozycja i prędkość jazdy

Nowoczesne urządzenia służące do monitoringu są nie tylko wyposażone w moduł GPS, lecz także podłączone do instalacji elektronicznej pojazdu - np. za pośrednictwem gniazda EOBD, służącego do diagnostyki auta. Dzięki temu urządzenie poza pozycją samochodu odczytuje wiele danych „z jazdy”: precyzyjną prędkość chwilową, którą system nakłada na obowiązujący na danym odcinku drogi limit prędkości, przeciążenia, obroty silnika, wybrany bieg, częstotliwość uruchamiania układu ABS oraz interwencji systemu ESP, a także - co jest bardziej oczywiste - trasę przejazdu czy postoje.

 

Do rzadkości należą przypadki, gdy użytkownik auta sam zakłada monitoring GPS w swoim samochodzie (co zresztą jest banalnie łatwe i wcale niedrogie), chyba że GPS ma pełnić funkcję antykradzieżową. Z reguły GPS zakłada pracodawca w samochodach firmowych albo rodzice w autach, którymi jeżdżą dzieci. Takie urządzenie ma zasadniczy wpływ na bezpieczeństwo jazdy młodego kierowcy. Jest jednak pewien warunek - nie może być założone w tajemnicy, a zasady korzystania z samochodu są jasne dla obu stron.

 

GPS uspokaja kierowcę


Najbardziej zaawansowane systemy pozwalają na diagnostykę pojazdu na odległość - nawet, jeśli nie da się czegoś naprawić zdalnie, wiadomo, gdzie auto powinno trafić, by usunąć problem.

Kierowca auta firmowego - w zależności od ustawień systemu - albo nie otrzymuje żadnych komunikatów (pod warunkiem że przestrzega zasad ustalonych przez właściciela samochodu), albo po każdej podróży lub po danym okresie dostaje raport. Znajdują się w nim informacje na temat: przebytego dystansu, zużycia paliwa, średniej prędkości lub prędkości maksymalnej. Wrażenie bycia obserwowanym z pewnością nie jest przyjemne. Jednak dzięki takiemu rozwiązaniu kierowcy jeżdżą bardziej odpowiedzialnie i bezpiecznie - jeśli pracownik wie, że po przekroczeniu dopuszczalnej prędkości o ponad 30 km/h natychmiast dostanie SMS-a z prośbą o bezpieczną jazdę, będzie starał się nie prowokować interwencji systemu. Układ może też działać bardziej dyskretnie, powodując mniejszy dyskomfort użytkownika, gdy np. ma on świadomość, iż dane z jazdy są zapisywane, ale nikt ich na bieżąco nie kontroluje. Gdyby jednak doszło do wypadku z powodu brawury albo bezmyślności kierowcy, to wtedy poniesie on konsekwencje.

 

Taniej, bo ze śledzeniem

Monitoring GPS jest też testowany przez ubezpieczycieli. Osoby, które dobrowolnie zdecydują się na monitoring swojego auta, zapłacą mniej za ubezpieczenie - pod warunkiem oczywiście, że jeżdżą bezpiecznie. Ocena stylu jazdy kierowcy nie jest „ręczna” - parametry jazdy analizuje komputer, po czym przyznaje lub odejmuje kierowcy punkty, np. za gwałtowne hamowanie albo spokojną, przewidującą jazdę. Na marginesie: namiastkę systemów oceniających styl jazdy ma na pokładzie coraz więcej kierowców nowych aut, zaopatrzonych we wbudowane aplikacje analizujące, czy kierowca jeździ ekonomicznie. Choć „ekonomiczny” styl jazdy nie do końca pokrywa się z „bezpiecznym” prowadzeniem samochodu, chodzi w gruncie rzeczy o to samo. Udowodniono, że kierowca, który korzysta z samouczka oszczędnej jazdy, zużywa mniej paliwa; ten, kto wie, że jego styl jazdy jest nadzorowany i oceniany, jeździ bezpieczniej. 

 

Monitoring GPS pozwala na zarządzanie flotą w czasie rzeczywistym. Dzięki temu możliwe są zdalna diagnostyka i naprawy aut, jeśli usterka dotyczy tylko oprogramowania. W razie awarii na drodze kierowca nie musi nawet podawać swojej pozycji - pracownicy centrali ustalają ją zdalnie i wysyłają na miejsce pomoc, a jeśli jest to możliwe, z góry starają się ocenić, z jakim problemem technicznym mają do czynienia, i próbują od razu zorganizować sprawne jego usunięcie. 




Czy wiesz, że...?

Wybierając opony Continental już teraz masz wpływ na Wizję zero i świat bez wypadków. Bądź częścią Wizji zero.

dopasuj opony

Opony (bliskiej) przyszłości: w stałym kontakcie z autem

Już dziś na masową skalę testuje się oponywyposażone w czujniki zatopione w gumie, komunikujące...

Więcej

Czy warto samodzielnie zmieniać koła?

Samodzielna zmiana kół za pomocą klucza i podnośnika wydaje się prostą czynnością.W teorii należy...

Więcej

Kiedy warto zmienić opony na letnie?

Dopóki opony zamontowane w naszym samochodzie mają szansę zetknąć się z ośnieżoną lub oblodzoną...

Więcej

Sprawdź, ile wiesz o oponach

Dobre opony umożliwiają bezpieczną jazdę, o ile są dobrze dobrane do auta i są w odpowiednim...

Więcej

Dobre wyważenie kół: co jest ważne?

Od prawidłowego wyważenia kół w aucie zależy komfort jazdy i trwałość układu jezdnego.Co o...

Więcej

Opony typu run flat i zwykłe: czy można je stosować zamiennie?...

Korzyści, które niesie ze sobą jazda na ogumieniu run flat, są oczywiste:opony tego typu...

Więcej

Przebita opona: jak się zachować?

Wcześniej czy później prawdopodobnie każdemu kierowcy zdarzy się złapać gumę.Podpowiadamy, jak...

Więcej

Jak hamować nowoczesnym autem?

Hamowanie pulsacyjne? Kontrowanie kierownicą?To co niegdyś uchodziło za wyższą szkołę jazdy, w...

Więcej