Opony
10.10.2023

Typowym zmartwieniem podczas decyzji dotyczącej zakupu opon całorocznych jest kwestia przyczepności w zimowych warunkach. To jednak – bardzo często – jest zmartwieniem zupełnie niepotrzebnym. Oto bowiem każda opona całoroczna ma homologację zimową i nosi symbol alpejski (symbol 3PMSF), który dowodzi, że z formalnego punktu widzenia jest to opona zimowa. Oczywiście osiągi wszystkich opon całorocznych nie są takie same – tak nie jest i nawet pomiędzy oponami marek premium są zauważalne różnice. Jednak faktem jest, że klimat się zmienia i zwłaszcza kierowcy jeżdżący po mieście rzadko mają do czynienia z zimą w rozumieniu „drogowym”. Nawet jeśli śnieg zalega na poboczu czy na chodnikach, to nawierzchnia, po której jeździmy, najczęściej jest czarna – co najwyżej mokra. W takich warunkach ważniejsze jest, jak opona zachowuje się na mokrej nawierzchni, przy czym nie tyle chodzi o odporność na aquaplaning (wypełnione wodą koleiny to także coraz większa rzadkość), tylko o przyczepność na gładkim, mokrym asfalcie. Z tym bardzo wiele opon ma problem. 

Opony całoroczne tylko do samochodów lekkich i słabych?

To, czego słusznie obawiają się kierowcy rozważający kupno opon całorocznych, to ich odporność na zużycie. Jest tak po pierwsze, dlatego, iż wiele opon dostosowanych do pracy w niskiej temperaturze gorzej znosi eksploatację latem, zużywając się szybciej, a po drugie, w warunkach zimowych jednak warto mieć głębszy bieżnik. Z tej przyczyny opony całoroczne częściej wymienia się jesienią, choć w warunkach letnich mogłyby jeszcze służyć, zapewniając wystarczający poziom bezpieczeństwa. Odporność bieżnika na ścieranie jest więc w przypadku opon całorocznych bardzo ważna. 

Opony całoroczne kojarzone są też z ogumieniem przeznaczonym raczej dla kierowców preferujących zachowawczy styl jazdy, mających samochody raczej mniejsze i raczej lekkie, no i o niewielkich osiągach. Tymczasem jednak firma Continental przygotowała odpowiedź na te wyzwania, prezentując nową oponę całoroczną Continental AllSeasonContact 2. Jak łatwo się domyślić, opona ta została w wielu aspektach udoskonalona względem poprzedniego modelu Continental AllSeasonContact, niemniej nie we wszystkich i może to wydawać się zaskakujące. Tymczasem nie ma mowy o przypadku. 

Co warto podkreślić, nowe opony całoroczne mogą być zakładane na kołach samochodów wyposażonych w mocne napędy i cechujące się wysoką masą. Wszystkie te opony nadają się do stosowania w samochodach elektrycznych.

Nowa opona całoroczna lepsza, ale… nie na śniegu

Jak już wiemy, konstrukcja opony opiera się zawsze na kompromisach. Nie ma opon najlepszych we wszystkim – gdyby tak było, wystarczyłby jeden model opon do wszystkiego, tymczasem producenci mają w ofercie wiele modeli do samochodów osobowych, które różnią się nie tylko wyglądem, ale i osiągami.

W przypadku opony AllSeasonContact 2 inżynierowie dostali do dyspozycji nową mieszankę, która sprawdza się w niezwykle szerokim zakresie temperatur i daje większe niż dotychczas możliwości. M.in. dlatego można było pokusić się o poprawę szeregu parametrów nowej opony w porównaniu do poprzednika. I tak się stało, ale zmiany poszły nie w tę stronę, która może dla niektórych wydawać się oczywista. A zatem:
– Bez zmiany pozostawiono względem starszego modelu osiągi nowej opony na śniegu. Uznano, że są one po prostu wystarczające;
– Nie zmienił się komfort oferowany przez nowy model opony. Znów: przyjęto, że i poprzedni model całorocznej opony Continental jest – jak na oponę wielosezonową – wzorcowy pod tym względem. Kierowcy będą zadowoleni natomiast z innych udoskonaleń.
– Wyraźnie, bo aż o 6 proc. zmniejszono opory toczenia opony Continental AllSeasonContact 2 w porównaniu do modelu AllSeasonContact. To m.in. dlatego, że opór toczenia przekłada się na zużycie paliwa. Bardzo zależy na tym producentom aut, z których niektórzy decydują się już na wyposażanie nowych samochodów w ogumienie całoroczne.
– Istotnie poprawiono właściwości opony na mokrym asfalcie – o 4 proc. zmniejszono drogę hamowania na mokrej nawierzchni, przyczepność (także na suchym asfalcie) poprawiono o 3 proc. 
– Hamowanie na suchej nawierzchni poprawiło się o 5 proc.
– Największą zmianą jest jednak wydłużenie trwałości nowej opony – aż o 20 proc. To w wielu wypadkach oznacza, że kierowcy będą jeździć na nowych oponach aż o rok dłużej. Jednocześnie nowa opona całoroczna Continental stała się nie tylko jedną z najlepiej zbilansowanych, ale i najtrwalszą oponą całoroczną, jaką można kupić.


Czy zatem opony sezonowe tracą rację bytu?

W przypadku wielu kierowców tak właśnie jest, jednak z pewnością nie dotyczy to wszystkich. Wciąż ci kierowcy, którzy jeżdżą dużo i oczekują od ogumienia najwyższego możliwego komfortu, zdecydują się na opony sezonowe marki premium. Owszem, na oponach całorocznych można jeździć szybko i dynamicznie, niemniej opony sezonowe, zwłaszcza sportowe, oferują lepsze osiągi. Jeśli jeździmy samochodem w wysokie góry zimą, możemy napotkać na swej drodze ekstremalne warunki zimowe: opony całoroczne dadzą radę, ale opony zimowe zapewnią nam lepszą przyczepność. 

Gdy jednak nie mamy do czynienia z żadnym ekstremum i nasze wymagania nie są ekstremalne, opony całoroczne stają się coraz lepszym wyborem – pod warunkiem oczywiście, że wybierzemy dobry model.