Opony
15.10.2019
  • Średnica zewnętrzna zamienników opon auta musi być taka sama jak opon w rozmiarze oryginalnym
  • Opony pod względem szerokości muszą być kompatybilne z szerokością felg
  • Rozmiar opon ma ogromny wpływ na zachowanie się samochodu na drodze - zmieniając go z głową, w prosty sposób można uczynić samochód bardziej sportowym lub komfortowym

Większość samochodów można zamówić z kołami wyposażonymi w felgi o różnych wzorach i z reguły w kilku, co najmniej 2-3, rozmiarach. To jednak nie koniec możliwości w tym zakresie - każdy może kupić do auta nieoryginalne felgi i ogumienie niekoniecznie w identycznym rozmiarze jak ten, na którym dany model opuszcza fabrykę. Trzeba jednak zwrócić uwagę na szereg parametrów ogumienia oraz zależności pomiędzy rozmiarem felg, wymaganiami samochodu oraz oczekiwaną charakterystyką układu jezdnego auta, na którą rozmiar i rodzaj opon mają bardzo istotny wpływ.

Rozmiar opon - najważniejsze oznaczenia

Jeśli mamy oponę o rozmiarze np. 205/55 R16, to kryje on następujące dane: 205 to szerokość opony podana w milimetrach, 55 to profil opony, czyli stosunek szerokości do wysokości ścianki bocznej (tu: wysokość opony to 55 proc. jej szerokości, czyli ok. 133 mm), zaś 16 to średnica osadzenia wyrażona w calach. Jeśli chodzi o podstawowe dane felg, to jest to średnica wyrażona w calach (15, 16, 17 cali itd.) oraz szerokość felgi, również wyrażona w calach (np. 6, 6,5, 7 cali). Felgi mają też inne ważne parametry, jak np. ET (współczynnik odsadzenia), które muszą być dokładnie dobrane do wymagań danego samochodu.

Zobacz wideo ekspertów

Średnica osadzenia opon i średnica felg

Średnica felg to podstawa - bezwarunkowo średnica osadzenia opon musi być taka sama jak średnica felg. Jeżeli mamy obręcze „szesnastki”, to i opony muszą być 16-calowe. Jeśli chcemy zastosować opony o innej średnicy osadzenia niż dotychczasowe, musimy zmienić także felgi.



Średnica koła

Podstawową zasadą podczas dobierania zamienników opon jest zachowanie niezmienionej średnicy zewnętrznej koła, co w praktyce oznacza, że jeśli zakładamy felgi o większej średnicy, musimy też założyć opony o odpowiednio niższych ściankach bocznych - czyli o odpowiednio niższym profilu. Przykładowo jeśli mamy koła zbudowane na felgach 16-calowych z oponami 205/55 R16, a chcemy założyć felgi 17-calowe, wówczas prawidłowe rozmiary opon to np. 205/50 R17 albo np. 215/45 R17. Teoretycznie, biorąc pod uwagę jedynie średnicę zewnętrzną opon, pasować będzie także rozmiar 225/45 R16 albo nawet 235/40 R17, ale w takim wypadku zasadne staje się pytanie, czy opony nie będą zbyt szerokie w stosunku do szerokości felg i czy nie będą zbyt szerokie, by swobodnie zmieścić się w nadkolu.




Szerokość felg

Nie jest tak, że na felgę o danej średnicy można założyć opony wyłącznie o jednym rozmiarze - na felgę o średnicy np. 7 cali można bezpiecznie założyć opony o szerokości od 195 do 235 mm. W sprawdzeniu, jakiej szerokości opony będą odpowiednie do naszych felg, pomagają specjalne tabele, które wulkanizatorzy mają w głowie, ale są one dostępne dla każdego np. w Internecie. To, czy opona jest optymalna do samochodu, to już inna rzecz - jeśli jest to opona w rozmiarze innym niż fabrycznie montowana w danym modelu pojazdu, warto skonsultować nasz wybór z doświadczonym wulkanizatorem.

Typ opon

Oprócz zwykłych opon do wielu aut można założyć ogumienie runflat. Do większości samochodów można założyć opony z wkładkami chroniącymi przed utratą powietrza z powodu przebicia bieżnika (np. ContiSeal). W przypadku niektórych SUV-ów teoretycznie można by założyć na koła opony do aut dostawczych, ale to kompletnie zmieni (na niekorzyść) osiągi pojazdu! Każdy typ opon ma swoje zalety i wady.


Osiągi opon

Rozmiar opon, jakie założymy do samochodu, ma znaczący wpływ na zachowanie układu jezdnego naszego samochodu. Można nawet zaryzykować twierdzenie, że nie ma tańszego sposobu na modyfikację układu jezdnego auta niż zmiana opon czy całych kół. To proste: im niższe i szersze opony, którym towarzyszą felgi o większej średnicy, tym twardsze, bardziej stabilne zachowanie auta, ale kosztem komfortu. Im wyższy profil opon, tym większy komfort jazdy, ale precyzja kierowania i stabilność na zakrętach niższa. Na komfort i osiągi mają wpływ także konstrukcja opon (np. opony runflat są cięższe, mniej komfortowe niż zwykłe), ich jakość, ale też indeksy nośności i prędkości. Raczej nie jest wskazane kupowanie opon o wyższym niż to niezbędne indeksie prędkości oraz o większej nośności, niż wymagają tego konstrukcja i warunki eksploatacji samochodu.