Opony klasy premium czy opony ze średniej półki: warto dopłacić?
- Opony średniej klasy stanowią rozsądny kompromis pomiędzy jakością a ceną
- Najnowsze i najdroższe rozwiązania techniczne poprawiające parametry ogumienia trafiają najpierw do opon klasy premium
- Opony z górnej półki wykonane są z najlepszych materiałów – ma to wpływ na ich zachowanie w wielu sytuacjach
Czy opony klasy premium są lepsze niż ogumienie ze średniej półki w każdej sytuacji? Z całą pewnością nie. Mimo to opony z najwyższej półki to oferta dla wymagających, zapewniająca największy komfort i pewność prowadzenia auta w każdej sytuacji, a także ogólną jakość nieosiągalną w innych segmentach ogumienia. Co ważne, jest to oferta kierowana nie tylko do właścicieli szybkich i drogich samochodów. Dlaczego tak jest?
Opona klasy premium: w każdej sytuacji co najmniej dobra!
Konstrukcja opony jest dużo bardziej złożona niż może się wydawać. Podczas projektowania nowego modelu opony bierze się pod uwagę kilkanaście najważniejszych i nawet kilkadziesiąt mniej zauważalnych dla użytkownika parametrów opony: to, jaką zapewnia trakcję (możliwość ruszania i przyspieszania bez utraty przyczepności), jak hamuje, jak skręca, jak odprowadza wodę, jak zachowuje się przy nagłej zmianie właściwości nawierzchni na zakręcie, jak „skrętne” są elementy nowego bieżnika, co przekłada się na stabilność pojazdu na zakrętach, jaki jest poziom emitowanego przez oponę hałasu, jak wysokie opona stawia opory toczenia, jak odporna jest opona na ścieranie bieżnika, jak reaguje na różny poziom obciążenia i zmiany ciśnienia powietrza... a teraz większość wymienionych cech opon pomnóżmy to przez dwa – bo mamy dwa podstawowe typy nawierzchni: mokry i suchy asfalt. W przypadku ogumienia zimowego wszystkie wymienione cechy należy pomnożyć przez cztery, bo dochodzi śnieg i lód, ale tak naprawdę są różne gatunki śniegu, lód też ma inne właściwości w zależności od temperatury... Dochodzimy do konkluzji, że opona jest zbiorem kompromisów, a radykalna poprawa jednego parametru może pociągać za sobą pogorszenie osiągów w innym miejscu. Przykład: największą stabilność podczas dynamicznej jazdy po suchym asfalcie zapewnia opona typu slick albo semi-slick – praktycznie pozbawiona bieżnika. Taka opona nie nadaje się jednak do jazdy w deszczu! Dokładamy bieżnik odprowadzający wodę i... pogarsza się stabilność podczas jazdy po suchym. Nie ma na to rady!
WinterContact TS 860 S
I właśnie z tego względu nie ma na co liczyć, że jakaś opona jest najlepsza we wszystkim. Mając jednak do dyspozycji droższą i lepszą mieszankę gumową, a także najnowocześniejsze i droższe w produkcji rozwiązania techniczne, najnowocześniejsze maszyny zarezerwowane do produkcji opon klasy premium, producenci opon, oferując opony z górnej półki, mogą zaproponować klientom obiektywnie najlepszy produkt. I lepiej nie liczyć na to, że w wyniku „pomyłki” opony „średnie” będą lepsze niż opony „topowe” – nie będą!
Opona klasy premium: w każdej sytuacji co najmniej dobra!
Im niższa klasa opon, tym dopuszczalna jest większa „nierównomierność” osiągów ogumienia. Przykładowo zimowe opony budżetowe mogą doskonale zachowywać się w warunkach typowo zimowych, jeśli producent położył nacisk na ich „śniegowe” właściwości, ale wtedy (zazwyczaj!) nie można liczyć na wzorowe zachowanie podczas dynamicznej jazdy na mokrej nawierzchni – bo ta cecha ogumienia w dużym stopniu zależy od jakości mieszanki gumowej, a w tanich oponach nie stosuje się najdroższych mieszanek. Inna będzie też sztywność opony budżetowej podczas dynamicznej jazdy, co w przypadku lżejszych samochodów może ujść uwadze kierowcy, ale już w przypadku ciężkich pojazdów z mocnymi silnikami raczej zostanie zauważone!
Opona klasy premium, która – jak wspomnieliśmy – nie musi być we wszystkim najlepsza, to jednak musi być bardzo zrównoważona – w każdej sytuacji przynajmniej dobra: dobra na śniegu, a także przyczepna na mokrej nawierzchni, wzorowo stabilna podczas szybkiej jazdy po zakrętach na suchym asfalcie, zapewniająca komfortowe prowadzenie podczas jazdy w koleinach wypełnionych wodą... Jeśli ktoś jest przyzwyczajony do ogumienia z najwyższej półki, to z pewnością odczuje zamianę opon klasy premium na opony budżetowe – nie ma co liczyć na to, że będzie inaczej!
Opony ze średniej półki: w sumie całkiem dobre
A gdzie jest ogumienie ze średniej półki? Właśnie gdzieś pomiędzy superstabilnymi, zrównoważonymi osiągami opon klasy premium i „różnymi” oponami klasy budżetowej, które w przypadku renomowanych producentów zapewniają bezpieczną jazdę, ale bez tego komfortu i pewności gwarantowanych przez ogumienie premium.
WinterContact TS 860
Innymi słowy: inżynierowie, projektując opony średniej klasy, mają do dyspozycji większe środki niż projektanci tanich opon, ale jednak z czegoś trzeba zrezygnować; rozsądni producenci czasem rezygnują z tego, co dla kierowców wydaje się ważne, ale jednak nie ma decydującego wpływu na bezpieczeństwo – to mogą być różne cechy opon, np. można poświęcić wzorowy komfort tłumienia nierówności; często trzeba poświęcić coś jeszcze.
I dlatego, choć zdroworozsądkowo i ekonomicznie podchodząc do zakupu kompletu nowych opon, najbardziej opłaca się kupić opony średniej klasy, jeśli dopłata do „górnej półki” jest w naszym zasięgu, to nie ma co się zastanawiać – warto dopłacić!