Opony nie tylko z gumy. Może być w nich też… plastik
To już nie jest zapowiedź, to są fakty: począwszy od wiosny 2022 w sprzedaży są opony, do których produkcji wykorzystano zużyte butelki PET. Do produkcji jednego kompletu opon do samochodu osobowego zużywa się średnio 40 takich butelek.
Najlepsza przędza z butelek PET w najlepszych oponach
Żeby było jasne: mówimy o oponach klasy premium, które produkuje się wyłącznie z materiałów najwyższej jakości. Jeśli chodzi o butelki PET, nie jest oczywiście tak, że trafiają one w jakkolwiek przypadkowy sposób do np. pojemnika z mieszanką gumową. Nic z tych rzeczy. W produkcji każdej opony do stworzenia jej bazowej konstrukcji wykorzystuje się jednak poliester.
Opracowana przez Continental w ciągu zaledwie 8 miesięcy technologia ContiRe.Tex polega na pozyskaniu przędzy poliestrowej ze wstępnie oczyszczonych butelek PET bez żadnych innych procesów chemicznych i bez żadnych innych etapów recyklingu. Butelki są jedynie rozdrabniane mechanicznie, a następnie przetwarzane na granulat, z którego powstaje przędza. Pozyskanie wysokiej jakości surowca odbywa się zatem bez dodatkowego obciążania środowiska, co jest unikalną cechą tego procesu.
Ile butelek zmieści się w oponie?
Opony mają różne wymiary, niemniej rachunek jest prosty: średnio do produkcji jednej opony zużywa się 10 butelek PET, co daje 40 butelek na jednym komplecie opon. Oczywiście w przypadku większych rozmiarów zużywa się więcej butelek – komplet opon 19-calowych „pochłania” ich nawet 60.
W ciągu roku na świecie powstaje 500 miliardów butelek PET, co – teoretycznie – pozwoliłoby na wyprodukowanie przy użyciu tego surowca ponad 12 miliardów kompletów opon. Nie produkuje się aż tyle opon, ale… Continental do produkcji opon bierze butelki pozyskiwane w regionach, gdzie nie wdrożono szczelnego systemu odzyskiwania tego rodzaju surowców, gdzie nie ma zamkniętego obiegu recyklingu tego rodzaju odpadów. Chodzi o to, aby w pożyteczny sposób pozbyć się szczególnie tych śmieci, z którymi nie ma co zrobić.
Nico Rosberg – Mistrz Świata Formuły 1 w sezonie 2016
Jak rozpoznać oponę, w której zastosowano technologię ContiRe.Tex?
Od wiosny 2022 Continental oferuje trzy modele opon produkowane przy wykorzystaniu technologii ContiRe.Tex. To dwa modele opon letnich – Continental PremiumContact™ 6 i Continental EcoContact™ 6 oraz jeden model opony całorocznej – Continental AllSeasonContact™. Pierwsze opony z technologią ContiRe.Tex są produkowane w fabryce Continental w Lousado w Portugalii. Na początek nową technologię wykorzystano w pięciu rozmiarach każdego z wymienionych modeli. Można je rozpoznać po charakterystycznym logo z napisem „Contains Recycled Material”. Można się spodziewać, że w miarę wprowadzania tej technologii w kolejnych fabrykach koncernu kolejne modele i rozmiary opon będą zawierać w sobie materiał pozyskany z butelek PET.
Opony wciąż czarne, choć coraz bardziej „zielone”
W laboratoriach firmy Continental trwają prace nad wykorzystaniem alternatywnych materiałów do produkcji, aby opony było mocniejsze, coraz trwalsze, a jednocześnie mniej obciążające środowisko w fazie produkcji.
Przedstawiciele marki zapowiadają, że najpóźniej do 2050 r. chcą wykorzystywać w fabrykach ogumienia wyłącznie materiały pochodzące ze zrównoważonej produkcji.