POKOLENIE ZERO

ZERO wypadków. ZERO rannych. ZERO ofiar śmiertelnych. Trudno dziś sobie wyobrazić poczucie komfortu i bezpieczeństwa, jakie może dawać wyeliminowanie wszelkich zagrożeń na drodze. Pierwsze pokolenie, które tego doświadczy będzie Pokoleniem ZERO. 

Pokolenie ZERO to projekt dedykowany Wizji Zero wdrażanej przez Continental na całym świecie, która zakłada całkowite wyeliminowanie wypadków, rannych czy ofiar śmiertelnych - bo właśnie do ZERA w tej materii dążymy!

Dowiedz się więcej o Wizji Zero

Zwiń

Hubert, urodził się w 2038.

Przeżył ZERO wypadków.

Pokolenie zero

ZERO wypadków. ZERO rannych. ZERO ofiar śmiertelnych. Trudno dziś sobie wyobrazić...

więcej

Opony typu run flat i zwykłe: czy można je stosować zamiennie? Jakie są różnice eksploatacyjne?

Korzyści, które niesie ze sobą jazda na ogumieniu run flat, są oczywiste: opony tego typu pozwalają na kontynuowanie podróży po utracie ciśnienia, a co za tym idzie - zapewniają wyższy poziom bezpieczeństwa w sytuacji złapania gumy oraz zwalniają kierowcę z konieczności wożenia koła zapasowego czy też zestawu naprawczego

  • Obecnie opony typu run flat są coraz częściej stosowane jako oryginalne wyposażenie nowych samochodów - głównie w luksusowych modelach o wysokiej mocy.

  • Opony run flat ułatwiają bezpieczne wytracenie prędkości w razie nagłej utraty powietrza, pozwalają też na kontynuowanie jazdy po przebiciu.

  • Samochody wyposażone w ogumienie samonośne obowiązkowo muszą mieć aktywny system monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS).

Najbardziej rozpowszechnioną technologią w ogumieniu typu run flat jest specjalne wzmocnienie konstrukcji opony, głównie ścian bocznych, które podtrzymują oponę w sytuacji utraty ciśnienia - na przykład po przebiciu. W razie awarii zapobiega to zakleszczeniu boku opony między podłożem a felgą. Dzięki temu opona jest bardziej odporna na uszkodzenia mechaniczne oraz pozwala zachować mobilność pojazdu po utracie ciśnienia. Continental zaleca, żeby opony run flat po utracie ciśnienia użytkować na dystansie do 80 km z prędkością nie wyższą niż 80 km/h (przekraczając tę wartość, kierowca ryzykuje, że wzmocnienie opon się zniszczy, a samochód straci przyczepność). Umożliwia to komfortowe i bezpieczne dojechanie do najbliższego serwisu, bez konieczności wymiany koła oraz przymusowego postoju na poboczu.

Run flat - dla kogo?



Warto wiedzieć, że nie są to opony przeznaczone do każdego samochodu. Auta z fabrycznie montowanym ogumieniem ROF są specjalnie do niego przystosowane. Elementy zawieszenia i systemy wspomagania oraz bezpieczeństwa zostały w nich zaprojektowane oraz skalibrowane wyłącznie do współpracy z oponami tego typu. Założenie zwykłego ogumienia w samochodzie przystosowanym do modeli run flat będzie skutkować jego nieprzewidywalnym zachowaniem w trakcie prowadzenia nawet już przy prędkości 50 km/h. Natomiast efektem użytkowania opon samonośnych w pojazdach, które są dostosowane do tradycyjnego ogumienia, będzie pogorszenie komfortu jazdy - w oponach run flat ściana boczna jest znacznie sztywniejsza, a co za tym idzie, kierowca może bardziej odczuwać nierówności na drodze. Standardowe opony, z bardziej elastyczną ścianą boczną, będą lepiej wspomagały układ zawieszenia w pojeździe, a tym samym nierówności na drodze staną się mniej odczuwalne. Z tych względów zaleca się, żeby w samochodach, które wyjechały z fabryki na oponach typu run flat, stosować właśnie takie opony. Z kolei kierowcy, którzy chcieliby wymienić tradycyjne opony na ogumienie umożliwiające jazdę po przebiciu, muszą pamiętać o konieczności zastosowania specjalnych felg oraz czujników ciśnienia.

 


Technologia Run Flat w oponach Continental

Continental ma w swojej ofercie kilka rozwiązań, które pozwalają kierowcy na bezpieczne kontynuowanie jazdy nawet po przebiciu opony. Jednym z nich jest opona samouszczelniająca się, która może wspomóc kierowcę w razie najechania na ostry przedmiot. Dzięki specjalnej lepkiej substancji uszczelniającej ContiSeal, nakładanej wewnątrz opony, poniżej powierzchni bieżnika, kierowca może uniknąć utraty ciśnienia w oponie. Jeśli przedmiot o średnicy do 5 mm przebije bieżnik, warstwa uszczelniająca otoczy go i przylgnie do niego, zapewniając niemal natychmiastowe uszczelnienie. Zapobiega to konieczności natychmiastowego zatrzymania bądź natychmiastowej wymiany opony. Jeśli doszło do przecięcia lub przebicia opony ContiSeal, powinna ona zostać skontrolowana przez doświadczonego specjalistę od ogumienia. Tylko on może ocenić, czy opona będzie poddana trwałej naprawie, czy też będzie to niemożliwe. W normalnych warunkach opony ContiSeal zachowują się zupełnie tak, jak opony bez warstwy uszczelniającej, również w kwestii montażu i demontażu. Opony ContiSeal są wyraźnie oznaczone za pomocą symbolu umieszczonego na bocznej ścianie opony i pasują do standardowych felg.


Rys. 1. Opona ContiSeal zawiera lepką substancję uszczelniającą, zapobiegającą utracie ciśnienia. Specjalna mieszanka chemiczna jest nakładana przez firmę Continental wewnątrz opony, równomiernie w strefie bieżnika. Zapewnia niemal natychmiastowe uszczelnienie wokół przenikającego obiektu (do 5 mm w obszarze bieżnika), zatrzymując powietrze wewnątrz i umożliwiając kontynuowanie podróży.

Rys. 2 Technologia ContiSeal

Podsumowując: ciężar samochodu dźwiga powietrze, a ściślej - ciśnienie powietrza w oponach. W przypadku jego nagłej utraty w trakcie jazdy kierowca może nie zapanować nad samochodem, co może skończyć się wypadkiem. Opony run flat mają wiele zalet. Dzięki nim po przebiciu gumy można kontynuować jazdę do najbliższego punktu wulkanizacyjnego, bez natychmiastowej wymiany uszkodzonej opony na koło zapasowe. Brak konieczności posiadania koła zapasowego w bagażniku to oszczędność miejsca w samochodzie i redukcja jego wagi, a tym samym obniżenie zużycia paliwa.

Należy pamiętać, że niezależnie od tego, czy jeździmy na oponach run flat, czy tradycyjnych, musimy o nie odpowiednio dbać, czyli kontrolować stan techniczny, poziom ciśnienia i wysokość bieżnika, ponieważ ma to wpływ na przyczepność naszego pojazdu, drogę hamowania oraz trwałość ogumienia. Najlepszym momentem na skontrolowanie kondycji opon jest sezonowa wymiana w wyspecjalizowanym serwisie ogumienia, jak na przykład BestDrive, w którym profesjonaliści nie tylko dopasują opony do potrzeb danego samochodu i kierowcy, lecz także odpowiedzą na wszystkie pytania oraz udzielą fachowej porady.

 

Czy planując zakup nowego samochodu, wybrałbyś model z fabrycznie montowanymi oponami run  flat?
  • OK


     

    Wybierz najlepsze opony

    WinterContact™ TS 860 S

    Zimowa opona UHP do samochodów sportowych z segmentu premium.

    Najlepsza skuteczność hamowania dla maksymalnego bezpieczeństwa w zimie.

    Doskonałe zachowanie na śniegu gwarantuje wyjątkową przyjemność z jazdy.
    ...

    Więcej

    WinterContact™ TS 860

    Maksymalne bezpieczeństwo w każdych warunkach zimowych dla samochodów klasy kompaktowej i średniej.

    Mistrzostwo w każdym aspekcie.

    Technologia Cool Chili™ zapewnia najwyższą skuteczność hamowania
    ...

    WinterContact™ TS 850 P

    Ekstremalne osiągi zimą.

    Opona do samochodów klasy średniej, luksusowych i SUV-ów.

    Lepsza trakcja na śniegu dzięki wzorowi S-GRIP z dużą liczbą rozmieszczonych wzdłużnie bloków i lameli
    ...

    Więcej