POKOLENIE ZERO

ZERO wypadków. ZERO rannych. ZERO ofiar śmiertelnych. Trudno dziś sobie wyobrazić poczucie komfortu i bezpieczeństwa, jakie może dawać wyeliminowanie wszelkich zagrożeń na drodze. Pierwsze pokolenie, które tego doświadczy będzie Pokoleniem ZERO.

Pokolenie ZERO to projekt dedykowany Wizji Zero wdrażanej przez Continental na całym świecie, która zakłada całkowite wyeliminowanie wypadków, rannych czy ofiar śmiertelnych - bo właśnie do ZERA w tej materii dążymy!

Dowiedz się więcej o wizji zero

Dawid urodził się w 2032. Przeżył ZERO
wypadków.

Ciśnienie w oponach: jak wpływa na osiągi samochodu?
Ciśnienie powietrza w oponach samochodu może być za wysokie, prawidłowe lub za niskie, przy czym prawidłowe ciśnienie powietrza w oponach zależy m.in. od obciążenia pojazdu. W każdym wypadku nieoptymalne ciśnienie powietrza w oponach pociąga za sobą szereg negatywnych konsekwencji
  • Zbyt niskie ciśnienie powietrza zwiększa opory toczenia i przyspiesza zużycie opon
  • Za wysokie ciśnienie powietrza obniża komfort jazdy i przyczepność auta do nawierzchni
  • Nasilenie negatywnych konsekwencji zależy od tego, jak bardzo za niskie lub za wysokie jest ciśnienie powietrza w oponach auta

Jakie jest prawidłowe ciśnienie powietrza w oponach samochodu? By się dowiedzieć, w przypadku większości samochodów nie trzeba nawet zaglądać do instrukcji obsługi - wlepka z tabelą właściwych poziomów ciśnienia w oponach auta znajduje się albo na wewnętrznej krawędzi drzwi, na którymś słupku, na progu lub jest widoczna po otwarciu klapki wlewu paliwa. W niemal wszystkich samochodach producenci podają różne wartości ciśnienia powietrza dla kół przedniej i tylnej osi, ale to nie wszystko! Zalecane (czyli optymalne) ciśnienie powietrza zależy też od obciążenia samochodu. I jeszcze jedna zmienna: różne wartości ciśnień mogą dotyczyć opon w różnych rozmiarach.

Zobacz wideo ekspertów


Większa masa - wyższe ciśnienie

Jeśli chodzi o dostosowanie ciśnienia do obciążenia samochodu, to wydaje się to uciążliwe i wręcz abstrakcyjne: jak to, przecież obciążenie samochodu nieustannie się zmienia: raz jedzie sam kierowca, a innym razem wiezie dzieci i zakupy. To mam codziennie albo dwa razy dziennie korygować ciśnienie w oponach? Nie, nie jest to konieczne, na co dzień ciśnienie powietrza w kołach auta należy zoptymalizować tak, by było ono możliwie uniwersalne. Jeśli zazwyczaj autem jeździ sam kierowca i tylko okazjonalnie umieszcza w aucie niewielką ilość bagażu, to koła pompujemy tak, jakbyśmy zawsze jeździli na pusto, albo - jeśli zwykle w samochodzie jeździ jakieś obciążenie - wybieramy wartość pośrednią pomiędzy ciśnieniem optymalnym dla auta pustego i w pełni załadowanego - to nie jest tak, że ciśnienie powietrza w kołach ma być albo minimalne, albo maksymalne.
Co innego, jeśli wyjeżdżamy całą rodziną na przykład na ferie: w takiej sytuacji przed wyjazdem należy dopompować koła! Jeśli tego nie zrobimy, to na dystansie 2 tys. km zużycie opon może być tak duże, jakby samochód przejechał 2-3 razy dłuższy dystans!



Za niskie ciśnienie: jak wpływa ono na osiągi samochodu?

Zbyt niskie ciśnienie powietrza w kołach (jeśli oczywiście nie jest to ciśnienie tak niskie, że grozi zsunięciem się opony z felgi) nie wpływa radykalnie źle na przyczepność: przy hamowaniu na śniegu ta przyczepność może nawet okazać się bardzo dobra. Jeśli chodzi o komfort jazdy, to on... rośnie. Dlaczego zatem producenci ogumienia przestrzegają przed jazdą na oponach ze zbyt niskim ciśnieniem? Otóż w takich warunkach radykalnie rosną opory toczenia, a energia kinetyczna zamieniana jest w ciepło. Zdecydowanie przyspiesza to zużycie opon i ryzyko ich nieodwracalnego uszkodzenia w kontakcie z wyrwą w nawierzchni albo z krawężnikiem. A producenci opon nie chcą, by ich klienci byli niezadowoleni z niskiej trwałości opon - to jasne. Jeśli chodzi o osiągi, to zbyt niskie ciśnienie powietrza pogarsza precyzję kierowania i utrudnia lub uniemożliwia wykonanie gwałtownego, ratunkowego manewru.

Zbyt wysokie ciśnienie w oponach: jak zmieniają się osiągi auta?



Ze zbyt wysokim ciśnieniem powietrza w kołach mamy do czynienia albo w wyniku pomyłki lub na przykład usterki kompresora, albo wtedy, gdy po powrocie z wakacji nie obniżymy ciśnienia w oponach. Efekty? Po pierwsze, odczuwalne pogorszenie komfortu resorowania, po drugie, obniżenie przyczepności - wydłużenie drogi hamowania, ryzyko uślizgu na zakrętach. Co ciekawe jednak, im wyższe ciśnienie powietrza w oponach, tym większa odporność na aquaplaning.

Reasumując
Ciśnienie powietrza w oponach powinno być optymalne i kontrolowane przynajmniej raz w miesiącu. Optymalne, czyli dostosowane do obciążenia samochodu - wtedy uzyskujemy korzystny kompromis pomiędzy komfortem jazdy, trwałością i odpornością ogumienia, a także przyczepnością w różnych warunkach jazdy.

Wybierz opony

Wybierz opony

Wizja ZERO - Continental
Wybierz najlepsze opony

WinterContact™ TS 850 P

Niemiecka technologia, na każdą zimową sytuację

Kontroluj drogę dzięki większej przyczepności na śniegu.

Poczuj pewność doskonałej jazdy po śniegu i na suchej drodze.

Bądź pewien drogi hamowania na zimowej nawierzchni.

...

WinterContact™ TS 860

Bezpieczna jazda samochodem zimą

Hamowanie zimą: skutecznie hamuj w mokre, zimowe dni

Hamowanie na śliskiej nawierzchni: zachowaj krótką drogę hamowania na oblodzonej nawierzchni

Technika jazdy zimą: poczuj stabilność i bezpieczeństwo na zakrętach na zaśnieżonych drogach
...

AllSeasonContact™

Panuj nad sytuacją, niezależnie od pory roku.

Zachowaj kontrolę, niezależnie od pory roku.

Bądź pewny przyczepności i skutecznego hamowania w każdych warunkach.

Ciesz się niskim zużyciem paliwa.

...