Drugie życie zużytych opon
Opony do samochodu, które właśnie kupiłeś, mogą mieć wiele zastosowań. Tak, to nie pomyłka. Oczywiście, nie będziesz używać ich wiecznie, bo za jakiś czas, po przejechaniu kilkudziesięciu tysięcy kilometrów, bieżnik się zetrze, spadną ich osiągi i przyjdzie pora na kupno nowych. Stare opony nie mogą jednak trafić na śmietnik. Część z nich zostanie poddana recyklingowi i użyta do produkcji nowych opon lub innych przedmiotów, jak np. wycieraczek do obuwia, kółek do pojemników na odpady a nawet posłuży do budowy nowych dróg jako składnik asfaltu. Zakres ponownego wykorzystania raz wyprodukowanych opon z roku na rok gwałtownie rośnie, także w Polsce.
Tak, to dzieje się już dziś: firma Continental na masową skalę wprowadza proces produkcyjny opon neutralny pod względem emisji. Przykładem jest fabryka w Lousado w Portugalii, gdzie rocznie powstaje 18 mln opon. To tam powstaje wyjątkowa opona Continental UltraContact NXT zbudowana nawet w 65 proc. z materiałów odnawialnych i pochodzących z recyklingu. Wprowadzając na rynek ten model opony, Continental stał się pierwszym producentem ogumienia, który zaoferował oponę o wysokim udziale materiałów zrównoważonych spełniającą jednocześnie maksymalne wymagania unijnej etykiety. Opona otrzymała trzy oceny A – w zakresie oporów toczenia, hamowania na mokrej nawierzchni oraz hałasu zewnętrznego. Dodatkową korzyścią jest podwyższona trwałość opony, co czyni ją idealnym wyborem dla kierowców pokonujących duże przebiegi.
Opony będą produkowane wyłącznie z materiałów odnawialnych
Continental jest coraz bliżej osiągnięcia celu, jakim jest wykorzystywanie minimum 40 procent materiałów odnawialnych we wszystkich produkowanych oponach już w 2030 roku. Ostateczny cel, zaplanowany na rok 2050, to opony wyprodukowane wyłącznie z materiałów odnawialnych w procesie całkowicie neutralnym dla środowiska.
Ważnym elementem tej strategii jest przekształcenie myślenia o oponach wycofanych z obiegu jako o „końcu ich życia” na koncepcję „końca ich użytkowania przez konsumenta”, co otwiera drzwi do nowych możliwości w zakresie recyklingu i ponownego wykorzystania materiałów. W Polsce jesteśmy na bardzo dobrej drodze, gdyż z wszystkich odzyskiwanych opon wycofanych z rynku już blisko połowa trafia do recyklingu – mówi Anna Burakowska, Dyrektor Generalna Continental Opony Polska.
Zanim trafi do recyklingu, zadbaj o to, żeby jeździła jak najdłużej
Na trwałość opony wpływa wiele czynników, m.in. masa samochodu, moc napędu, rodzaj nawierzchni, styl jazdy, ale też dbałość o właściwe ciśnienie powietrza w oponie.
Warto pamiętać, że koło samochodu nie jest stuprocentowo szczelne i spadek ciśnienia powietrza w oponie jest całkowicie naturalny. Jednocześnie jazda na niewłaściwym ciśnieniu przyspiesza zużycie opon. Zbyt niskie ciśnienie powietrza w oponach odpowiada za wzrost oporów toczenia nawet o 4 proc. oraz za przyspieszone zużycie bieżnika nawet o ponad 40 proc. I jeszcze jedno: gdy wybieramy się w dalszą podróż samochodem w pełni obciążonym, ciśnienie powietrza w kołach należy zwiększyć zgodnie z instrukcją producenta samochodu (dane te znajdziemy zazwyczaj na klapce wlewu paliwa, albo na naklejce umieszczonej na wewnętrznej stronie słupka). Wystarczy podjechać na stację benzynową i skorzystać z kompresora. Można też mieć własny kompresor wożony w bagażniku zasilany z gniazdka 12 V, aby w razie potrzeby dostosowywać ciśnienie powietrza w oponach do obciążenia samochodu. Warto pamiętać też o okresowym rotowaniu opon. To proste porady, ale wprowadzenie ich w życie pozwala zwiększyć trwałość opon nawet o połowę, co ma pozytywny wpływ zarówno na środowisko, jak i na finanse użytkownika.
Jak producenci opon dbają o środowisko?
Continental jest jedną z wiodących firm na świecie w zakresie ochrony klimatu. Według rankingu magazynu Time, firma znalazła się w gronie 500 najbardziej zrównoważonych przedsiębiorstw na świecie. Ocena ta opiera się na specjalnej metodologii opracowanej przez Time i Statista. Ocenili oni łącznie 5000 firm w oparciu o ich strategię zrównoważonego rozwoju i sprawozdawczość, a także ponad 20 kluczowych wskaźników, w tym intensywność emisji, zużycie energii i udział energii odnawialnej. Continental uzyskał ocenę 61,39 na 100 możliwych punktów, zajmując 265. miejsce w rankingu, a w kategorii przemysłu motoryzacyjnego plasując się w pierwszej 10. Continental nieustannie pracuje na tym by produkcja opon była coraz bardziej ekologiczna. Dzięki innowacjom i recyklingowi firma zbliża się do celu, jakim jest neutralność klimatyczna oraz zamknięty obieg materiałów w zakładach produkcyjnych. Oto kilka przykładów takich działań:
- tylko w 2023 roku dział produkcji opon firmy Continental zmniejszył swoje roczne zapotrzebowanie na energię o ok. 150 gigawatogodzin. Taka ilość energii pozwala zasilić przez cały rok ponad 12 tys. domów jednorodzinnych;
- firma wykorzystuje w produkcji opon kauczuk pochodzący ze zrównoważonych źródeł. Chcąc mieć pewność, że surowiec, który trafia do fabryk, pochodzi z zadeklarowanych plantacji, Continental testuje chemiczne znaczniki umieszczane w kauczuku już na etapie pozyskiwania go. Surowiec, który ostatecznie trafia do produkcji, wygląda tak samo i ma takie same właściwości jak kauczuk bez znacznika, jednak za pomocą prostego testu można upewnić się, czy jest to materiał pochodzący z deklarowanego, zrównoważonego źródła;
- Continental wykorzystuje w swoich oponach przędzę poliestrową pozyskiwaną z butelek PET, które w przeciwnym wypadku skończyłyby na wysypiskach śmieci albo w spalarniach. Dzięki technologii ContiRe.Tex wykorzystuje się od 9 do 15 butelek PET na każdą oponę w zależności od jej rozmiaru.
- firma wykorzystuje w produkcji opon stal z recyklingu, a także gumę pochodzącą z mechanicznie przetworzonych opon wycofanych z eksploatacji. Rozwija także metody wykorzystywania w produkcji opon odpadów rolniczych, np. łusek ryżowych;
- w produkcji opon Ultra Contact NXT wykorzystywana jest m.in. sadza przemysłowa pozyskiwana ze zużytych opon;
Co zrobić z zużytą oponą?
Niezależnie od tego jak opona zostanie wyprodukowana, po końcu jej użytkowania w pojeździe nie może wylądować w śmietniku, musi trafić w odpowiednie miejsca. Niestety nie każdy wie, w jaki sposób należy pozbywać się zużytych opon. Z badań przeprowadzonych przez firmę Continental wynika, że 30 proc. kierowców uważa, iż odpowiednim miejscem do pozostawienia zużytych opon są altany śmietnikowe albo składowiska odpadów. Tymczasem trzeba je dostarczyć do PSZOK-u (punkt selektywnej zbiórki odpadów komunalnych) albo pozostawić w warsztacie, skąd trafią do specjalistycznych zakładów zajmujących się ich utylizacją i recyklingiem.