ZEROemisyjność
19.11.2021

Rozwój opon do aut elektrycznych poszedł w nieco innym kierunku, niż można było spodziewać się jeszcze kilka lat temu. Zanosiło się na to, że auta elektryczne będą zwracać na siebie uwagę nietypowymi rozmiarami kół, które będą miały szczególnie dużą średnicę zewnętrzną, ale będą wąskie, aby zapewnić niski opór aerodynamiczny, niski opór toczenia i wysoki komfort jazdy. Wygląda jednak na to, że wymagania aut elektrycznych można zaspokoić w prostszy sposób.

Jakich opon potrzebuje samochód na prąd?

Auta na prąd są znacząco cięższe od swoich spalinowych odpowiedników – jest to spowodowane wysoką masą akumulatorów trakcyjnych. Prędkość maksymalna przeciętnego samochodu na prąd jest znacząco niższa niż prędkość maksymalna większości samochodów spalinowych (ze względu na konieczność oszczędzania energii), ale moment obrotowy zespołu napędowego może być bardzo wysoki, co przekłada się na bardzo dobre przyspieszenie. Samochody elektryczne nie mają głośnej jednostki napędowej – źródłem znacznej części generowanego przez nie hałasu są opony. Samochody elektryczne mają też często mniej wygłuszeń, co spowodowane jest koniecznością ograniczania masy całego pojazdu. Dokładnie to samo dotyczy samochodów z napędami hybrydowymi, które nierzadko mają znakomite przyspieszenie, ale stosunkowo niską prędkość maksymalną, no i są ciężkie. A zatem opony takiego auta:

–    muszą mieć wysoką nośność
–    mogą mieć niski indeks prędkości
–    muszą zapewniać znakomitą trakcję
–    muszą mieć znakomitą przyczepność podczas hamowania, która pozwoli sprawnie wytracić prędkość pomimo dużej masy, która znacząco utrudnia ten manewr
–    powinny być ciche – z powodu często słabego wytłumienia wnętrza samochodu oraz cichego zespołu napędowego hałas wytwarzany przez ogumienie jest w aucie na prąd szczególnie dokuczliwy
–    muszą charakteryzować się niskimi oporami toczenia – w aucie na prąd każda stracona watogodzina jest na wagę złota
–    pomimo wysokiej nośności i dostosowania do wysokiego ciśnienia powietrza muszą zapewnić odpowiedni poziom komfortu


Continental EcoContact 6

Opona do auta na prąd wygląda... jak zwykła opona

Jakkolwiek niektóre wciąż popularne samochody elektryczne, np. BMW i3, wyróżniają się nietypowym rozmiarem opon, które mają dużą średnicę osadzenia przy jednocześnie wysokim profilu, to jednak większość obecnie produkowanych aut na prąd, w tym większość najnowszych modeli ma koła w rozmiarach... zupełnie „normalnych”. Z czasem konstruktorzy samochodów doszli do wniosku, że auta elektryczne nie muszą, a nawet nie powinny wyróżniać się futurystycznymi kształtami – ludzie potrzebują normalnych, dobrych samochodów, które wyglądem nie odróżniają się od spalinowych, pomimo iż są napędzane silnikiem elektrycznym.

Opony do auta na prąd – specjalne modele czy tylko odpowiednie parametry?

Obecnie – w przypadku większości pojazdów elektrycznych – odpowiednie opony dobiera się i homologuje do danego modelu, wybierając odpowiednią wersję „standardowego” modelu opon. Producenci są w stanie na bazie „standardowej” opony zaproponować wersję tej opony o dokładnie takich parametrach, jakie potrzebne są do danego modelu auta. Przykładowo Continental oferuje swoje ogumienie w tak wielu rozmiarach i wersjach, że oferta ta pokrywa zapotrzebowanie większości posiadaczy samochodów elektrycznych. Bez problemu można dobrać opony tej marki do „elektryka” ¬– ot choćby do nowego Volkswagena ID.3 – zarówno letnie (np. spośród wielu rozmiarów EcoContact 6 czy PremiumContact 6) jak i zimowe z serii WinterContact. Opony marki Continental mają dopuszczenia do użycia w tzw. pierwszym montażu bardzo wielu modeli samochodów elektrycznych – w tym wspomnianego VW ID.3.


To, co bardzo ważne, to dobór opon o odpowiednich parametrach: jeśli np. auto wymaga zastosowania opon wzmocnionych (z indeksem XL), to bezwzględnie takie opony powinny być zamontowane!