Opony do aut elektrycznych: takie same jak w samochodach spalinowych?
- Aktualne modele opon marki Continental wykorzystywane w większości jako ogumienie pojazdów spalinowych, pokrywają zapotrzebowanie i wymagania także większości samochodów elektrycznych występujących na rynku
- W przypadku samochodów elektrycznych kluczowe podczas doboru ogumienia jest zwrócenie uwagi na nośność opony
- W oponach do samochodów elektrycznych szczególnego znaczenia nabierają technologie obniżające opór toczenia i hałaśliwość opon jak np. ContiSilent™ czy mieszanka obniżająca opory toczenia GreenChili 2.0
Czas pokazał, że choć napęd elektryczny stawia przed inżynierami szczególne wyzwania, to jednak kierowcy oczekują „normalnych” samochodów, które będą wyglądać podobnie to tych z napędem spalinowym. To samo dotyczy kół i opon: współczesne samochody na prąd, które w pełni zasługują na miano pojazdów udanych, nowoczesnych i funkcjonalnych, wyglądają – w większości – jak samochody spalinowe. Nie da się ich odróżnić np. po wyglądzie czy proporcjach ogumienia.
Zwiększone obciążenie opon w samochodzie elektrycznym
Napędy elektryczne stawiają przed producentami opon zupełnie nowe wyzwania. Choć samochody elektryczne wyglądają na pozór dokładnie tak, jak spalinowe, to jednak ich napędy mają zupełnie inną charakterystykę, zaś cała konstrukcja wyróżnia się znacząco zwiększoną masą za sprawą przewożenia akumulatora trakcyjnego – im większa pojemność akumulatora, tym wyższa masa. Oznacza to, że każda opona musi być dostosowana do zwiększonego obciążenia. W większości wypadków wymagania aut elektrycznych w tej kwestii spełnia ogumienie z indeksem XL, jednak w przypadku dużych SUV-ów, które mają coraz większe zasięgi i mają zapewnić możliwie wysoki komfort jazdy, przestaje to wystarczać. Na początku 2021 roku firma Continental rozpoczęła produkcję pierwszej opony do samochodu osobowego z indeksem HL. Oznakowanie umieszczone jest przed informacją o rozmiarze opony i przykładowo wygląda tak: „HL 245/40 R 19 101 Y XL”. Zwykła wzmocniona opona w tym rozmiarze (ze specyfikacją XL) ma indeks nośności 98, co oznacza możliwość obciążenia masą 750 kg i mniej więcej 10% wyższą nośność niż opona standardowa (bez XL). Opona HL w tym rozmiarze ma indeks nośności 101, co oznacza możliwość obciążenia jej masą 825 kg przy tym samym ciśnieniu powietrza, a nośność w porównaniu do opony standardowej jest wyższa o 25%.
To, wbrew pozorom, z technicznego punktu widzenia ogromna zmiana, która pozwala zmniejszyć rozmiar kół w nowych modelach aut elektrycznych. Choć problem masy można by rozwiązać właśnie poprzez zastosowanie większych kół (i opon), to jednak wiąże się z dokładaniem kolejnych kilogramów, co kłóci się z koniecznością oszczędzania energii.
Trakcja i skuteczne hamowanie
Opona w samochodzie elektrycznym nie musi być (choć może) dostosowana do wykorzystywania przy wysokich prędkościach, podobnie jest zresztą z większością samochodów hybrydowych. Ze względu na konieczność oszczędzania energii oraz „nieautostradowe” przeznaczenie prędkość maksymalna w pojazdach elektrycznych jest zwykle ograniczona do 140-160 km/h.
Napędy elektryczne cechują się jednak bardzo wysokim momentem obrotowym, który pozwala na błyskawiczne rozpędzenie potężnej masy. Ten ciężki pojazd musi jednocześnie być zdolny do hamowania na poziomie zbliżonym do lżejszych, konwencjonalnych pojazdów. A zatem opony w aucie elektrycznym muszą zapewniać znakomitą trakcję i dobrą skuteczność hamowania. Kolejna rzecz to wystarczająca sztywność w zakrętach: auta na prąd, poza warunkami autostradowymi, są nie mniej, a często bardziej dynamiczne od spalinowych. Opony muszą zapewnić stabilność i bezpieczeństwo w zakrętach w każdych warunkach!
Opony do aut elektrycznych - jakie modele?
Łatwo zauważyć, że nowe modele aut na prąd wykorzystują jednak te same bieżniki, które zaprojektowano do pojazdów spalinowych. Continental nie produkuje specjalnych bieżników z przeznaczeniem do samochodów elektrycznych. Wszystkie oferowane modele opon zgodne z parametrami doboru do pojazdu (rozmiar, indeksy) są idealnie dostosowane do samochodów elektrycznych. A potwierdzeniem tego mogą być dopuszczenia tych opon na pierwszy montaż w pojazdach elektrycznych, czy homologacje. Do aut z napędem elektrycznym i hybrydowym można stosować zarówno opony Continental EcoContact 6, jak i zapewniające najwyższy poziom komfortu i bezpieczeństwa opony PremiumContact™ 6. Samochody o najwyższych osiągach, także wyposażone w napęd elektryczny, mogą być wyposażone w opony Continental SportContact™ 7. W każdym przypadku należy jednak zwrócić uwagę na dobór opony o właściwych parametrach, mając na uwadze przede wszystkim indeks nośności.
Hałas i opory toczenia w oponach do elektryków
Kolejne ważne parametry opon do aut na prąd to hałaśliwość i opory toczenia. Jako że napęd samochodu elektrycznego jest cichy, do głównych źródeł hałasu w takich pojazdach należą szum powietrza opływającego karoserię i hałas wytwarzany przez opony. Co do oporów toczenia, to w przypadku samochodów elektrycznych są one szczególnie ważne ze względu na ograniczony zasięg i czas ładowania – każda watogodzina zaoszczędzonej energii ma znaczenie. Continental w celu poprawy tych parametrów stosuje mieszankę GreenChili 2.0, która zapewnia niezwykle niskie opory toczenia, a także stosuje w swoich oponach optymalizację wzoru bieżnika i technologię ContiSilent™, które redukują dźwięk wytwarzany przez toczące się ogumienie.