POKOLENIE ZERO

ZERO wypadków. ZERO rannych. ZERO ofiar śmiertelnych. Trudno dziś sobie wyobrazić poczucie komfortu i bezpieczeństwa, jakie może dawać wyeliminowanie wszelkich zagrożeń na drodze. Pierwsze pokolenie, które tego doświadczy będzie Pokoleniem ZERO.

Pokolenie ZERO to projekt dedykowany Wizji Zero wdrażanej przez Continental na całym świecie, która zakłada całkowite wyeliminowanie wypadków, rannych czy ofiar śmiertelnych - bo właśnie do ZERA w tej materii dążymy!

Dowiedz się więcej o wizji zero

Max i Julka, urodzili się w 2030. Przeżyli ZERO
wypadków.

Samochodowe systemy asystujące: jak to działa?
Coraz więcej osób kupujących nowe auto decyduje się na zamówienie pakietu układów asystujących. Rośnie też liczba samochodów, w których seryjnie są montowane systemy redukujące ryzyko wypadków. Systemy asystujące wspomagają kierowcę, ale same także wymagają szczególnej troski.

 

  • Współczesne auta mają nawet po kilka kamer, czujniki ultradźwiękowe i radarowe
  • W nowoczesnym aucie otoczenie jest kontrolowane nawet przez kilkadziesiąt urządzeń
  • Aby systemy bezpieczeństwa w aucie działały poprawnie, samochód musi być... czysty


Progres w poziomie wyposażenia samochodów, zwłaszcza związanego z bezpieczeństwem czynnym (chodzi o te elementy, które zmniejszają ryzyko powstania niebezpiecznych zdarzeń drogowych), ma niezwykłe tempo. Jeszcze pod koniec XX w. do popularnych systemów asystujących należały wyłącznie... ultradźwiękowe czujniki parkowania. Wcześniej w luksusowych samochodach (np. Mercedesie klasy S typoszeregu W140), żeby ułatwić parkowanie, w narożnikach tylnej klapy montowano automatyczne maszty-antenki, wysuwające się po wybraniu wstecznego biegu.

Dzisiejsze samochody są obudowane najróżniejszymi czujnikami elektronicznymi, które monitorują obszar wokół auta i ostrzegają kierowcę o zagrożeniu. Najnowsze rozwiązania za pośrednictwem elementów wykonawczych korygują tor jazdy lub prędkość auta.

Zderzak naszpikowany czujnikami

Do wykrywania przeszkód lub obiektów stwarzających zagrożenie służą czujniki, których znaczna część jest montowana w zderzakach samochodu. Są to w większości przypadków czujniki ultradźwiękowe, które jednak mogą mieć większy zasięg działania i obejmują nim szersze pole niż podstawowe czujniki parkowania. Wysyłają one w przestrzeń ultradźwięki, które odbijają się od przeszkody - zmiana częstotliwości odbitych i powracających fal informuje o obiektach w pobliżu. Takie czujniki są wykorzystywane do sterowania systemem automatycznego parkowania, ale też w układach ostrzegania kierowcy o obiektach w martwym polu lusterek (układ BLIS - Blind Spot Information System). Czujniki BLIS mogą być umieszczone na krawędziach lub z boku tylnych zderzaków. Niektórzy producenci montują je też w lusterkach zewnętrznych albo błotnikach -  dlatego czujniki w zderzakach, wyglądające jak zwykłe czujniki parkowania, są umieszczane nie tylko z przodu i z tyłu auta, lecz także po bokach. Najczęściej czujniki tego rodzaju wykonują kilka różnych funkcji. Elementem wykonawczym układu BLIS są pomarańczowe lub czerwone lampki umieszczone w lusterkach zewnętrznych, widoczne z miejsca kierowcy - zapalają się, gdy na sąsiednim pasie ruchu za pojazdem lub z jego boku pojawia się inny pojazd.

Siedzisz w aucie, patrzysz z góry...

Lusterka zewnętrzne mogą być wyposażone w miniaturowe kamery widoczne od spodu. To element systemu zapewniający kierowcy podczas parkowania widok... z góry. Ten coraz popularniejszy system, złożony z kamer umieszczonych w lusterkach, kamery w tylnej klapie (może być schowana np. pod emblematem, który unosi się i odsłania kamerę, gdy jest potrzebna) oraz kamery przedniej,  „filmuje” całe otoczenie pojazdu. Przetwornik „skleja” obraz z kilku kamer szerokokątnych, dzięki czemu kierowca na monitorze widzi pojazd z góry wraz z otoczeniem w czasie rzeczywistym. Dzięki takiemu systemowi łatwo można zaparkować nawet duże auto, z którego naturalna widoczność do tyłu jest bardzo ograniczona.

Kamery i czujniki za szybą

Pomiędzy lusterkiem wewnętrznym a szybą są zamontowane czujnik deszczu i kamera. Ten pierwszy wykrywa ograniczenie przejrzystości szyby i uruchamia wycieraczki. Kamera może obsługiwać różne systemy, np. wykrywania niezamierzonego zjazdu z pasa ruchu (auto samodzielnie wykonuje korektę, delikatnie skręcając kierownicę, lub alarmuje kierowcę wibracjami), czy też być elementem układu informującego o zbliżaniu się auta do przeszkody (system wywołuje alarm lub uruchamia hamulec - każda kolejna generacja aut aktywniej reaguje w sytuacji zagrożenia). Kamera monitorująca sytuację przed autem może współpracować z głowicą radarową, umieszczoną w zderzaku albo pod maskownicą. Umożliwia to wyposażenie samochodu w aktywny tempomat, który automatycznie zwalnia, gdy zbliżamy się do auta przed nami, dzięki temu, że ma w pamięci maksymalną zadaną prędkość, którą rozwija jedynie wtedy, gdy nie ma ku temu przeszkód. Zasada współpracy kamer i radaru jest następująca: jeden system „widzi”, a drugi „czuje” to, czego nie da się zobaczyć - uzupełniające się elementy monitorują drogę w odległości nawet ponad 200 m przed samochodem.

Czujniki układów asystujących są umieszczone także wewnątrz auta. Należą do nich m.in. elementy asystenta awaryjnego hamowania (czujnik pedału hamulca albo ciśnienia w układzie hamulcowym - o tym, że układ zadziała, decyduje szybkość, z jaką naciskamy hamulec), elementy systemu wykrywającego zmęczenie (m.in. czujnik obrotu koła kierownicy) itp.


To jeden rozbudowany system

Poszczególne czujniki, elementy wykonawcze i sterownik w praktyce są połączone w jeden rozbudowany układ, którego działanie okazuje się tym lepsze oraz skuteczne, im mniej jest ono zauważalne dla kierowcy. Systemy bezpieczeństwa wymagają jednak specjalistycznej obsługi. Przykładowo w wielu nowych samochodach do wymiany przedniej szyby niezbędne są specjalistyczne urządzenia diagnostyczne. To samo dotyczy czujników montowanych w zderzakach oraz radaru umieszczonego w przedniej części auta. Po wymianie uszkodzonych elementów (np. stłuczonej szyby) kamery i czujniki muszą być ponownie skalibrowane za pomocą urządzeń optycznych - cała operacja przypomina ustawianie geometrii zawieszenia. Samodzielny serwis samochodu? To już nie jest możliwe!





Wybierz opony

Wybierz opony

Wizja ZERO - Continental
Wybierz najlepsze opony

PremiumContact™ 6

Niech Twoja podróż będzie bezpieczna

Jedź bezpiecznie: niezawodne hamowanie, niezależnie od pogody

Ciesz się komfortem jazdy: ulepszone pochłanianie wibracji i nierówności nawierzchni

Prowadź pewnie: dobre trzymanie opony podczas pokonywania zakrętów

...

EcoContact™ 6

Nowy standard wyznaczany niemiecką technologią

Dbaj o środowisko: spalaj mniej paliwa i emituj mniej Co2.

Jedź dalej: trwałość opony zapewnia materiał Green Chilli ™ 2.0.

Ciesz się z jazdy: doskonała przyczepności i prowadzenie.
...

AllSeasonContact™

Panuj nad sytuacją, niezależnie od pory roku.

Zachowaj kontrolę, niezależnie od pory roku.

Bądź pewny przyczepności i skutecznego hamowania w każdych warunkach.

Ciesz się niskim zużyciem paliwa.

...