Zmiana opon: jak to zorganizować, by być zadowolonym
- Już wkrótce znalezienie godnego zaufania warsztatu oponiarskiego będzie prostsze niż kiedykolwiek
- Źle wymienione opony są podatne na uszkodzenie lub są nieodwracalnie uszkodzone już w warsztacie
- Niektóre opony można prawidłowo wyważyć tylko za pomocą bardzo wyrafinowanego sprzętu, który nie jest dostępny w każdym warsztacie oponiarskim
Sezonowa wymiana opon wiąże się z szeregiem wątpliwości: Kiedy wymienić opony? Czy już jest odpowiedni moment? Gdzie wymienić opony? Czy poczucie dyskomfortu po wymianie opon związane z wibracjami kierownicy lub - trudniej wyczuwalnym - rezonansem całego nadwozia to rzecz normalna, czy raczej powód do reklamacji?
Zobacz wideo ekspertów
Kiedy założyć opony zimowe?
Decyzja wydaje się trudna, bo obecnie w Polsce już pod koniec września w wielu miejscach zdarzają się przymrozki (zdecydowane wskazanie do wymiany opon na zimowe!), by po kilku tygodniach temperatury nocne przestały spadać poniżej 8-9 stopni Celsjusza, a w dzień sięgały 20 stopni i więcej! To istotnie problem, ale nie dla każdego. Między innymi tym różnią się opony klasy premium od opon budżetowych, że pozwalają się cieszyć wysokimi osiągami aut w bardzo szerokim zakresie temperatur i niezależnie od rodzaju nawierzchni. Renomowani producenci opon zdają sobie sprawę z typowych warunków występujących obecnie w Europie w okresie jesienno-zimowym i dostosowują osiągi swoich opon właśnie do takich zmiennych warunków. Oczywiście czas zmiany opon na zimowe powinien być dostosowany do rodzaju eksploatacji auta, jednak w przypadku opon zimowych lepiej zrobić to wcześniej niż później. Nawet jeśli w ciągu dnia zdarza się wysoka temperatura, to przez krótki czas, natomiast ryzyko związane z jazdą w niskiej temperaturze na oponach letnich (zwłaszcza w przypadku ogumienia do aut o wysokich osiągach!) jest zbyt duże. Październik? Z całą pewnością jest to dobry moment, by zmienić opony na zimowe. Kto pierwszy, ten lepszy! Kto czeka zbyt długo, trafia w szczytowy okres wymiany ogumienia w warsztatach, co wiąże się z oczekiwaniem w kolejce i - niejednokrotnie - z wysoce niewskazanym pośpiechem wulkanizatora.
Gdzie założyć opony zimowe?
Z całą pewnością warto wybierać warsztaty z doświadczeniem i z odpowiednim sprzętem. Warsztat sezonowy otwarty pod hipermarketem może korzystać z tymczasowo zatrudnionych i w bardzo krótkim czasie przeszkolonych mechaników bez niezbędnego doświadczenia. Ponadto może używać urządzeń narażonych na działanie nieodpowiednich temperatur - a zatem często niedokładnych.
Co może pójść nie tak?
Niefachowa wymiana opon może skończyć się uszkodzeniem opony, czujnika TPMS lub porysowaniem felgi. Już samo nieostrożne zdejmowanie opony może wiązać się z uszkodzeniem karkasu, a w konsekwencji - niekoniecznie od razu - koniecznością wymiany opony, która zacznie „bić” i nie pozwoli już się wyważyć. Niefachowy montaż może wiązać się z uszkodzeniem stopki opony, co jednak już po jej zamontowaniu nie będzie widoczne, ale wkrótce da objawy, na przykład zacznie schodzić powietrze. Z kolei czujniki ciśnienia ulegają zniszczeniu w sytuacji, gdy początkujący lub nieświadomy wulkanizator źle ułoży koło na montażownicy i przyłoży łyżkę do opon w niewłaściwym miejscu.
Nawet jednak z pozoru bardzo drobne błędy mają swoje konsekwencje - jeśli na przykład zapomni się o oczyszczeniu rantu i użyciu pasty montażowej z obu stron obręczy, koło nie będzie odpowiednio szczelne. Dość typowe, lecz bardzo szkodliwe przyspieszanie pracy polega na dokręcaniu kół za pomocą klucza udarowego. Choć nie ma nic złego we wstępnym przykręceniu śrub koła kluczem udarowym (po uprzednim „przyłapaniu” nakrętki czy śruby ręcznie - to bardzo ważne!), to już ostateczne dokręcenie śrub powinno być wykonane wyłącznie kluczem dynamometrycznym! Błąd na tym etapie montażu koła oznacza problemy w przyszłości: rozciągnięte i zapiekające się śruby kół, brak możliwości odkręcenia koła poza warsztatem, ewentualnie… odpadnięcie koła podczas jazdy!
W przypadku opon, które mają niewielką wadę w postaci nierównomiernej sztywności promieniowej, tylko warsztat z odpowiednią wyważarką (na przykład z opcją testu drogowego) będzie w stanie je tak wyważyć, by zapewnić komfort jazdy. Czy trzeba dalej wyliczać, dlaczego warto z wymianą opon zgłosić się do warsztatu z najwyższej półki?