POKOLENIE ZERO

ZERO wypadków. ZERO rannych. ZERO ofiar śmiertelnych. Trudno dziś sobie wyobrazić poczucie komfortu i bezpieczeństwa, jakie może dawać wyeliminowanie wszelkich zagrożeń na drodze. Pierwsze pokolenie, które tego doświadczy będzie Pokoleniem ZERO.

Pokolenie ZERO to projekt dedykowany Wizji Zero wdrażanej przez Continental na całym świecie, która zakłada całkowite wyeliminowanie wypadków, rannych czy ofiar śmiertelnych - bo właśnie do ZERA w tej materii dążymy!

Dowiedz się więcej o wizji zero

Dawid urodził się w 2032. Przeżył ZERO
wypadków.

Zmiana opon: jak to zorganizować, by być zadowolonym
Zmiana opon: by być zadowolonym, chcielibyśmy to zrobić szybko. Chyba najważniejsze jest jednak, by opony zostały wymienione profesjonalnie, co wraz z rosnącymi rozmiarami kół i wymaganiami technicznymi aut robi się coraz trudniejsze i mniej oczywiste. Wymianie opon towarzyszy wiele czynności, podczas których oponę można uszkodzić, przy czym nie wszystkie uszkodzenia od razu są widoczne. Ważny jest też komfort, na który nie można liczyć, jeśli koło przy wyższych prędkościach wpada w wibracje z powodu niedoskonałego wyważenia. Co zatem zrobić, by być zadowolonym z wymiany opon?
  • Już wkrótce znalezienie godnego zaufania warsztatu oponiarskiego będzie prostsze niż kiedykolwiek
  • Źle wymienione opony są podatne na uszkodzenie lub są nieodwracalnie uszkodzone już w warsztacie
  • Niektóre opony można prawidłowo wyważyć tylko za pomocą bardzo wyrafinowanego sprzętu, który nie jest dostępny w każdym warsztacie oponiarskim



Sezonowa wymiana opon wiąże się z szeregiem wątpliwości: Kiedy wymienić opony? Czy już jest odpowiedni moment? Gdzie wymienić opony? Czy poczucie dyskomfortu po wymianie opon związane z wibracjami kierownicy lub - trudniej wyczuwalnym - rezonansem całego nadwozia to rzecz normalna, czy raczej powód do reklamacji?

Zobacz wideo ekspertów

Kiedy założyć opony zimowe?

Decyzja wydaje się trudna, bo obecnie w Polsce już pod koniec września w wielu miejscach zdarzają się przymrozki (zdecydowane wskazanie do wymiany opon na zimowe!), by po kilku tygodniach temperatury nocne przestały spadać poniżej 8-9 stopni Celsjusza, a w dzień sięgały 20 stopni i więcej! To istotnie problem, ale nie dla każdego. Między innymi tym różnią się opony klasy premium od opon budżetowych, że pozwalają się cieszyć wysokimi osiągami aut w bardzo szerokim zakresie temperatur i niezależnie od rodzaju nawierzchni. Renomowani producenci opon zdają sobie sprawę z typowych warunków występujących obecnie w Europie w okresie jesienno-zimowym i dostosowują osiągi swoich opon właśnie do takich zmiennych warunków. Oczywiście czas zmiany opon na zimowe powinien być dostosowany do rodzaju eksploatacji auta, jednak w przypadku opon zimowych lepiej zrobić to wcześniej niż później. Nawet jeśli w ciągu dnia zdarza się wysoka temperatura, to przez krótki czas, natomiast ryzyko związane z jazdą w niskiej temperaturze na oponach letnich (zwłaszcza w przypadku ogumienia do aut o wysokich osiągach!) jest zbyt duże. Październik? Z całą pewnością jest to dobry moment, by zmienić opony na zimowe. Kto pierwszy, ten lepszy! Kto czeka zbyt długo, trafia w szczytowy okres wymiany ogumienia w warsztatach, co wiąże się z oczekiwaniem w kolejce i - niejednokrotnie - z wysoce niewskazanym pośpiechem wulkanizatora.



Gdzie założyć opony zimowe?

Z całą pewnością warto wybierać warsztaty z doświadczeniem i z odpowiednim sprzętem. Warsztat sezonowy otwarty pod hipermarketem może korzystać z tymczasowo zatrudnionych i w bardzo krótkim czasie przeszkolonych mechaników bez niezbędnego doświadczenia. Ponadto może używać urządzeń narażonych na działanie nieodpowiednich temperatur - a zatem często niedokładnych.



Co może pójść nie tak?

Niefachowa wymiana opon może skończyć się uszkodzeniem opony, czujnika TPMS lub porysowaniem felgi. Już samo nieostrożne zdejmowanie opony może wiązać się z uszkodzeniem karkasu, a w konsekwencji - niekoniecznie od razu - koniecznością wymiany opony, która zacznie „bić” i nie pozwoli już się wyważyć. Niefachowy montaż może wiązać się z uszkodzeniem stopki opony, co jednak już po jej zamontowaniu nie będzie widoczne, ale wkrótce da objawy, na przykład zacznie schodzić powietrze. Z kolei czujniki ciśnienia ulegają zniszczeniu w sytuacji, gdy początkujący lub nieświadomy wulkanizator źle ułoży koło na montażownicy i przyłoży łyżkę do opon w niewłaściwym miejscu.

Nawet jednak z pozoru bardzo drobne błędy mają swoje konsekwencje - jeśli na przykład zapomni się o oczyszczeniu rantu i użyciu pasty montażowej z obu stron obręczy, koło nie będzie odpowiednio szczelne. Dość typowe, lecz bardzo szkodliwe przyspieszanie pracy polega na dokręcaniu kół za pomocą klucza udarowego. Choć nie ma nic złego we wstępnym przykręceniu śrub koła kluczem udarowym (po uprzednim „przyłapaniu” nakrętki czy śruby ręcznie - to bardzo ważne!), to już ostateczne dokręcenie śrub powinno być wykonane wyłącznie kluczem dynamometrycznym! Błąd na tym etapie montażu koła oznacza problemy w przyszłości: rozciągnięte i zapiekające się śruby kół, brak możliwości odkręcenia koła poza warsztatem, ewentualnie… odpadnięcie koła podczas jazdy!

W przypadku opon, które mają niewielką wadę w postaci nierównomiernej sztywności promieniowej, tylko warsztat z odpowiednią wyważarką (na przykład z opcją testu drogowego) będzie w stanie je tak wyważyć, by zapewnić komfort jazdy. Czy trzeba dalej wyliczać, dlaczego warto z wymianą opon zgłosić się do warsztatu z najwyższej półki?

Wybierz opony

Wybierz opony

Wizja ZERO - Continental
Wybierz najlepsze opony

EcoContact™ 6

Nowy standard wyznaczany niemiecką technologią

Najwyższa klasa efektywności paliwowej osiągnięta dzięki geometrii bieżnika oraz innowacyjnej mieszance

Zwiększony przebieg dzięki mieszance nowej generacji Green Chili ™ 2.0

Zoptymalizowany bieżnik dla lepszej kontroli trakcji
...

PremiumContact™ 6

Nowy wymiar komfortu napędzany niemiecką technologią

Niezwykle krótka droga hamowania na mokrej nawierzchni, przy jednoczesnym wydłużeniu przebiegów

Niezwykle krótka droga hamowania na mokrej nawierzchni, przy jednoczesnym wydłużeniu przebiegów

Sportowe zacięcie w każdym aucie
...

SportContact™ 6

Bezkompromisowe bezpieczeństwo

Mieszanka Black Chili to maksymalna przyczepność we wszystkich kierunkach i najwyższa przyjemność z jazdy

Force Vectoring - maksymalna kontrola, nowy rozdział w projektowaniu rzeźby bieżnika

...